• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9389
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jZzB
+
-

باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور: با فرض اینکه غربی ها دیوانگی کنند، باید اقتصاد ایران بتواند از گردنه ها عبورکند

سهام عدالت
باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم

برگزاری مراسم نکوداشت سهام‌عدالت در سالن اجلاس سران فرصتی مناسب در اختیار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور قرار داد تا درباره دغدغه‌هایش نسبت به آینده اقتصاد ایران در صورت بحران‌آفرینی دوباره دونالد ترامپ سخن بگوید. 

به گزارش همشهری،  در حالی که رییس‌جمهور  ایالات متحده تهدید کرده در بهار سال آینده پایبندی ایران را به برجام تایید نخواهد کرد، اسحاق جهانگیری تاکید کرد: گوش ما از تهدیدات پر شده است. او گفت: مهمترین تکانه اقتصادی که در دوران جمهوری اسلامی با آن روبه‌رو بوده‌ایم و مردم را آزرده است، تحریم هایی بوده که قدرت‌های استکباری و غربی به بهانه‌های واهی علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند و هنوز هم تهدید می‌کنند که دوباره تحریم‌ها را بازخواهیم گرداند.

 اسحاق جهانگیری در عین حال تاکید کرد: دولت ایران برای هرگونه پیشامدی آماده است. معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: با فرض اینکه غربی‌ها دیوانگی کنند و بخواهند دوباره اقدامی انجام دهند، باید اقتصاد ایران بتواند از گردنه‌ها عبور کند و بهترین سند در این زمینه اقتصاد مقاومتی است. 

اسحاق جهانگیری گفت: اقتصاد ایران را باید به مرحله ای از مقاومت و تاب آوری برسانیم که بتواند در برابر تکانه های داخلی و خارجی مقاومت کند و آسیب نبیند.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران همواره تلاش دارد که از طریق منطق و گفت‌وگو و بسیج افکار عمومی و فضای بین‌المللی علیه غربی‌ها، اجازه ندهد آنها هرکاری که می‌خواهند انجام دهند اما اگربخواهند دست به اقدام بزنند باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم و برنامه مناسب داشته باشیم.

 

5رویکرد اقتصاد مقاومتی

 

جهانگیری با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی اجرا بشود باید 5رویکرد اصلی آن در همه سازمان‌ها، دستگاه‌ها، قوای سه گانه، نهادهای مختلف و حتی بخش خصوصی به‌طور جدی حاکم باشد و دو رویکرد مهم اقتصاد مقاومتی، عدالت بنیانی و مردمی بودن اقتصاد است.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه توسعه و پیشرفت زمانی ارزش دارد که آحاد یک جامعه طعم پیشرفت را بچشند، اعلام کرد: مردم یک کشور زمانی طعم توسعه و پیشرفت را احساس می‌کنند که عدالت در جامعه برقرار باشد. جهانگیری اضافه کرد: اگر به‌دنبال رضایت شهروندان کشور هستیم باید درصدد مستقر کردن عدالت در جامعه باشیم و باید بدانیم که اجرای عدالت جزو سخت‌ترین کارهاست و امیرالمومین علی(ع) شهید راه عدالت است و در این مسیر به شهادت رسید.

 

عدالت در همه زمینه‌ها

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بدترین تعریف از عدالت محدود کردن آن به مسائل اقتصادی است، گفت: مردم باید در همه زمینه‌ها طعم عدالت را بچشند و باید احساس کنند که با فقر، تبعیض و فساد مبارزه می‌شود. او افزود: باید همه آحاد یک کشور از فرصت‌های مناسب برخوردار باشند و به‌عنوان مثال شرایط علم‌آموزی باید برای کسی که در پایتخت و یا استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند شرایطی برابر باشد.

وی با اشاره به سخنان هفته‌های گذشته مقام معظم رهبری تأکید کرد: ایشان در سخنان خود فرمودند که اگر چه در خیلی از زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما در زمینه عدالت آنطور که باید پیشرفت نکرده‌ایم و از خداوند و مردم باید به این دلیل عذرخواهی کنیم. این سخنان رهبر معظم انقلاب نشان‌دهنده اهمیت عدالت است که وقتی عملکرد مسئولان در این زمینه خوب نبوده است، مقام معظم رهبری می‌گویند باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم و به‌دنبال اجرای عدالت باشیم.

 

عدالت منطقه‌ای

 

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از عرصه‌های عدالت را عدالت منطقه‌ای دانست و گفت: متأسفانه برخی استان‌های کشور در مقایسه با برخی دیگر دارای محرومیت بیشتری هستند و هر چقدر که برای توسعه این استان‌ها سیاستگذاری کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در این مناطق بیشتر شود، متأسفانه هنوز هم عقب‌ماندگی در این استان‌ها زیاد است.
جهانگیری با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در توجه و رسیدگی به مناطق محروم کشور تأکیدکرد: در همین دولت وقتی گفته شد که همه استان‌ها به جز استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار هستند، دلیل آن را جویا شدیم و گفتند که گازرسانی به این استان توجیه اقتصادی ندارد اما نظر دولت این بود که نباید به این دلیل مردم یکی از استان‌های کشور از این نعمت محروم باشند به همین دلیل دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و خط لوله گاز امروز به زاهدان رسیده و به‌زودی در شهرستان‌های استان نیز توزیع خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در گازرسانی، تأمین آب آشامیدنی و راهسازی در روستاهای کشور افزود: در 4سال ابتدایی دولت تدبیر و امید تقریبا به اندازه تمام دوره‌های گذشته به روستاهای کشور گازرسانی شد به‌گونه‌ای که در زمان آغاز به‌کار دولت یازدهم 14هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و فقط در مدت 4سال دولت یازدهم به 11هزار روستا گازرسانی شد.

جهانگیری افزود: البته در برخی مناطق محروم کشور گنج‌هایی نهفته است که می‌تواند کشور را متحول کند که نمونه آن سواحل دریای عمان است که گنجی فراموش شده است و بهترین فرصت برای توسعه در این منطقه قرار گرفته است.

 

تلاش دولت برای رفع بیکاری

 

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت به‌طور جدی در تلاش است مسئله بیکاری را مرتفع کرده و اقتصاد کشور را با اتکا به اقتصاد مقاومتی توسعه دهد، تأکید کرد: دستاوردهای اقتصادی سال 96بسیار خوب بوده و از نظر رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد شده، سال 96جزو سال‌های نمونه است، البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید با جدیت در این مسیر تلاش کنیم. جهانگیری تصریح کرد: باید شرایطی در کشور مهیا شود که هیچ ایرانی‌ای احساس نکند امنیت او در حال آسیب است؛ چرا‌که بیکاری ده‌ها آسیب با خود به همراه دارد و روح و کرامت انسان را در برابر خانواده‌اش آزرده می‌کند. 
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: از همه کسانی که به ایران و ملت ایران علاقه‌مند هستند می‌خواهم که در چرخه اقتصاد کشور قدم بگذارند و برای اشتغال‌زایی تلاش کنند چرا که ایران استعدادها و ظرفیت‌های متعددی دارد که نه‌تنها برای خود بلکه می‌تواند برای کشورهای دیگر نیز فرصت شغلی ایجاد کند.

 

پاسخ به منتقدان توزیع سود سهام‌عدالت

 

معاون اول رئیس‌جمهور در عین حال با کنایه به منتقدانی که در زمان تقسیم سود سهام‌عدالت گفته بودند: به جای خالی کردن منابع مالی شرکت‌ها، مبالغ سود را در قالب واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مشمولان واگذار کنید گفت: وقتی قرار شد سود سهام‌عدالت در کشور توزیع شود عده‌ای مخالفت کردند و گفتند این پول‌ها را از کارخانه‌ها بیرون نبرید، در پاسخ این افراد گفتیم مردم صاحب این سهام شده‌اند و حق مالکیت خود را پرداخت کرده‌اند. چگونه است که افراد ثروتمند و میلیاردر سود سهام خود را دریافت می‌کنند و مردمی که سودشان 150هزار تومان است نباید دریافتی داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد:درصورت تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی سهامداران می‌توانند مالکیت سهم خود را انتقال دهند و آن را بفروشند که البته توصیه می‌کنم این کار را انجام ندهند زیرا این سهم می‌تواند برایشان استفاده‌های مختلف داشته باشد مثل اینکه می‌توانند آن را به‌عنوان وثیقه ارائه دهند.او ادامه داد: وقتی لایحه ساماندهی سهام‌عدالت در مجلس تصویب شد، مشمولان نسبت به آن اختیار خواهند داشت که یا بفروشند، یا به وثیقه بگذارند و یا از سود سالانه آن استفاده کنند.

 

قیمت سها م عدالت 5/ 2میلیون تومان شد

 

قیمت سهام‌عدالت 5/2میلیون تومان شد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز اطلاعات تازه‌ای از ارزش سهام‌عدالت ارائه کرد و گفت:ارزش سهام‌عدالت پس از 12سال از یک میلیون به2.5میلیون تومان رسیده است. بنابراین ارزش کل سبد سهام‌عدالت یک خانوار 5نفره 12.5میلیون تومان تخمین زده می‌شود. جهانگیری اعلام کرد: یکی از کارهای مهم که از ابتدای انقلاب اسلامی دنبال شده این بوده که مردم در کارخانه‌ها سهامدار شوند و احساس کنند که مالک هستند و این موضوع در دوره‌های گذشته دنبال شده و در دولت‌های نهم و دهم مقام معظم رهبری با بزرگواری با اجرای طرح سهام‌عدالت موافقت کردند و نتیجه آن این شد که تعدادی از کارخانه‌ها به مردم واگذار شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید