• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94249
+
-

فروش صندوق 20هزار میلیارد تومانی دولتی؛ به 5میلیون نفر

به‌گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از سال99 با عرضه صندوق سرمایه‌گذاری به‌ارزش 20هزار میلیارد تومان؛ شامل سبدی از سهام پالایشگاه‌های دولتی؛ روش خصوصی‌سازی‌ تغییر خواهد کرد _ پیش‌بینی می‌شود در جریان فروش صندوق 20هزار میلیارد تومانی پالایشگاه‌ها، 5میلیون نفر مشارکت کنند و به هر نفر 2میلیون تومان یونیت اختصاص یابد

خصوصی سازی
فروش صندوق 20هزار میلیارد تومانی دولتی؛ به 5میلیون نفر

رئیس سازمــــان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد درصورت تأیید مجلس، سهام بنگاه‌های بزرگ در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق بورس به عموم واگذار خواهد شد. قرار است در نخستین مرحله سهام پالایشگاه‌ها در قالب یک صندوق 20هزار میلیارد تومانی، در سال99 به عموم مردم عرضه شود. او پیش‌بینی کرده از این طریق 5میلیون سهامدار جدید وارد بورس شوند و به هر نفر 2میلیون تومان سهام با تخفیف 15درصدی تعلق بگیرد.

به‌گزارش همشهری، دولت در بند الف تبصره دوم لایحه بودجه آورده وزارت اقتصاد مجاز است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی دولت رادر قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس (ETF) بفروشد و تا 30درصد به سهامداران تخفیف بدهد. برهمین اساس دیروز رئیس سازمان خصوصی در یک نشست خبری توضیحات بیشتری در این‌باره داد و اعلام کرد سهام شرکت‌های بزرگ در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری بفروش می‌رسد. او اعلام کرد: شورای هماهنگی سران قوا مجوز‌های لازم را برای فروش سهام این شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری صادر کرده اما هنوز مشخص نیست که آیا مجلس هم با این طرح موافقت خواهد کرد یا خیر؟ آنطور که علیرضا صالح اعلام کرده درصورت موافقت مجلس نخستین صندوق به‌ارزش 20هزار میلیارد تومان در سال99 فروخته خواهد شد. از قرار معلوم قرار است 2هفته به متقاضیان برای خرید یونیت‌ها و واحدهای این صندوق فرصت داده شود. از سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ بر می‌آید که گویا قرار است دولت در مرحله بعد باقی مانده سهام خود را در بانک‌ها و شرکت‌های معدنی و فلزی و حتی سهام کل شرکت ایمیدرو را از همین طریق بفروشد.

عرضه نخستین صندوق
رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره اجرای خصوصی‌سازی‌ از طریق فروش واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: طبق موافقتنامه‌ای که از شورای هماهنگی سران 3قوه دریافت کرده‌ایم قرار است از این پس با ایجاد صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ را در بورس واگذار کنیم. امیدواریم مجلس در قانون بودجه این اجازه را به ما بدهد.صالح ادامه داد: ما برای شروع یک صندوق ۲۰هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده‌ایم که شامل ۲۰درصد سهام ۵پالایشگاه بزرگ است که از ابتدای سال99 پس از حل مشکل مدیریت آن، در بورس عرضه خواهد شد.

فرصت 2هفته‌ای به مردم
او درباره سازوکار فروش واحد‌ها یا یونیت‌های این صندوق‌ها گفت: قرار است صندوق‌ها از طریق ثبت سفارش در اختیار مردم قرار بگیرد. مثلاً به مردم دو هفته وقت بدهیم که برای ثبت‌نام مراجعه کنند.او افزود: با سازمان بورس هم هماهنگ کرده‌ایم که کد ملی هر فرد به‌عنوان کد بورسی‌اش باشد تا مردم به سهولت به خرید واحد‌های این صندوق‌ها اقدام کنند. صالح با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای درنظر گرفتن کد ملی به‌عنوان کد بورسی، گفت: همه افراد می‌توانند از طریق ثبت سفارش و با کد ملی واحد این صندوق را خریداری کنند.

به هر نفر چقدر سهام اختصاص می‌یابد
صالح در پاسخ به این پرسش که به هر متقاضی چقدر از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت؟ گفت: با توجه به اینکه عامه مردم با سرمایه‌های 2 تا 5میلیون تومانی نمی‌توانند به‌صورت مؤثر سرمایه‌گذاری کنند سعی می‌کنیم به ازای هر کد ملی تا 2میلیون تومان سهام با تخفیف 15درصد و بالای 2میلیون تومان تا سقف معینی بدون تخفیف سهام اختصاص دهیم تا سرمایه‌های خرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس جذب کنیم.

واگذاری ایمیدرو
رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره تداوم الگوی فروش سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: فروش سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری ما را آماده می‌کند تا در آینده برای مثال شرکت مادرتخصصی ایمیدرو را که در واقع زنجیره‌ای از تولید را در اختیار دارد به‌صورت یک شرکت مادرتخصصی در بورس واگذار کنیم تا بتواند به فعالیت پیشین خود، با بهره‌گیری از شفافیت‌های اجباری بورس، ادامه دهد. او اضافه کرد: پیش از این، در جریان خصوصی‌سازی‌ زیرمجموعه‌های شرکت‌های مادرتخصصی واگذار و باعث می‌شد زنجیره مدیریتی در صنعت به‌هم‌بریزد. می‌خواهیم به جای واگذاری زیرمجموعه‌ها خود شرکت مادرتخصصی را وارد بورس کنیم.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها گفت: در قالب یک صندوق قابل معامله بورسی دیگر سهام بانک‌ها و در صندوقی دیگر، سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و صنایع فلزی واگذار می‌شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره عمرانی از طریق مشارکت عمومی - خصوصی و صندوق پروژه سرمایه‌گذاری سهام عدالت سعی می‌کنیم، پروژه‌های نیمه‌تمام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این طریق تامین مالی کنیم. صالح درباره ایجاد فضای رقابتی برای فروش سهام شرکت‌های دولتی گفت: 300بنگاه قابل واگذاری و مقداری اموال و دارایی در اختیار دولت باقی مانده است، هم‌اکنون 30درصد از تصدی‌های دولت باقی مانده که باید واگذار شود. 


   واگذاری پرسپولیس و استقلال و آزاد‌سازی‌ سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌  درباره واگذاری سهام 2باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: این 2باشگاه هنوز امکان واگذاری ندارند زیرا زیان انباشته این 2باشگاه درحال حاضر بسیار است و هنوز ورزشگاه‌های مشخصی به‌عنوان اموال این باشگاه ثبت نشده است. او افزود: البته پیگیر ثبت 2 ورزشگاه به‌عنوان اموال این 2باشگاه هستیم و تلاش می‌کنیم تا حساب و کار مالی این 2باشگاه را شفاف کنیم تا برای واگذاری هیچ ابهامی در دارایی‌ها و بدهی‌های آنها وجود نداشته باشد و قطعا بعد از به سرانجام رسیدن این مسائل اقدام به واگذاری آنها خواهیم کرد. او همچنین درباره زمان آزادسازی سهام عدالت گفت: ۲۶هزار میلیارد تومان سهام عدالت متعلق به ۴۹میلیون نفر منتظر آزادسازی است ضمن اینکه سهام یک میلیون تومانی هر نفر در این زمان ۶میلیون تومان ارزش دارد پیش‌بینی می‌کنیم این سهام تا آبان۹۹ یا با لایحه‌ای که به مجلس ارائه کرده‌ایم یا با اجازه مقام معظم رهبری آزاد شود و برگه‌های آن قابلیت فروش پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید