• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93748
+
-

هیجان خودروهای زرهی آینده

توسعه صنایع نظامی و فناوری‌های نوین به‌زودی باعث می‌شود تا خودروهای زرهی ازجمله تانک‌ها شکل جدید و چند کاربردی به‌خود بگیرند

هیجان خودروهای زرهی آینده

ساسان شادمان منفرد_ روزنامه نگار

تانک‌ها، با حرکت پر قدرت و با از سر راه برداشتن هر مانعی در راه نفوذ به قلب دشمن، تبدیل به نمادی برای جنگ‌های قرن بیستم شدند، اما فردا شاید یک داستان دیگر شکل بگیرد. برخی از تحلیل‌گران، تانک و زره‌پوش‌ها را در پایان دوران طلایی خود می‌بینند و برخی دیگر این ماشین جنگی را همچنان موتور محرک میدان‌های جنگ می‌دانند. فناوری اما همچنان به تأثیرگذاری تانک‌ها و سلاح‌های طراحی شده برای مقابله با آن کمک می‌کند.
یک هلی‌کوپتر مسلح، می‌تواند روی هدف خود قفل شود و یک تانک دشمن را در عرض چند ثانیه منهدم کند. پهپادها نیز می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. بدون درنظر گرفتن فناوری هم باید گفت که سربازان می‌توانند به‌وسیله موشک‌اندازهای دستی که هنگام شلیک روی دوش گذاشته می‌شوند (مانند آر.پی.جی7)، تانک دشمن را هدف قرار دهند و خیلی سریع سنگر بگیرد. در همین حال، نوآوری‌ها در عصر جدید به تانک‌ها نوعی قابلیت رقابت جدید برای جنگ‌های خیابانی و حتی معابر بسیار باریک یا از بین بردن تجهیزات و ادوات زرهی دشمن در بیابان را داده است. سلاح‌های قدرتمند و انواع مهمات تخصصی باعث می‌شود هر هدفی در معرض آتش تانک قرار بگیرد، درحالی‌که زره کامپوزیت به‌مراتب بهتر از قبل از تانک محافظت می‌کند. اقدامات متقابل می‌تواند هرگونه سلاح هوشمندی را سردرگم کند. برخلاف هیولاهای سنگین که در میادین جنگ یکه‌تازی می‌کردند و همه جا را به آتش می‌کشیدند، تانک‌های آینده، انقلابی در سیستم مبارزه انقلابی خواهند بود. ضد‌رادار بودن بدنه می‌تواند، تانک‌ها را از دید دشمن پنهان نگه دارد و تانک‌های بدون سرنشین می‌توانند به‌راحتی به خطوط دشمن نفوذ کنند، بی‌آنکه خطری هدایت‌کنندگان آنها را تهدید کند. سیستم‌های روباتیک مانند مفصل یوزپلنگ که هم‌اکنون توسط کارشناسان اسلحه‌سازی درحال ارزیابی است، امکان دارد در آینده‌ای نزدیک در میادین نبرد ظاهر شوند. به‌نظر می‌رسد که فناوری پیشرفته باعث خواهد شد که تانک‌ها در سال‌های آینده با قدرت به ‌کار خود ادامه دهند.

آینده: چاقوی سوئیسی ماشینی
BAE سیستمز (شرکت هوا - فضای بریتانیا) از وسیله‌ای جنگی رونمایی کرده که بیشتر شبیه یک ترانسفورمر است تا یک تانک. مثل یک چاقوی همه‌کاره سوئیس آرمی، این وسیله می‌تواند به‌عنوان یک مین‌روب عمل کند، مقابل امواج تا 2متر مقاومت داشته باشد و از داخل یک دیوار بتنی با خرد کردن آن عبور کند. این هیولای مکانیزه آینده است. این وسیله نقلیه با نام Terrier به‌معنای سگ شکاری، با داشتن محافظ کف دو برابر که مقابل انفجار مین‌ها مقاوم است و پوسته‌های فلزی که از 2 خدمه این وسیله برابر آتش کم‌حجم محافظت می‌کند، شکل فوق‌العاده جالبی دارد. ترییر از فاصله یک کیلومتری قابل هدایت بدون سرنشین است و به‌وسیله هواپیماها و بالگردهای نظامی قابلیت حمل و جابه‌جایی دارد. وزن خالص آن حدود 30تن است. این وسیله مجهز به یک بیل است که با بازوهایی برای بلند کردن اجسام و موانع پیش رو مانند یک لودر عمل می‌کند. ضمن اینکه ترییر مجهز به شکاف‌دهنده برای شکستن جاده و قطع ارتباط دشمن نیز است. این وسیله همچنین پرتاب‌کننده منور هم دارد و برای دفاع از خود، یک تیربار هم برایش طراحی شده است.

فرماندهی و هدایت
فضای داخلی ترییر دارای موقعیت‌یابی بصری و نمایش وضعیت سیستم است. وسیله نقلیه با «جوی استیک» هدایت می‌شود.

دوربین‌ها
دوربین‌ها در طول شب و روز تصویربرداری معمولی و حرارتی انجام داده و در اختیار خدمه قرار می‌دهند.

حمل‌ونقل هوایی
این تانک 30تنی قابلیت حمل به‌وسیله هواپیماهای سی17گلوب‌مستر3و ایرباس A400M  را دارد.

کنترل از راه دور
ترییر را می‌توان از مسافتی حدود یک کیلومتر کنترل کرد.

دوزیست
ترییر می‌تواند در آب‌های عمیق و در امواجی به ارتفاع 2متر حرکت کند.

دفاع فعال
تانک دارای زره‌پوشی است که آن را مقابل سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیکی، شیمیایی و همچنین تیربار محافظت می‌کند.

مین‌روبی
سیستم انفجار موشکی Python در پاکسازی مین‌ها و مواد منفجره پیش رو به‌کار گرفته می‌شود.

بازوی چند کاره
بازوی بیل مکانیکی قادر به حمل مصالح ساختمانی، حفر کردن و از بین بردن نخاله‌ها و موانع است.

حفاری
بخش جلویی ترییر که مانند لودر است، می‌تواند چندین تن مواد را از زمین بلند کرده و آن را جابه‌جا کند.

شکافنده راه
بیل مکانیکی دارای تجهیزاتی مانند چکش سنگی است که جاده‌ها را می‌شکافد و قادر به خرد کردن سنگ و بتن نیز است.

تانک رادارگریز PL-01 از فناوری خاصی استفاده می‌کند که در آن می‌توان هر صفحه را گرم یا سرد کرد تا مادون قرمز متفاوتی ایجاد کند.

تانک ضد‌رادار

فناوری رادارگریزی که برای نخستین مرتبه در ناوهای جنگی به‌کار گرفته شد، این توانایی را دارد که در وسایل نقلیه نظامی و زره‌پوش‌ها نیز به‌کار گرفته شود. مرکز تحقیق و توسعه سیستم‌های مکانیکی لهستان و شرکت BAE بریتانیا در حال همکاری برای توسعه خودرو جنگی زرهی به نام PL-01 هستند. تانک PL-01 دارای یک توپ 105یا 120میلی‌متری است و توسط 3 خدمه هدایت و کنترل می‌شود. فناوری رادارگریزی آن شامل نمای بیرونی‌اش است که با کنترل دما، اجازه ساطع‌شدن اشعه‌های مادون قرمز خودرو را نمی‌دهد و آن را به حداقل می‌رساند. قطعات زره روی تانک مانند پیکسل عمل می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند تا با تقلید از محیط اطراف، خود را استتار کند. این بدان معنی است که تانک می‌تواند ظاهر خود را با محیط تطبیق دهد و زره می‌تواند تصاویری را به‌نمایش درآورد که از قبل برایش برنامه‌ریزی شده است.

تانک ترییر مورد توجه بسیاری از ارتش‌های جهان قرار گرفته و درخواست‌ها برای خرید آن بسیار زیادشده است.

سودمندی تانک‌های هیبرید
هر سرباز به‌طور متوسط برای حمل‌ونقل و جابه‌جا کردن تجهیزات و... روزانه حدود 80لیتر سوخت نیاز دارد. بدین‌ترتیب باید گفت که سوخت می‌تواند نقش بسیار مهمی در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های نظامی داشته باشد و تانک هیبریدی می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل مطرح شود. پس از سال‌های تلاش و کار، شرکت‌های BAE و نورتروپ گرومن توانسته‌اند نخستین جنگ‌افزار زمینی خود را با نام GCV که دارای یک موتور برقی است، به ثبت برسانند. این تانک از نظر سوخت، 20درصد بهینه‌سازی شده و عملکرد بهتری دارد. GCV، 3خدمه دارد و می‌تواند 9سرباز کاملا مسلح با تجهیزات را با خود حمل کند. با این حال، وزن این وسیله همچنان یکی از چالش‌های پیش رو است.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید