• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93758
+
-

نبرد نابرابر

اصلاح‌طلبان برای 157 کرسی کاندیدایی ندارند و در این حوزه‌ها رقابت بین اصولگرایان خواهد بود

نبرد نابرابر

فرزانه آئینی- خبر‌نگار

قراراست دوم اسفندماه تکلیف دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی روشن شود؛ اینکه ماهیت، جنس وآرایش سیاسی این مجلس چگونه خواهد بود، موضوعی است که این روزها محل مناظره و پیش‌بینی کارشناسان وصاحب‌نظران سیاسی است؛ هرچند هجوم کاندیداهای اصولگرایان به این ماراتن سیاسی رقابت را بر سر کرسی‌های بهارستان به این طیف محدوده کرده است و صاحب‌نظران در پی پیش‌بینی سبک استقبال مردمی به این طیف هستند و بر سر چند و چون مجلس اختلاف نظر دارند اما تحلیل‌های آنها همگی یک محور مشترک دارد و آن‌هم در اقلیت افتادن اصلاح‌طلبان در مجلس آتی است.
اصلاح‌طلبان در اقلیت خواهند بود، چرا که از 290کرسی بهارستان بیش از نیمی از آن یعنی 157کرسی‌اش محدود به رقابت اصولگرایان- 3طیف نو اصولگرایی، پایداری و اصولگرایان‌ سنتی است- و اصلاح‌طلبان به‌خاطر رد صلاحیت بی‌سابقه کاندیداهایشان در این 157کرسی عملا فرصتی برای رقابت ندارند. در 133کرسی دیگر که شاید اصلاح‌طلبان فرصت معرفی کاندیدا داشته باشند، کاندیدای اصلاحات برای دستیابی به این کرسی با 16کاندیدای دیگربه رقابت خواهد پرداخت که عمدتا از طیف‌های مختلف جناح راست هستند.

تیغ تیز
تیغ تیز رد صلاحیت شورای نگهبان در حالی صلاحیت 70درصد کاندیداهای جریان اصلاحات را نشانه گرفته که از قریب به 105نماینده عضو فراکسیون امید- ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در سال 94- نیز 42نماینده صلاحیت‌شان احراز نشده‌ و تا اطلاع ثانوی یعنی 23بهمن‌ماه و تقریبا یک هفته قبل از آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی، بلا تکلیف خواهند بود که آیا در میدان انتخابات صاحب شانس رقابت خواهند بود یا نه؟
چنان که در آخرین جلسه شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان درباره انتخابات که  با حضور دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب برگزار شد، اعضای شورا اعلام کرده‌اند که با ادامه شرایط فعلی تقریبا نتیجه انتخابات از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است.
دراین جلسه مطرح شده که شرایط به‌گونه‌ای است که درصورت عدم‌تغییر معنی‌دار در وضعیت کاندیداهای اصلاح‌طلب امکانی برای ارائه لیست از طرف اصلاح‌طلبان در اکثر حوزه‌ها وجود ندارد و تقریباً نتیجه انتخابات از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است.

شرایط کم‌سابقه
بروز چنین شرایط کم‌سابقه‌ای برای اصلاح‌طلبان سبب شده است که بزرگان این جناح در پی یافتن راه‌حلی برای ورود نیروهایشان در مجلس آتی  باشند؛ هرچند تا‌کنون خبر رسمی از دیدارها و رایزنی‌های آنها منتشر نشده است اما آمد و شد چهره‌های نزدیک به آنها و سبک سخنوری‌هایشان خبر از این دارد که مذاکرات جدی در مورد چند وچون اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم اسفند در جریان است. از تأکید چهره‌های اصلاح‌طلب بر امیدواری و مؤثر بودن این‌طور برداشت می‌شود که این جریان به‌دنبال آن است که با حمایت ازاقلیتی مؤثر در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی عطای رقابت حداکثر با رقیب اصولگرا را به لقایش ببخشد و با حضور جمعی کوچک و تأثیر‌گذار پرچم اصلاحات را در بهارستان برافراشته نگه دارد.
ایده‌ای که قریب به 9‌ماه قبل از آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم، صاحب‌نظران این جریان با پیش‌بینی شرایط حادث شده امروزشان، اعلام کردند که در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی زمانی ورود خواهند کرد که کاندیدای مورد تایید جریانشان را داشته باشند و حاضر به ائتلاف با نیروهایی نیستند که صبغه و عملکردشان را نمی‌دانند. همان ایام بود که واژه اقلیت مؤثر از دیدگاه چهره‌هایی چون مصطفی تاجزاده، محمدرضا خاتمی، علی شکوری راد، محمد‌رضا تاجیک و... در رسانه‌ها مطرح و مورد تأکید قرار گرفت.
واژه و تدبیری که حالا 26روز مانده به موعد انتخابات تلویحا در دستور کار شورای‌عالی اصلاح‌طلبان قرار گرفته است و هرچند بزرگان این جریان همچنان به تجدید نظر شورای نگهبان امیدوارند اما بدنه شورای‌عالی اصلاحات رسما به سمت اقلیت مؤثر گام برداشته است.

ایده‌آل اصلاح‌طلبان
سیدحسن خمینی، یادگار امام بر ضرورت امیدواری به آینده و گذر از مشکلات موجود تأکید کرد و گفت: همه ما باید این باور را درون خود نهادینه کنیم که ایران متعلق به همه ماست. هیچ کدام از ما به تنهایی نمی‌توانیم ادعا کنیم که این سرزمین از آن ماست.
به‌گفته او، همه مردم باید نسبت به ایران و نظام احساس تعلق خاطر داشته باشند لذا در تعیین مصالح نظام مصلحت را نباید تنگ و محدود دید بلکه باید به‌گونه‌ای آن را تعریف کرد که مصالح مردم و نظام همزمان در آن جای داشته باشد و تفاوتی میان این دو به‌وجود نیاید.
تکمله سخنان سیدحسن خمینی را در تأکیدهای دیروز موسوی لاری، عضو شورای‌عالی اصلاحات می‌توان یافت. ‌او با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم که در دوم اسفندماه یک صحنه نمایش قانونمند ملی به نام انتخابات داشته باشیم تا همه بیایند، به شفقنا گفت: در استان‌هایی که کاندیدا داریم، لیست می‌دهیم و از کاندیداهای خود حمایت می‌کنیم.
او تأکید کردکه اصلاح‌طلبان از ابتدای انقلاب تاکنون با نظام پارلمانی در صحنه آمدند و هیچ وقت متکی به قدرت‌های خارج از اراده مردم نبودند.
اقلیت مؤثر در حالی به ایده‌آل اصلاحات در این دوره از رقابت‌ها بدل شده است که تحلیلگران سیاسی چاره‌ای جز آن برای این طیف متصور نیستند، چنانچه صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در این انتخابات رقابتی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شکل نمی‌گیرد، چرا که اصلاح‌طلبان حضوری در انتخابات ندارند به ایسنا گفت: شاید اصلاحات تعداد کمی کرسی در مجلس به‌دست آورد اما جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد برنده واقعی این انتخابات هستند.
دست اصلاح‌طلبان در حالی برای فهرست‌بندی خالی‌است و چشم به تجدید نظر شورای نگهبان دارد که جریان اصولگرا تنها برای تهران لیست اولیه ۱۵۹ نفره‌ای را با عنوان «نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس » منتشر کرده است و می‌خواهد با غربالگری در این لیست، نهایتا 30کاندیدا را برای 30کرسی تهران معرفی کند.
روز 23بهمن نتایج نهایی تأیید صلاحیت‌ها اعلام و تبلیغات انتخاباتی از همان روز آغاز می‌شود. انتخابات نیز در روز 2اسفند برگزار خواهد شد.

روز 23بهمن نتایج نهایی تأیید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام و تبلیغات انتخاباتی از همان روز آغاز می‌شود. انتخابات نیز  قرار است در روز 2 اسفند برگزار شود

این خبر را به اشتراک بگذارید