• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93546
+
-

تحریم NBA پس از ترور سردار سلیمانی

شبکه ورزش بیش از 2هفته است پخش مسابقاتNBA، لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا را از کنداکتور خود خارج کرده است.به‌نظر می‌رسد این تصمیم صداوسیما واکنشی به ترور سردار قاسم سلیمانی و تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا باشد.
فیلادلفیا با ایندیانا، آخرین مسابقه‌ای بود که روی آنتن تلویزیون ملی ایران رفت. این بازی روز دهم دی انجام شد، 3روز پیش از آنکه سردار قاسم سلیمانی در خاک عراق توسط آمریکایی‌ها ترور شود.
یک منبع آگاه در شبکه ورزش که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، به همشهری می‌گوید: « به‌طور رسمی نگفته‌اند که قرار نیست بازی‌های NBA پخش شود اما طبق روال هر وقت پخش بازی‌ها در کنداکتور قرار گرفته، حذف شده است. این اتفاق دقیقا بعد از شهادت سردار سلیمانی افتاده و به‌نظر می‌رسد پخش‌نشدن بازی‌ها به‌خاطر اختلافات سیاسی ایران و آمریکاست.» 
شاید خود صداوسیما مشکلی برای پخش بازی‌های NBA نداشته باشد اما به‌نظر می‌رسد بیشتر نگران واکنش‌های کسانی است که مخالف آمریکا و سیاست‌هایش هستند.
یک منبع آگاه در شبکه ورزش به همشهری می‌گوید پخش مسابقات NBA از تلویزیون همیشه با مخالفت روبه‌رو بوده: «تلویزیون برای پخش مسابقات بسکتبال آمریکا همیشه دردسر داشته. کسانی که مخالف صدرصد آمریکا هستند، علاقه‌ای ندارند این باز‌ی‌ها از تلویزیون پخش شود. آنها با پخش مسابقات رشته‌های دیگر کاری ندارند. مثلا در مسابقات کشتی که یک‌طرف ایران است و یک‌طرف آمریکا تا به حال موضع منفی نگرفته‌اند. حتی شده مسابقات والیبال آمریکا-روسیه را هم پخش کرده‌ایم و ایرادی نگرفته‌اند اما پخش مسابقات بسکتبال آمریکا همیشه منتقد داشته. آنهایی که مخالف آمریکا هستند، می‌گویند NBA قدرت و شکوه آمریکا را نشان می‌دهد و این نباید از تلویزیون ایران که سیاست‌های ضد‌آمریکایی دارد، پخش شود.» 
گفته می‌شود بعد از تنش‌های اخیر تماس‌هایی با شبکه ورزش گرفته شده و خواسته‌اند که بازی‌های NBA پخش نشود. آنها می‌گویند تا ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از ایران عذرخواهی رسمی نکند، ایران هم نباید با پخش مسابقات ورزشی، برای این کشور تبلیغ کند.
بازی‌های NBA در ایران طرفداران زیادی دارد. تا پیش از راه‌اندازی شبکه تخصصی ورزش، برای سال‌های طولانی، هواداران بسکتبال در ایران صبح جمعه پای تلویزیون می‌نشستند تا برنامه «بسکتبال نوین» را ببینند. این برنامه تنها روزنه‌ای بود که می‌شد در آن تصاویری از جذاب‌ترین لیگ بسکتبال دنیا را دید.
با شروع به‌کار شبکه ورزش، به مرور بعضی از بازی‌های NBA از این شبکه پخش شد. در سال‌های اخیر پخش این مسابقات نظم بهتری پیدا کرده بود؛ اگرچه بسکتبالی‌ها معترض بودند که همیشه بازی‌های کم‌اهمیت فوتبال هم به مهم‌ترین بازی‌های NBA ترجیح داده شده است.حالا اما 2هفته است که دیگر خبری از نیمه‌شب‌های پرهیجان شبکه ورزش نیست.
هنوز هیچ مسئولی در صداوسیما درباره دلیل قطع پخش بازی‌های NBA توضیحی نداده. کسی حتی نمی‌داند این تحریم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
آیدین مقیمی، گزارشگر شبکه ورزش که بازی‌های NBA را هم گزارش می‌کند، در صفحه اینستاگرام به پخش‌نشدن این بازی‌ها واکنش نشان داده. او در بخشی از آخرین استوری‌اش خطاب به مخاطبانش نوشته است: «خیلی از شب‌ها از محل کارم به خانه، دایرکت‌های شما را چک می‌کنم و از اینکه برای بعضیاش جوابی ندارم، شرمنده‌ام. به این فکر می‌کردم چقدر مردم قانعی هستیم و کم‌آزار، شما با دیدن NBA و من با گزارش بسکتبال برای شما، لبخند می‌زنیم.» 
اولین‌بار نیست که صداوسیما مسابقات ورزشی یک کشور را به دلایلی سیاسی تحریم می‌کند. بعد از اختلافات میان ایران و انگلیس در پاییز سال1391 و به‌دنبال آن بسته‌شدن سفارت بریتانیا در ایران، بازی‌های لیگ‌برتر فوتبال انگلیس از شبکه‌های ایران پخش نشد. حتی خبرهای لیگ جزیره هم از فهرست خبرهای ورزشی صداوسیمای ایران حذف شد.
چند هفته پیش هم که کاپیتان‌های تیم‌های لیگ‌برتر انگلیس در حمایت از دگرباشان بازوبندهای رنگین‌کمانی بستند، تلویزیون ایران ترجیح داد بازی‌های این لیگ را 2هفته پخش نکند.

این خبر را به اشتراک بگذارید