• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93779
+
-

جاده‌های تاریک زنجان

مردم استان نصب روشنایی در راه‌ها و آزادراه زنجان - قزوین را اولویت خواسته‌هایشان از راهداری عنوان می‌کنند

زنجان
جاده‌های تاریک زنجان

مریم سرخوش- خبرنگار

زنجانی‌ها سال‌هاست که از مشکلات راه می‌گویند و منابع مالی پاشنه آشیل محقق شدن یکی از مهم‌ترین خواسته‌های آنها شده است؛ راه‌هایی که با آسفالت نامناسب، چاله‌ها و فرورفتگی‌ها، صعب‌العبور بودن در فصل زمستان، فرسودگی مسیرهای قدیمی، کندی پیشرفت در برخی پروژه‌های راه‌سازی و... امان مسافرانش را بریده است. اما بسیاری از مردم تاریکی جاده‌های زنجان در شب را پررنگ‌ترین مشکل حوزه راه استان عنوان می‌کنند؛ مسیرهایی که روشنایی ندارد و شب‌های زمستان با وجود مه و برف بیش از پیش خطرآفرین می‌شوند.
در آستانه دهه فجر، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار است بخشی از پروژه‌های این حوزه را افتتاح کند، اما مردم می‌گویند تکمیل طرح روشتایی آزادراه زنجان – قزوین و زنجان – تبریز و دیگر راه‌ها، مهم‌ترین خواسته‌ آنها برای رسیدن به مقصد در شرایط ایمن است.

جاده‌های صعب‌العبور
افشین محمدی، یکی از رانندگان جاده‌ای زنجان، می‌گوید: غیر از مسیرهای اصلی، جاده‌های قدیمی و روستایی هم مشکلات زیادی دارند. چاله، فرورفتگی و شکستگی‌ها از یک‌سو و تاریکی شب از سوی دیگر سبب می‌شود رانندگان برای رسیدن به مقصد با مشکلات زیادی به‌ویژه در فصل بارندگی روبه‌رو شوند. در برخی جاده‌ها چاله‌ها در تاریکی شب قابل تشخیص نیستند و خسارت زیادی به خودرو‌ها می‌زنند.
شهرستان طارم هم یکی از شهرهای استان است که ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد، اما توسعه این منطقه در پیچ جاده‌های ناتمام و نامناسب مانده است. رحیم علیان از شهروندان طارمی می‌گوید: برای رسیدن به طارم در روزهای برفی واقعا مشکلات طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کنیم. امکان تردد در فصل زمستان گاهی به صفر می‌رسد و حتی راهداری هم با مشکلات زیادی برای بازگشایی این مسیرهای صعب‌العبور روبه‌رو است. این شهرستان در مسیر زنجان و منجیل راه‌های فرسوده عجیبی دارد. در چند سال گذشته یکی از دلایل مهاجرت قابل توجه از روستاهای طارم، نبود راه‌های ارتباطی مناسب برای مردم ساکن این مناطق و نبود مسیر مناسب برای عرضه محصولات دامی و کشاورزی است. سرخ‌آباد یکی از روستاهای طارم است که جمعیتی حدود 300 نفر دارد، اما به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، گازرسانی به این روستا تاکنون انجام نشده و ارسال سوخت‌ هم به‌ویژه در زمستان دشوار می‌شود. به‌گفته محمد علیاری، که خودش هم ساکن همین روستاست، مردم سرخ‌آباد به دلیل نامناسب بودن راه ارتباطی، نمی‌توانند کشاورزی کنند و بخش زیادی از شرایط اقتصادی این منطقه با وجود فراهم بودن آب و حاصلخیز بودن زمین از دست رفته است. مسئولان می‌گویند آسفالت تنها 15 کیلومتر از راه این روستا حدود 9 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ای کاش بخشی از بودجه استان برای بهسازی مسیرهای روستایی زنجان اختصاص پیدا می‌کرد تا هم مهاجرت کم شود و هم تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کند.

آزادراه تاریک
از سوی دیگر گلایه از وضعیت آزادراه تهران - قزوین – زنجان هم ادامه دارد؛ آزادراهی که در محدود زنجان قزوین بدون روشنایی و با چاله‌‌های فراوان مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. یکی از رانندگان این مسیر می‌گوید: اگر شب‌ها از تهران به سمت قزوین و سپس زنجان حرکت کنید تا استان قزوین کاملا روشن است، اما به سمت زنجان جاده کاملا تاریک است و تقریبا در این روزهای زمستان از ساعت 6 به بعد تردد سخت می‌شود. سرمای هوا باعث می‌شود ماشین‌های کمتری در این جاده تردد کنند و در برخی ساعات طی کیلومترها از این مسیر تنها یک ماشین در تاریکی مطلق و نور خودروی خودش حرکت می‌کند. امیر محمدی ادامه می‌دهد: آسفالت هم کاملا ناهموار و دارای چاله‌های زیادی است. با این اوصاف شب و روز آزادراه زنجان به قزوین فرقی ندارد و در هر ساعتی با مشکل مواجه هستیم.
راه شهرستان ارمغانخانه و خدابنده هم با وجود موقعیت استراتژیک و باز بودن مسیر تردد به سرنوشت دیگر مسیرهای استان دچار است و با وجود تردد صدها خودرو از استان‌های مسیر جنوب به شمال شرایط استاندارد ندارد.  

کمبود بودجه برای طرح‌های راه
کمبود اعتبارات در چند سال گذشته موجب شده تا حرکت پروژه‌های راه استان زنجان به کندی انجام شود و پیشرفت ناچیزی داشته باشد. شرایطی که معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در تکمیل آزادراه تهران – قزوین – زنجان اولویت اجرا از مرکز کشور است و به‌همین دلیل اقدامات روشنایی در مسیر تهران – قزوین تکمیل شده است و مسیر قزوین – زنجان و زنجان – تبریز این طرح در حال اجراست.
جواد یوسفی می‌افزاید: 105 کیلومتر از مسیر این آزادراه در حوزه زنجان است که کمتر از 10 کیلومتر آن روشنی دارد. در دهه فجر امسال قرار است این بخش افزایش پیدا کند. 2 کیلومتر روشنایی در مسیر زنجان – تبریز و 8 کیلومتر روشنایی در مسیر زنجان قزوین به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
یوسفی به کمبود اعتبارات برای اجرای طرح‌های راهداری در این استان اشاره و عنوان می‌کند: هزینه لازم برای ساخت آزادراه 3 تا 4 میلیارد تومان برای هر کیلومتر است. برای تکمیل 100 کیلومتر به رقمی حدود 400 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور اجرای طرح‌ها را با مشکل و کندی همراه می‌کند. اتمام پروژه‌های راه زنجان هم وابستگی مستقیم به تزریق منابع مالی دارد. درباره روشنایی آزادراه قزوین – زنجان هم، در صورت تامین 30 میلیارد تومان اعتبار، تکمیل و تحویل خواهد شد.
این مسئول درباره گلایه‌های مردمی از وضعیت نامناسب جاده‌های استان اظهار می‌کند: متولی برخی از طرح‌های راه در استان از جمله جاده سلطانیه – خدابنده و طارم اداره راه و شهرسازی است. این مسیرها در حوزه زنجان در دست اقدام برای ارتقای محور و چهاربانده شدن هستند. اداره راهداری هم به عنوان متولی نگهداری راه‌ها در حد بضاعت مالی نسبت به روکش و لکه‌گیری مسیرهای موجود اقدام می‌کند. البته نمی‌توانیم برای بهسازی مسیرها هزینه‌های قابل توجه داشته باشیم، چون این راه‌ها در طرح‌های تعویضی هستند. در جاده زنجان به طارم هم، در صورت بهره‌برداری از جاده جدید در دست ساخت، جاده قدیمی احتمالا به عنوان مسیر موازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
معاون راهداری درباره انتقادها از مسیرهای نامناسب روستایی هم عنوان می‌کند: 4200 کیلومتر راه روستایی در زنجان وجود دارد که تقریبا 3200 کیلومتر آنها آسفالت‌ریزی شده است. نزدیک به 80 درصد از جمعیت روستایی استان از راه آسفالت برخوردارند و مسیرهای باقی‌مانده هم برای روستاهای زیر 20 خانوار است که در حال حاضر اولویت ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید