• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93752
+
-

شروع به‌کار نهنگ پرنده

یکی از بحث برانگیزترین هواپیماهای جهان ساخت شرکت ایرباس با نام Beluga XL به‌طور کامل وارد فاز خدماتی شده و به تازگی نخستین پرواز عملیاتی خود را انجام داد

شروع به‌کار نهنگ پرنده

زهرا خلجی_خبرنگار

درحالی‌که هواپیماهای مسافربری غول‌پیکری مانند ایرباس A380 و بوئینگ 747در مسیرشان قرار دارند، بلوگا Beluga XL یکی از بزرگ‌ترین هیولاهای آسمان خواهد بود. با آنکه هیچ مسافری نمی‌تواند با این هواپیما سفر کند اما Beluga XL نقش بسیار مهمی در ساخت بسیاری از هواپیماهای مسافری تجاری که در دهه‌های بعد با آنها سفر می‌کنیم خواهد داشت.می‌توان درباره Beluga XL گفت که ایرباس یک هواپیمای فوق‌العاده باربری طراحی کرده است تا قطعات تشکیل‌دهنده هواپیما  را بین سایت‌های تولیدکننده در اروپا و خطوط نهایی مونتاژ در تولوز فرانسه، هامبورگ آلمان و تیانجین چین به راحتی جا به جا کند.

مدلی دیگر از A330
Beluga XL جایگزین بلوگا یا ایرباس A300-600ST است که از سال 1995به بهره‌برداری رسیده است. طراحی Beluga XL از هواپیمای A330 اقتباس شده با این تفاوت که مهندسان ایرباس، کابین خلبان را پایین‌تر قرار داده‌اند و انبار را طوری در بدنه طراحی کرده‌اند تا شکل متمایزی بگیرد. از طریق دریچه‌ای که به شکل حباب در قسمت جلوی هواپیما ایجاد شده ، قطعات بال، بدنه و سایر اجزای سازنده به راحتی در داخل این هواپیما قرار می‌گیرد. قسمت حباب مانند XL در طول 6متر و در عرض یک متر بزرگ‌تر از اندازه اصلی است و به این ترتیب سطح مقطع آن 8متر عریض‌تر است.

سرگرم‌کننده و عملگرا
به گزارش سی‌ان‌ان، به‌دلیل شباهت طراحی متمایز این هواپیما به نهنگ سفید قطب شمال بلوگا، به آن لقب «نهنگ پرنده» داده‌ و نام آن را بلوگا XL گذاشته‌اند. چشم‌های درشت و صورت خندان و زنده این نهنگ پرنده واقعا دیدنی است. برای طراحی این ایرباس 6گزینه را بین 20هزار کارمند ایرباس به رأی‌گیری گذاشتند که در نهایت با 40درصد آرا، راهی جز طراحی این ایرباس به شکل نهنگ بلوگا نماند. برتراند جورج، مدیر برنامه Beluga XL به سی ان ان گفت: باید بگویم که در تولوز و هامبورگ حتی بچه‌ها بلوگا را به راحتی می‌شناسند. آنها عاشق این هواپیمای خاص هستند. با این حال، طراحی آن در کنار جذابیت، کاربردی نیز هست. بخش انبار آن آن‌قدر بزرگ است که هر دو بال A350 را در آن جا می‌گیرد. (بلوگای قبلی فقط می‌توانست یک بال را جابه‌جا کند) و بینی نهنگ‌مانند آن بهره‌وری آیرودینامیکی این هواپیما را قوت می‌بخشد. با این طراحی، پرواز برای این نهنگ پرنده شبیه شنا در دریاست.

آموزش خلبانی
خب چطور می‌شود وسیله‌ای مانند این را در آسمان هدایت کرد؟ جورج می‌گوید: برخلاف ظاهر عجیب و غریب، این هواپیما برای خلبان‌ها یک A300 واقعی است: خلبان‌های ما روی A330 تربیت می‌شوند و سپس مدرک صلاحیت دلتا دریافت می‌کنند تا بتوانند بلوگا XL را هدایت کنند. درحالی‌که شما فکر می‌کنید این هواپیما باید آهسته‌تر حرکت کند، جورج می‌گوید همه‌‌چیز شبیه به مدل قبلی است و تنها چیزی که واقعا تغییر کرده مدل هواپیما در عقب و پایین قسمت انبار است. به این دلیل دم عمودی هواپیما را 2متر بلندتر و همچنین یک شتاب‌دهنده ویژه در دم افقی تعبیه کرده‌ایم تا به هواپیما ثبات بدهد. بلوگا از 2موتور 700ترنت رولزرویس بهره می‌برد و بال‌هایش نیز همان‌هایی است که در A330 استفاده می‌شود.

آماده‌سازی‌ برای مهمان‌های ویژه
ایرباس بال‌هایش را در یک کارخانه بزرگ در فرودگاه هاواردن انگلیس می‌سازد. این مرکز برای رسیدن به Beluga XL تغییرات خاصی را پشت‌سر گذاشته است، مانند ایجاد 2مجموعه برای ایستگاه خط Beluga ؛ یکی برای قراردادن Beluga و دیگری مناسب برای Beluga XL. ایرباس همچنین نوار منطقه فرود را دوباره احیا و نرده‌های انفجاری را برپا کرده است برای تغییر مسیر ایمن اگزوزهای پرقدرت موتورها و نصب لنت‌های جدید؛ برای زمانی که Beluga XL در باند 1600متری کوچک هاواردن در حال چرخش است. جورج گفت: این هواپیما برای شرکت ما نمادین است. Beluga XL یک اسب بخار برای ایرباس است. بنابراین بیش از یک هواپیماست. این همان چیزی است که ایرباس را قادر می‌سازد هر روز یک هواپیما بسازد.

نامگذاری
به‌دلیل شباهت طراحی متمایز این هواپیما به نهنگ سفید قطب شمال بلوگا، به آن لقب «نهنگ پرنده» داده‌ و نام آن را بلوگا XL گذاشته‌اند. چشم‌های درشت و صورت خندان و زنده این نهنگ پرنده واقعا دیدنی است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید