• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94096
+
-

گرمایش زمین؛ از خشک‌شدن دریاها تا سیلاب‌های مرگبار

درحالی‌که فیلم‌های مختلفی از خشک شدن دریاها و دریاچه‌ها ساخته می‌شود پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال 2100حدود 400میلیون نفر در خطر سیلاب قرار خواهند گرفت

گرمایش زمین؛ از خشک‌شدن دریاها تا سیلاب‌های مرگبار

حدود 70درصد از سطح زمین با اقیانوس‌ها و دریاها پوشیده شده است. حالا یک انیمیشن ساخته شده است که نشان می‌دهد اگر همه این منابع آبی ناپدید شوند، سیاره ما به چه شکلی در خواهد آمد.

در این انیمیشن کاهش سطح آب طیف وسیعی از دریاها شبیه‌سازی شده است که به‌تدریج زمین‌های پنهان شده زیر آب آشکار می‌شوند. نکته جالب توجه این است که بیشتر این مناطق پس از 140متر کاهش سطح آب قابل مشاهده می‌شوند.
این ویدئو نشان می‌دهد که ناحیه مرکزی اقیانوس در عمق 2هزار متری شروع به ظاهر شدن می‌کند و در عمق 6هزار متری همه آب دریا، جز بخش‌هایی از کره زمین که درواقع همان حفره‌های عمیق دریایی هستند، تخلیه شده است.
این انیمیشن توسط جیمز اودونوگو، دانشمندی که با آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن همکاری می‌کند، ساخته شده است. او همچنین یک انیمیشن ناسا را که در سال2008 ساخته شده بود، با وضوح بالا و با ویرایش جدید زمانی بازسازی کرده است.
به گزارش نشنال جئوگرافی، زمان این تایم‌لپس 51ثانیه است و ابتدا زمین در اطراف قاره‌ها ظاهر می‌شود که بیشترین مناطق قابل مشاهده در سواحل استرالیا و آسیاست.
آن‌گاه زمین‌های بیشتری در اطراف آمریکای شمالی و جنوبی ظاهر می‌شود و پس از آن مناطق اطراف اروپا از آب تخلیه می‌شود.
اودونگو یادآوری می‌کند که در 140متری زیر سطح دریا و در جایی که فلات‌های قاره قرار دارند، بستر دریا که منطقه وسیعی را پوشش می‌دهد، آشکار می‌شود.

حفره‌های ماریانا
در6هزار متری، بیشتر اقیانوس‌ها جز برخی از مناطق که دارای حفره‌های دریایی عمیق هستند، از سطح زمین محو شده‌اند.
حفره‌های ماریانا بخشی از این حفره‌های دریایی است که عمق آن حدود 11هزار متر و در اقیانوس آرام واقع شده است. این انیمیشن کاهش سطح دریا را شبیه‌سازی می‌کند، اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که جهان ما به‌علت تغییرات آب و هوایی در جهت خلاف این انیمیشن حرکت می‌کند. چندی پیش گزارشی منتشر شد که هشدار می‌داد، یخ‌های گرینلند به‌سرعت در حال ذوب شدن است و درصورتی که با همین سرعت، روند ذوب شدن یخ‌ها ادامه یابد، 400میلیون‌نفر از ساکنان مناطق ساحلی تا سال2100 در معرض خطر جاری‌شدن سیل قرار می‌گیرند.
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان دریافته‌اند که روند ذوب شدن یخ در شرایط فعلی هفت‌برابر سریع‌تر از سرعت ذوب یخ‌ها در دهه 1990 است که به این ترتیب 40میلیون نفر بیشتر، در مناطق ساحلی در معرض خطر قرار می‌گیرند.
برخی پژوهش‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که سطح دریاها تا پایان قرن 21 احتمالا حدود 70سانتی‌متر افزایش می‌یابد.
اندرو شفر، استاد رصد زمین در دانشگاه لیدز می‌گوید: به‌عنوان یک قاعده کلی، به ازای هر سانتی‌متر افزایش سطح دریاها در جهان، 6میلیون نفر از ساکنان مناطق ساحلی در سراسر کره زمین در معرض جاری شدن سیل قرار می‌گیرند.
او اظهار می‌کند: با روند فعلی، ذوب یخ‌های گرینلند باعث می‌شود که تا پایان این قرن هر سال 100میلیون نفر گرفتار سیلاب شوند، به‌طوری که در مجموع 400میلیون نفر به‌دلیل بالا آمدن سطح همه دریاها تحت‌تأثیر این پدیده قرار خواهند گرفت.
شفر اضافه می‌کند: اینها اتفاقات غیرمحتمل یا تأثیرات ناچیزی نیستند. این پدیده اتفاق می‌افتد و برای جوامع ساحلی ویران‌کننده خواهد بود.

نتیجه بررسی‌ها
حدود 100دانشمند از 50سازمان، بین سال‌های 1992و 2018 با استفاده از ماهواره، یخچال‌ها را بررسی کردند تا تغییرات ایجاد شده در حجم، جریان و گرانش آنها را اندازه‌گیری کنند.
این بررسی‌ها نشان داد که توده‌های یخی از سال1992 بیش از 4تریلیون تن یخ از دست داده‌اند و در طول یک‌دهه گذشته هر سال 250میلیارد تن یخ ذوب شده است. در واقع این میزان تقریباً 1.3 سانتی‌متر به سطح دریاها در جهان اضافه می‌کند.
بتان دیویس، مدرس ارشد جغرافیای فیزیکی در رویال هالووی دانشگاه لندن می‌گوید: این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چگونه در طول یک دهه گذشته، گرینلند به اندازه یخچال‌های طبیعی جهان، با افزایش میزان ذوب و افزایش سرعت جریان یخچال‌ها، به منبع اصلی افزایش سطح آب دریاها تبدیل شده است.

روند سریع ذوب شدن یخ‌ها
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان دریافته‌اند که روند ذوب شدن یخ در شرایط فعلی هفت‌برابر سریع‌تر از سرعت ذوب یخ‌ها در دهه 1990 است که به این ترتیب 40میلیون نفر بیشتر، در مناطق ساحلی در معرض خطر قرار می‌گیرند

این خبر را به اشتراک بگذارید