• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94008
+
-

غوغای چینی آمریکایی‌ها

تلاش آمریکا برای جلوگیری از انعقاد قرارداد میان انگلیس و شرکت هوآوی چین تاکنون بی‌نتیجه بوده است

گزارش
غوغای چینی آمریکایی‌ها


 تلاش‌های بی‌سابقه واشنگتن برای جلوگیری از انعقاد یک قرارداد تجاری در لندن تا به اینجا ناکام مانده و انگلیسی‌ها امروز برای تعیین تکلیف قرارداد اجرای شبکه نسل 5 یا همان 5G تلفن همراه توسط شرکت چینی هوآوی تشکیل جلسه می‌‌دهند.
جلسه شورای امنیت ملی انگلیس به ریاست بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، امروز تشکیل می‌شود تا با حضور برخی اعضای کابینه و روسای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور در مورد قرارداد هوآوی تصمیم نهایی اتخاذ شود. یک سال است که دولت دونالد ترامپ با مخالفت خود، روند انعقاد قرارداد را مختل کرده و همچنان بر توقف آن اصرار دارد.وزیر خارجه آمریکا دیروز در واپسین ساعت‌های مانده به نشست لندن، در آخرین تلاش خود در پستی توییتری نسبت به تهدید امنیت انگلیس هشدار داد. مایک پمپئو وضعیت کنونی را برای انگلیس «خطیر» توصیف کرده و با اشاره به اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس انگلیس که مخالف حضور هوآوی در پروژه 5G این کشور است نوشته: «واقعیت این است که تنها ملت‌هایی که بتوانند اطلاعات خود را حراست کنند، مقتدر می‌مانند.» غیر از پمپئو، دونالد ترامپ و وزیر خزانه‌داری‌اش هم برای سد کردن راه قرارداد هوآوی در انگلیس تلاش کرده‌اند. روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با بوریس جانسون از او خواست روند انعقاد قرارداد با چینی‌ها را متوقف کند. استیون منوچین نیز روز شنبه طی سفر به لندن، پس از دیدار با همتای انگلیسی خود از دولت این کشور خواست در مورد قرارداد جدید تجدید نظر کند.
آمریکایی‌ها از حدود یک سال پیش که بحث اجرای شبکه نسل5 تلفن همراه در انگلیس مطرح شد، با حضور چینی‌ها در این پروژه مخالفت کردند. مخالفت آنها درست همزمان با بالا گرفتن جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن و اعمال فشار بی‌سابقه آمریکا علیه بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی چین یعنی هوآوی اتفاق می‌افتاد. آمریکا نگرانی‌های امنیتی را بهانه کرده و معتقد است هوآوی دارای ارتباطات خاص با دولت چین است و به همین دلیل می‌تواند با نفوذ به شبکه ارتباطات انگلیس، امنیت مبادلات اطلاعاتی و امنیتی میان این کشور با آمریکا را به خطر بیندازد. دولت دونالد ترامپ انگلیس را به توقف همکاری‌های اطلاعاتی تهدید کرده است.
انگلیسی‌ها اما برای همکاری با هوآوی دلایل خود را دارند. به نوشته خبرگزاری فرانسه هوآوی یکی از 3شرکتی است که در جهان تکنولوژی نسل 4یا همان 4G‌ ارائه می‌کند اما 35درصد بازار در اختیار این شرکت است.
 پیش‌بینی می‌شود چینی‌ها در بازار نسل 5، سهم بیشتری را از آن خود کنند. شرکت‌های اریکسون سوئد و نوکیای فنلاند، رقبای هوآوی هستند اما تکنولوژی چینی‌ها هم پیشرفته‌تر است و هم اینکه آنها با قیمت پایین‌تری پروژه را اجرایی خواهند کرد. فارغ از این، هوآوی در شبکه تلفن همراه انگلیس حضور دارد و بخش مهمی از زیرساخت این شبکه در دست این شرکت است. خارج کردن هوآوی از پروژه 5G تعویض تجهیزات را ضروری می‌کند و این هزینه بالایی در بر خواهد داشت. نهادهای امنیتی انگلیس، نگرانی آمریکایی‌ها در مورد به خطر افتادن اطلاعات در بستر شبکه تلفن همراه و احتمال جاسوسی چینی‌ها را رد کرده‌اند. گفته می‌شود قرار است هوآوی نقشی در اجرای هسته مرکزی شبکه نداشته باشد و تنها به نصب تجهیزات و زیرساخت‌ها بپردازد. انگلیس در کنار آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند، جزو ائتلاف امنیتی سایبری موسوم به «پنج چشم» است و واشنگتن براساس تعهدات موجود در چارچوب همین ائتلاف از لندن خوسته است با هوآوی وارد مشارکت جدید نشود. استرالیا و نیوزیلند در چارچوب همین ائتلاف و به خواست واشنگتن قرارداد با هوآوی را لغو کرده‌اند.


مکث
شبکه 5G چیست؟

شبکه نسل5 تلفن همراه، شبکه‌ای است که در بستر آن ارائه آخرین دستاورهای فناوری مخابراتی و سرعت بیشتر به کاربران اینترنت ممکن است. با گسترش هرچه بیشتر استفاده از اینترنت در سراسر جهان، شبکه‌های فعلی مخابراتی با ترافیک کمرشکنی روبه‌رو هستند و همین منجر به قطع و اختلال در شبکه‌های موجود می‌شود. به همین علت بسیاری از کشورها متحول کردن زیرساخت‌های مخابراتی و شبکه‌های سیار اینترنتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که به طرح‌های 5G معروف شده‌اند. این شبکه قادر به سرویس‌دهی همزمان به تعداد بیشتری از دستگاه‌هاست؛ این شامل موبایل، حسگرهای آنلاین، دوربین‌های ویدئویی و حتی چراغ‌های راهنمایی خیابان‌ها می‌شود. اینترنت 5G یکی از محورهای جنگ تجاری آمریکا و چین است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید