• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93989
+
-

سریال حوادث هوایی در کشور همچنان ادامه دارد

فرود در خیابان

داخلی
فرود در خیابان


«برخورد موشک بر اثر خطای انسانی به هواپیمای اوکراینی، آتش گرفتن موتور هواپیمای گرگان - تهران و بازنشدن چرخ‌های هواپیمای تهران - استانبول» اینها مهم‌ترین حوادث هوایی کشور در روزهای اخیر هستند و حالا حادثه تازه‌تری به این فهرست اضافه شده است: «خروج هواپیمای تهران - ماهشهر از باند و فرود آن در خیابان»؛ حادثه‌ای عجیب که بار دیگر زنگ خطر درخصوص امنیت خطوط هوایی را به صدا درآورد و موجی از نگرانی ایجاد کرد. اما این حادثه هوایی چطور اتفاق افتاد؟
صبح دیروز هواپیمای بوئینگ MD متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین با 135مسافر، فرودگاه مهرآباد را به مقصد ماهشهر ترک کرد. این هواپیما طبق برنامه حدود ساعت 7:50دقیقه به ماهشهر رسید اما هنگام فرود، همین که چرخ‌های هواپیما با باند برخورد کرد، ناگهان کنترل آن از دست کادر پرواز خارج شد. هواپیما با سرعت زیادی به انتهای باند نزدیک می‌شد و در این لحظات مسافران که از وجود اشکال در هواپیما باخبر شده بودند، به وحشت افتادند. لحظه‌ها به سرعت می‌گذشت تا اینکه هواپیما پس از خروج از باند از فنس‌های انتهای فرودگاه گذشت و وارد خیابان پشت فرودگاه شده و در نهایت متوقف شد.
عابرانی که از خیابان نزدیک فرودگاه عبور می‌کردند با چشمانی حیرت‌زده هواپیمایی را می‌دیدند که خیابان را مسدود کرده بود. این حادثه در شرایطی اتفاق افتاد که هواپیما هنگام ورود به خیابان با هیچ خودرویی برخورد نکرد و در نهایت 135مسافر وحشت‌زده هواپیما یک به یک خارج شدند.

مصدومیت 2 مسافر 
پس از خروج هواپیما از باند فرودگاه ماهشهر چه بر سر سرنشینان هواپیما آمد؟ علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در این‌باره، گفت: به‌دنبال خروج هواپیما از باند فرودگاه ماهشهر 2 تیم عملیاتی امداد و نجات با تجهیزات لازم به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه یک زن و یک مرد از ناحیه پا دچار مصدومیت سطحی شده بودند که به مرکز درمانی منتقل شدند.

علت حادثه چه بود؟
رضا جعفرزاده، ‌سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره به ایسنا، گفت: اینکه پیش از بررسی کارشناسان و نظر آنها بگوییم هواپیما دچار نقص فنی شده، اشتباه است و فعلا وجود نقص فنی در هواپیمای تهران - ماهشهر تأیید نمی‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیش از فرود هواپیما در فرودگاه ماهشهر، از سوی خلبان گزارشی مبنی بر نقص احتمالی هواپیما به برج مراقبت اعلام شده بود، گفت: وقتی تیم کارشناسی به محل می‌رود، تمام موارد بررسی می‌شود و بعد نیز نتیجه خود را درباره علت خروج هواپیما از باند و اینکه آیا علت، خطای خلبان بوده یا نه، اعلام می‌کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه، گفت: اینکه آیا خلبان به برج مراقبت موردی را مبنی بر ایجاد مشکل اعلام کرده است یا خیر، جزو همین بررسی‌های تیم کارشناسی است. به هر حال خلبان ممکن است هر عکس‌العملی برای لندینگ در فرودگاه داشته باشد که همه این موارد باید مشخص شود. 




حادثه به روایت یکی از مسافران
یکی از مسافران هواپیما درباره جزئیات حادثه دیروز به همشهری می‌گوید: ساعت 6:30صبح دیروز، سر ساعتی که اعلام شده بود، سوار هواپیما شدیم و چند دقیقه بعد هواپیما از روی باند بلند شد. در ابتدا همه‌‌چیز خوب و مثل همیشه بود. من به‌خاطر شرایط کاری‌ام مدام به ماهشهر سفر می‌کنم و سفر دیروز هم مثل سفرهای قبلی بود تا اینکه به فرودگاه ماهشهر نزدیک شدیم و اعلام شد که هواپیما در حال کم‌کردن ارتفاع برای فرود در فرودگاه است.
او ادامه می‌دهد: وقتی هواپیما روی باند نشست، تکان شدیدی خورد؛ شدیدتر از همه دفعات قبلی که به ماهشهر رفته بودم. بعد از آن احساس کردم خبری از کم شدن سرعت نیست. هواپیما شاید 3یا 4برابر دفعات معمول که در باند فرود می‌آمد، سرعت داشت. تعجب کرده بودم و به‌نظرم ماجرا عجیب و غیرمعمولی بود. بقیه مسافران هم چنین احساسی داشتند. سرعت هواپیما کم نمی‌شد و لحظاتی بعد همراه شد با تکان‌ها و صداهای شدیدتر. دیگر مطمئن شده بودیم که اتفاقی رخ داده است و تکان‌ها آنقدر شدید بود که محکم صندلی جلو را گرفته بودم و فقط دعا می‌کردم که اتفاقی نیفتد.
این شاهد عینی می‌گوید: نه خبری از ماسک اکسیژن بود و نه جلیقه‌ها که در لحظه شروع پرواز آموزش استفاده از آنها در شرایط اضطراری داده می‌شد. هواپیما همانطور با صدا و تکان‌های شدید جلو می‌رفت و داخل هواپیما را صدای جیغ و گریه مسافرانی که حسابی ترسیده بودند، پر کرده بود. شاید حدود 2دقیقه با همان شرایط گذشت تا اینکه هواپیما انگار به چیزی خورد و بعد از اینکه صدای شدیدی آمد، متوقف شد و گل و لای زیادی روی شیشه‌ها پاشیده شد. پس از آن درهای اضطراری را باز کردند و مهماندارها از مسافران خواستند که پیاده شوند. چون صندلی من در ردیف‌های آخر بود، جزو آخرین نفراتی بودم که پیاده شدم. تازه آنجا بود که متوجه شدم از فرودگاه خبری نیست و ما در وسط خیابان هستیم. هواپیما که چرخ نداشت  روی زمین کشیده شده و با عبور از فنس‌های فرودگاه و گذشتن از خیابان به ابتدای فضای سبز پارک نسترن که رسیده بود، توقف کرده بود و بخت با ما یار بود که در آن لحظه با ماشین یا کامیون‌هایی که از آنجا عبور می‌کنند، برخورد نکرده بود.
به گفته این مسافر هواپیما، علاوه بر مسافران، عده‌ای از مردم هم آنجا جمع شده بودند و فیلم و عکس می‌گرفتند. ظاهرا آنها در بیرون از هواپیما صدای مهیبی شنیده و متوجه ماجرا شده و خیابان را بسته بودند که کسی آسیب نبیند. چند نفر هم از مسافران و مردم می خواستند که عقب بروند چون می‌گفتند احتمال انفجار هواپیما وجود دارد. دقایقی از ماجرا گذشته بود که ماشین‌های آتش‌نشانی رسیدند و شروع به پاشیدن کف و فوم روی هواپیما کردند.

تلاش برای جابه‌جایی غول آهنی
ورود هواپیما به خیابان موجب مسدود شدن مسیر اتوبان بندر ماهشهر به بندر امام شد. به گفته سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان، پس از انجام کارهای ایمنی، همه تجهیزات مورد نیاز را فراهم و کار جابه‌جایی هواپیما آغاز شد. در همین حال مدیرکل بیمه‌های مسئولیت و حمل‌ونقل شرکت سهامی بیمه ایران از پیگیری این حادثه خبر داد و گفت: هواپیمای آسیب دیده خطوط هوایی کاسپین تحت پوشش کامل بیمه ایران بوده است. مجید رحمتی، گفت: خوشبختانه این حادثه منجر به تلفات جانی و مصدومیت سرنشینان نشده است اما با این حال  هیچ‌گونه نگرانی بابت بررسی و پرداخت خسارت این حادثه وجود ندارد. 




4سانحه هوایی در 3 روز


این روزها شنیدن نقص فنی، فرود اضطراری و حوادثی از این دست به خبری عادی تبدیل شده است. علاوه بر حادثه هواپیمای بوئینگ در ماهشهر، ظهر دیروز هواپیمای حامل تیم فوتبال شهر خودرو که قرار بود از کویت راهی قطر شود در فرودگاه دچار نقص فنی شد. اعضای این تیم که بعد از سفر از دوبی به کویت قصد سفر به قطر برای دیدار با السیلیه را داشتند سوار هواپیما شدند اما به‌خاطر نقص فنی موتور سمت چپ، هواپیما پایین آورده شد تا تعمیر شود. پیش از این هم شنبه شب خبرهایی درخصوص بازنشدن چرخ‌های هواپیمای ایران ایرتور در مسیر تهران - استانبول منتشر شد که مسئولان این شرکت با تکذیب این خبر روایت دیگری را اعلام کردند. براساس آنچه اعلام شده خلبان این هواپیمای ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ دقایقی پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی قزوین متوجه بروز احتمالی نقص فنی در هواپیما شد و به سوی فرودگاه مهرآباد بازگشت و برای کاهش وزن هواپیما اقدام به مانور کاهش سوخت در فضای تهران کرد و سرانجام در فرودگاه مهرآباد فرود آمد. اما جدی‌ترین حادثه هوایی در فرودگاه گرگان اتفاق افتاد؛ جایی که هواپیمای شرکت آرجی قشم‌ایر با 85سرنشین درحالی‌که قصد پرواز به سوی تهران را داشت، دچار آتش‌سوزی در یکی از موتورها شد. علی متانت، مدیرکل فرودگاه‌های گلستان در این‌باره گفت: خلبان هنگام بلندشدن از روی باند متوجه نقص فنی در سیستم هواپیما شد و از پرواز خودداری کرد که بررسی‌ها نشان داد یکی از موتورهای هواپیما دچار حریق شده است. با وجود این اظهارنظر و در شرایطی که تصاویر آتش گرفتن موتور هواپیما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما هواپیمایی قشم‌ایر در اطلاعیه‌ای آتش گرفتن موتور هواپیما را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است:‌ «زمانی که خلبان قبل از تیک آف هواپیما متوجه لرزش در موتور شماره 4شد، برای حفظ ایمنی بیشتر و چک توسط مهندسان فنی، پرواز را ابطال کرد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید