• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94269
+
-

ولیعصر میزبان دوباره چنارها

تا پایان سال نزدیک به 4هزار درخت چنار 8تا 12سال جایگزین چنارهای پوسیده خیابان ولیعصر خواهند شد

ولیعصر میزبان دوباره چنارها

محمود مولایی- خبرنگار

 خیابان ولیعصر محصور چنارها که هنگام احداث بلندترین خیابان خاورمیانه از جنوب تا شمال شهر تهران بوده و سال‌ها زیبایی بصری و حس زندگی را به شهروندان هدیه کرد، حالا محصور ساختمان‌های بلندمرتبه است. به همین دلیل، شهرداری تهران در سال‌های اخیر تلاش کرده درختان پوسیده و خشکیده را برچیند و جای آن ‌درختان چنار 8تا 12ساله بکارد. طرح احیا و ساماندهی درختان خیابان ولیعصر از سال 96شروع شد و به‌نظر می‌رسد این طرح 4سال طول بکشد. اکنون 2سال از اجرای این طرح گذشته و مرحله سوم آن نیز هم‌اکنون توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران انجام می‌شود. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهری معتقد است برخی از درخت‌های چنار در خیابان ولیعصر دچار مشکلاتی همچون پوسیدگی شده بودند و از آنجا که باید درختان فرسوده با درختان جوان جا به جا شوند سال گذشته حدود ۱۸۴۰ اصله نهال در خیابان ولیعصر کاشته شد.
پوسیدگی درختان خیابان ولیعصر تازگی ندارد و در دوره‌های گذشته چنارها با سرنوشت غیرقابل تصوری مواجه شدند. البته خشک شدن یا قطع چنارها دلایل مختلفی دارد از جمله اسیدپاشی برخی از کسبه این خیابان پای درختان که معمولا با هدف رویت مغازه‌هایشان و رونق دادن به کسب و کارشان انجام شده است؛ درحالی‌که این اقدام سبب خشک‌شدن و به موازات آن قطع درخت شده است. ساخت‌وسازهای بی‌رویه در محدوده ولیعصر و استفاده از منابع گازوئیل سبب پوسیدگی چنارها شده است. چنارها نیاز شدیدی به نور خورشید دارند و بلندمرتبه‌سازی نور کافی را از درختان گرفته تا مشکلات جدی برای چنارها به‌وجود بیاید. گودبرداری‌های عمیق باعث از بین رفتن قنات‌ها شده و به موجب آن آب کافی در برخی مناطق به درختان نمی‌رسد. آلودگی سفره‌های زیرزمینی آب نیز مشکلاتی را برای چنارها به‌وجود آورده است. آلودگی هوا و ماسیدن آلودگی روی برگ‌ها هم جان چنارها را به خطر می‌اندازد. البته در دوره گذشته مدیریت شهری در اطراف درختان خیابان ولیعصر خشکه‌چینی انجام شد تا به زیبای‌های این خیابان و چنارها اضافه شود، درحالی‌که خشکه‌چینی یکی دیگر از عوامل پوسیدگی چنارها شده است.
اکنون شهرداری تهران طرح‌های سالانه‌ای را برای احیا و ساماندهی چنارهای ولیعصر اجرا می‌کند تا چنارهای این خیابان مانند گذشته سبز و با طراوت باشد.

سن تقریبی 8تا 12سال
به تازگی شصت‌وهفتمین سالگرد استاد کریم ساعی برگزار شد؛ بنیانگذار علوم نوین جنگلبانی ایران و کسی که نامش روی پارک ساعی حک شده است. او در توسعه فضای سبز شهر تهران نقش بسیاری داشته و علاوه بر پارک ساعی، چنارهای خیابان ولیعصر کار کریم ساعی است. برای نخستین‌بار به فاصله دو متر یک چنار در خیابان ولیعصر کاشته شد و حالا قرار است با احیا و ساماندهی درختان همه‌‌چیز به حالت اولیه برگردد. سال گذشته در مرحله دوم احیا و ساماندهی، 1100اصله درخت با بن بیش از 50سانتی‌متر و سن 10تا 12سال کاشته شد. این درختان از تقاطع چهارراه امام خمینی تا بزرگراه نیاش به جای درختان پوسیده قرار گرفت. بدین‌ترتیب، سال 97چنارهای جدید در مناطق 1،  3و 6کاشته شد. درحالی‌که در مرحله نخست نیز درختان با بن بیش از 50سانتی‌متر در خیابان ولیعصر و در مناطق 3، 6 و 11کاشته شد.
امسال نیز مرحله سوم احیا و ساماندهی درختان خیابان ولیعصر در حال انجام است. به این ترتیب که این مرحله از دی‌ماه شروع شده و تا اواسط اسفندماه به پایان می‌رسد. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها می‌گوید که برای سال 97، 1000اصله درخت درنظر گرفته شده است. این درختان نیز با بن بیش از 50سانتی‌متر و سن تقریبی 8تا 12سال قرار است در ضلع غربی تقاطع بزرگراه نیایش تا میدان راه‌آهن کاشته شود. مختاری می‌گوید: «با درخت‌کاری در خیابان ولیعصر قرار است مشکل کچلی برخی از بخش‌های این خیابان همچنین جا‌به‌جایی درخت‌های کهنسال پوسیده با نهال‌های جوان حل شود.» او ادامه می‌دهد: «آبیاری بخش عمده این درختان هم از آنجا که در مسیر نهر‌های خیابان ولیعصر کاشته شدند، حل می‌شود. برای بخش شمالی خیابان ولیعصر هم که شاید درختان به آب جوی و نهر‌ها دسترسی نداشته باشند آبیاری قطره‌ای درنظر گرفته شده است.»
با همه اینها، پیش‌بینی می‌شود طرح احیا و ساماندهی چنارهای خیابان ولیعصر مرحله چهارم هم داشته باشد. براساس آن، به‌احتمال فراوان 1000اصله درخت نیز برای سال 99درنظر گرفته می‌شود تا به‌طور کلی مشکلات پوسیدگی چنارهای این خیابان برطرف شود.

سال گذشته در مرحله دوم احیا و ساماندهی 1100اصله درخت با بن بیش از 50سانتی‌متر و سن 10تا 12سال کاشته شد

این خبر را به اشتراک بگذارید