• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94087
+
-

خیز فرانسه برای جهش جدید استارتاپی

فرانسه با هدف رقابت با آمریکا، مشوق‌های مالی برای کارکنان شرکت‌های حوزه تکنولوژی درنظر گرفته تا اکوسیستم استارتاپی این کشور جهش جدیدی داشته باشد

خیز فرانسه برای جهش جدید استارتاپی

عمادالدین قاسمی پناه_خبرنگار

فرانسه قوانین جدیدی را در مورد سهامدار کردن کارکنان شرکت‌های حوزه تکنولوژی ارائه می‌کند تا افراد مستعد را برای رقابت با قطب برتر تکنولوژیک آمریکا (سیلیکون ولی) ترغیب کند. چندی پیش، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برنامه‌های دولت را در این زمینه اعلام کرد. وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید، انتظار می‌رود این برنامه‌ها، طرحی کلی از گسترش آپشن سهام
(stock options) باشد. این موضوع می‌تواند شامل شرکت‌های خارجی که در فرانسه کار می‌کنند هم بشود و البته برخی قوانین دستخوش تغییر می‌شود. آپشن سهام (stock option) یک ابزار مالی است که به دارنده آپشن امکان خرید یا فروش بخش‌هایی از یک سهام خاص را با قیمت مشخص برای یک دوره زمانی مشخص می‌دهد. این بسته اصلاحات پس از آن ارائه می‌شود که 500 بنیانگذار استارتاپ‌های اروپایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند تا قوانین خود را در مورد سهام کارکنان یا اصطلاحا سهام ترجیحی به‌روز و تراز کنند. این موضوع باعث می‌شود که این کارکنان در بخشی از شرکتی که در آن مشغول به‌کار هستند، سهیم شوند. بعضی از کارآفرینان مانند پاتریک کالسون، مدیرعامل شرکت Stripe و تاوت هیرینک، رئیس شرکت TransferWise هشدار داده‌اند، درصورتی که سیاستگذاران قوانین موجود مالکیت سهام کارکنان را اصلاح نکنند، شاهد مهاجرت بهترین و درخشان‌ترین فعالان عرصه تکنولوژی از فرانسه خواهیم بود. در این شرایط به سیلیکون ولی به‌عنوان رقیب بخش تکنولوژی اتحادیه اروپا کمک شایانی خواهد شد.
سال گذشته میلادی نامه‌ای توسط مدیران حوزه تکنولوژی و با هماهنگی شرکت سرمایه‌گذاری Index Ventures به قانونگذاران سراسر قاره اروپا ارسال شده است. Index Ventures که سرمایه‌گذار شرکت‌هایی چون Adyen و Deliveroo است، ادعا کرده که کارگران حوزه تکنولوژی در ایالات متحده در مقایسه با همتایان اروپایی خود دو برابر بیشتر صاحب سهام شرکتی هستند که در آن کار می‌کنند.
این تغییرات در فرانسه، باعث خواهد شد که بهای سهام کارکنان به جای اینکه از سوی سرمایه‌گذاران پرداخت شود، به شکلی عادلانه در بازار قیمت‌گذاری شود تا از متضرر شدن کارکنان قدیمی جلوگیری کند. همچنین این موضوع باعث می‌شود محدودیت‌های ویزاهای شرکت‌های استارتاپی که مورد نیاز کارفرمایان مستقر در فرانسه است حذف شود. براساس جدولی که از سوی شرکت Index Ventures تنظیم شده است، اکنون فرانسه پس از استونی، رژیم صهیونیستی و کانادا که بیشترین حمایت‌ها را از استارتاپ‌ها می‌کنند، در جایگاه چهارم قرار دارد و به این ترتیب از انگلستان و حتی ایالات متحده آمریکا پیشتازتر است. با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که دولت فرانسه نمی‌خواهد این اصلاحات فقط به این کشور محدود شود. سدریک او وزیر دیجیتال فرانسه می‌گوید که اگرچه ما می‌خواهیم یک کشور پیشرو در حوزه تکنولوژی باشیم، اما در عین حال می‌خواهیم ابتکار عمل در موضوع آپشن سهام را در دست داشته باشیم تا تبدیل به یک کشور پان-اروپایی شویم. به گفته مارتین مینیوت از شرکای  Index Ventures، سیاست‌های مرتبط با stock option «مانع اصلی رشد تکنولوژی در اروپا» است.
با وجود این، موضوع مهمی که در رویداد امسال داووس مطرح است مالیات شرکت‌های دیجیتال است که فرانسه در مورد آن موضع سختی اتخاذ کرده. این کشور سال گذشته، بر درآمدهای داخلی شرکت‌هایی چون گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل مالیات 3درصدی اعمال کرده است. این اقدام باعث ایجاد بحران تجاری شدید با واشنگتن شد، زیرا دولت دونالد ترامپ تهدید کرد که تعرفه‌های تلافی‌جویانه را اعمال می‌کند. انتظار می‌رود برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه، با پایان یافتن مهلت 15روزه برای حل و فصل اختلاف، با استیون منوچین، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند.

بررسی اجمالی تغییرات جدید 
اول؛ قیمت stock option که در فرانسه با عنوان BSPCE شناخته می‌شود، نمی‌تواند براساس همان سرمایه‌گذاری تعیین‌شده باشد. به‌عنوان مثال، یک صندوق سرمایه‌گذاری در یک شرکت سری A سرمایه‌گذاری می‌کند و این شرکت را 12میلیون یورو ارزیابی می‌کند.
اگر پس از این ارزیابی به شرکت ملحق شوید، می‌توانید آپشن‌های سهام یا همان stock option ها را براساس ارزیابی پایین‌تر از آن خود کنید که شانس بازده بالاتر را افزایش می‌دهد. درصورتی که وضعیت به همین صورت پیش برود، ارزیابی متفاوتی برای کارکنانی که stock option ها را به‌دست می‌آورند، وجود خواهد داشت.
دوم؛ اگر شما برای یک استارتاپ خارجی کار کنید و در عین حال در فرانسه باشید، نمی‌توانید stock optionهارا دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر شما کارمند
 Citymapper که دفتر مرکزی آن در لندن است، باشید، باید stock option‌‌ها را فراموش کنید.
سوم؛ فرانسه با راه‌اندازی نوعی ویزا به نام Tech Visa French همین الان هم به شرکت‌های خارجی که در پاریس دارای دفتر هستند، خدمات می‌دهد. اگر شما برای شرکت N26 که در برلین مستقر است کار می‌کنید و می‌خواهید یک دانشمند برزیلی را در دفتر خود در پاریس استخدام کنید، می‌توانید به سرعت برای او ویزا دریافت کنید.

رقیبی به نام سیلیکون ولی 
درصورتی که سیاستگذاران قوانین موجود مالکیت سهام کارکنان را اصلاح نکنند، شاهد مهاجرت بهترین و درخشان‌ترین فعالان عرصه تکنولوژی از فرانسه خواهیم بود. در این شرایط به سیلیکون ولی به‌عنوان رقیب بخش تکنولوژی اتحادیه اروپا کمک شایانی خواهد شد

این خبر را به اشتراک بگذارید