• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94261
+
-

بهره‌برداری از زیرگذر خیابان استاد معین؛ امروز

عرض 16متری این معبر زیرزمینی، فضای لازم برای 4خط عبوری را فراهم کرده است

گزارش
بهره‌برداری از زیرگذر خیابان استاد معین؛ امروز

امروز تونل - زیرگذر خیابان استاد‌معــین مـورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پیش از این قرار بود تا پایان امسال این پروژه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، اما عملیات پروژه خیابان استاد معین به سرعت انجام شد تا امروز با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران مراسم بهره‌برداری از این پروژه برگزار شود. به گزارش همشهری، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این رابطه می‌گوید: «تونل 73متری پروژه احداث تونل - زیرگذر خیابان استادمعین به‌دلیل عبور از روی تونل خط4 مترو با فاصله حدود 50سانتی‌متر و از زیر حجم گسترده‌ای از شبکه‌های تاسیساتی شامل لوله آب 900میلی‌متر، لوله گاز و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تونلی اجرا‌شده در شهر تهران محسوب می‌شود. این تونل به‌صورت آب‌بند کامل احداث شده و به مدد استفاده از ابزار دقیق، تمام مراحل اجرایی بدون هیچ‌گونه نشست در سطح خیابان آزادی به سرانجام رسیده است. سرباره تونل بین 4 تا 6متر است و حداکثر ارتفاع حفاری آن به 11متر می‌رسد. عرض 16متری این معبر زیرزمینی، فضای لازم برای ایجاد 4خط عبوری (2خط سواره و 2خط اضطراری) را فراهم کرده است.»
به‌گفته صفا صبوری‌دیلمی، با اجرای این پروژه شریان شمالی- جنوبی دیگری در کنار بزرگراه یادگار امام، بزرگراه جناح و بزرگراه آیت‌الله سعیدی ایجاد شده است؛ امری که نه‌تنها سبب کاهش بار ترافیک میدان و خیابان آزادی خواهد شد، بلکه وضعیت تردد در مسیرهای بزرگراهی یادشده را نیز بهبود می‌بخشد. به این ترتیب دسترسی مناطق 2 و 9 شهرداری تهران که متعاقب احداث خطوط اتوبوس‌های تندرو BRT مسدود شده بود، دوباره برقرار و شبکه معابر حمل‌ونقلی این مناطق تکمیل شده است.
او همچنین استفاده از بتن غلتکی در مرحله روسازی پروژه احداث تونل -زیرگذر خیابان استادمعین را اقدامی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه می‌داند. معاون شهردار تهران با بیان اینکه اجرای رویه بتنی، حجم آسفالت مصرفی را به‌شدت کاهش می‌دهد، یادآور ‌‌شد: «روسازی‌های بتنی فارغ از ارزیابی‌های اقتصادی، در شرایط متغیر جوی و ترافیکی رفتاری نسبتا ثابت از خود نشان می‌دهند و ازاین‌رو چرخه عمر طولانی‌تری نسبت به روسازی‌های آسفالتی دارند.» صبوری با رد برخی اخبار منتشر‌شده درخصوص اجرای روسازی بتنی تونل - زیرگذر خیابان استادمعین در دمای نامناسب، تأکید می‌کند: «کمینه دمای شبانه‌روز مربوط به ساعات اولیه صبحگاه است و باتوجه به اینکه هیچ‌یک از پروژه‌های روسازی شهر تهران در این ساعات انجام نمی‌شود، ملاک قرار‌دادن این شاخص در مورد پروژه تونل - زیرگذر خیابان استادمعین محلی از اعراب ندارد.» او با تأکید بر اینکه عملیات روسازی بتنی تونل - زیرگذر خیابان استادمعین در ساعات میانی روز و در دمای بالای 5درجه سانتی‌گراد صورت پذیرفته است، می‌گوید: «هیدراته‌شدن سیمان، فرایندی گرمازاست و از این‌رو ادعای کاهش مقاومت بتن در اثر سرما، مردود است؛ کمااینکه سطح معبر تونل - زیرگذر خیابان استادمعین به گواه تصاویر موجود از مراحل اجرای پروژه، متعاقب پخش و کوبش بتن غلتکی زیر پوشش پشم شیشه و پلاستیک رفته و به این ترتیب شرایط عمل‌آوری مناسبی را طی کرده است.
پروژه‌های احداث ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، بخش‌های مختلف تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه‌های امام‌علی و شهید صیاد شیرازی، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک و همچنین بهسازی و مرمت مسیرهای کندروی بزرگراه آزادگان، ازجمله پروژه‌هایی هستند که با استفاده از روسازی بتنی، احداث یا مرمت شده‌اند. روسازی بتنی برخی از این طرح‌ها ازجمله تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک در فصل زمستان صورت پذیرفته و با گذشت قریب به یک سال از زمان افتتاح در شرایط مناسب بهره‌برداری قرار دارد. معاون فنی و عمرانی شهردار تهران همچنین با بیان اینکه تلاش برای برقراری ارتباط خیابان‌های استادمعین و شهید اکبری در مرز مناطق 9 و 2 شهرداری تهران از سال1393 آغاز شد، از اجرای بخش قابل ملاحظه عملیات اجرایی پروژه طی دوره فعلی مدیریت شهری خبر می‌دهد و می‌گوید: «طرح احداث این معبر زیرزمینی که در ابتدا به‌صورت یک مسیر زیرگذر طراحی شده بود، با توجه به دشواری اجرای عملیات انحراف ترافیک در خیابان آزادی مورد بازنگری قرار گرفت تا گذر از عرض 73متری این خیابان به روش تونلی انجام شود.»
او با اعلام اینکه متعاقب بهره‌برداری از تونل - زیرگذر استاد‌معین، دستور آغاز عملیات اجرایی 5پروژه محله‌محور توسط شهردار تهران صادر خواهد شد، اضافه می‌کند: «با دستور دکتر حناچی کلنگ آغاز عملیات اجرایی 5پروژه محله‌مقیاس در مناطق 9، 17 و 18 به زمین می‌خورد تا به این ترتیب روند اجرایی 130طرح محله‌محور که برای اجرا تا پایان سال‌جاری تعریف شده است، عملیاتی شود.»

پروژه تونل - زیرگذر خیابان استادمعین به‌دلیل عبور از روی تونل خط4 مترو با فاصله حدود 50سانتی‌متر و از زیر شبکه‌های تاسیساتی، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تونلی محسوب می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید