• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93810
+
-

زلزله ترکیه، ایران را لرزاند

زلزله ترکیه، ایران را لرزاند


زمین‌لرزه‌ 6.8ریشتری که شامگاه جمعه شرق ترکیه را لرزاند و در ایران، عراق، سوریه و فلسطین نیز احساس شد، جان دست‌کم 22نفر را گرفت.
به گزارش همشهری به نقل از رسانه‌های ترکیه، این زمین‌لرزه حدود ساعت8:55 شب به وقت محلی در عمق 10کیلومتری زمین و در نزدیکی سیوریجه واقع در‎ استان الازیغ رخ داد. شدت زلزله به حدی بود که با وجود فاصله 600کیلومتری با مرز ایران، در شهرهای ارومیه، اشنویه، نقده، میاندوآب و پیرانشهر نیز احساس شد اما خوشبختانه خسارتی به‌جا نگذاشت. 
در ترکیه اما خسارات ناشی از زمین‌لرزه، هم مالی بود و هم جانی. تصاویر منتشرشده در رسانه‌های این کشور از فروریختن ساختمان‌ها بر اثر زمین‌لرزه حکایت دارند و مقامات می‌گویند با اینکه عملیات جست‌وجو و امداد و نجات از همان لحظات اولیه حادثه آغاز شده اما هنوز احتمال اینکه عده‌ای زیر آوار گرفتار باشند زیاد است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود آمار قربانیان افزایش پیدا کند. آماری که تا عصر دیروز و لحظه تنظیم این خبر رسانه‌های ترکیه گزارش کرده بودند 22کشته و بیش از هزار زخمی بود که احتمال می‌رود بر تعداد کشته‌ها افزوده شود.
زلزله بیشترین قربانی را در شهر الازیع، مرکز استان الازیع به‌جا گذاشت. به گفته مسئولان این شهر، تا‌کنون اجساد 18نفر از زیر آوار زلزله بیرون کشیده شده است. یکی از آنها پسربچه‌ای 12ساله بود که امدادگران موفق شدند او را زنده از زیر آوار بیرون بکشند اما وی پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. همچنین در این شهر، ماجرای نجات زنی جوان 13ساعت پس از زلزله، خبرساز شد. این زن زیر آوار ساختمان بیهوش شده بود که وقتی بستگانش با موبایل او تماس گرفتند، با شنیدن صدای زنگ موبایل به‌هوش آمد و توانست محلی را که در آنجا گرفتار شده بود بگوید. به این ترتیب امدادگران راهی آنجا شدند و با کنارزدن آوار وی را نجات دادند.
در پی وقوع این زلزله شدید، با دستور وزیر بهداشت، تیم‌های ویژه عملیاتی سازمان اورژانس کشور برای کمک به طرف ترکیه‌ای در حالت آماده‌باش قرار گرفتند تا درصورت اعلام نیاز کشور ترکیه و حسب ضرورت به مناطق زلزله‌زده آن کشور اعزام شوند.
همچنین دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با رئیس جمعیت هلال‌احمر ترکیه، آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه را اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید