• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93513
+
-

حمله به روح داووس

مجمع جهانی اقتصاد، با سخنرانی ضدجهانی‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد

رویداد
حمله به روح داووس


جواد نصرتی ـ خبرنگار

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی‌اش در افتتاحیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، دستورکارهای کلان این اجلاس معتبر را نادیده گرفت و بدون توجه به روح جهانی این اجلاس، به تمجید از اقتصاد کشورش پرداخت و فعالان محیط‌زیست را مسخره کرد.
امسال، مجمع جهانی اقتصاد با حضور رهبران سیاسی و تجاری دنیا، با هدف بررسی تأثیر گرمایش جهانی بر مسائل اقتصادی و اقلیمی برگزار می‌شود.
ترامپ که سال گذشته در آخرین لحظات، سفرش به داووس را به‌خاطر تعطیلی دولت فدرال آمریکا لغو کرده بود، دیروز برخلاف روح حاکم بر دهکده برفی داووس، با نادیده‌گرفتن اقتصاد جهانی، تنها به دفاع از اقتصاد کشورش پرداخت و با موضع‌گیری‌های غلوآمیز، اقتصاد آمریکا را «شگفت‌انگیز» خواند.
با این حال بخش جنجالی صحبت‌های او، اظهارنظرش درباره فعالان محیط‌زیست و نادیده‌گرفتن دوباره اخطارها درباره وضعیت بحرانی محیط‌زیست بود. ترامپ درباره درستی تغییرات اقلیمی ابراز تردید کرده، کشورش را از توافقنامه محیط‌زیستی پاریس بیرون کشیده و مشخصا بارها علیه برخی فعالان محیط‌زیست موضع گرفته است.
او در داووس، «پیشگویی درباره آخرالزمان» توسط فعالان محیط‌زیست را رد کرد و گفت: «آنهایی که معمولا (درباره محیط‌زیست) هشدار می‌دهند همیشه یک چیز را می‌خواهند؛ آنها قدرت مطلق برای تسلط و کنترل بر تمامی جنبه‌های زندگی ما را می‌خواهند.»
به‌گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ در حالی در داووس علیه روح جمعی آن موضع می‌گرفت که قرار بود چند ساعت بعد، محاکمه استیضاح او در مجلس سنای آمریکا در واشنگتن شروع شود. با این حال، ترامپ در سخنرانی 30دقیقه‌ای اصلا به مسئله استیضاح اشاره نکرد و سخنرانی‌اش، شباهت بسیار زیادی به سخنرانی‌های انتخاباتی در میان طرفدارانش داشت. او در داووس، اصلا به اتحادهای جهانی اشاره‌ای نکرد و عملا برتری آمریکا در جهان را به رخ دیگران کشید.
ترامپ، سخنرانی خود را ساعاتی بعد از صحبت‌های گرتا تونبرگ فعال نوجوان سوئدی در داووس ارائه می‌کرد. او که سابقه مسخره‌کردن تونبرگ در توییتر را دارد، در سخنرانی خود، بدون اشاره به این دختر نوجوان، به او طعنه زد و گفت: «ما باید پیامبران همیشگی روز عذاب و پیشگویی‌های آنها درباره آخرالزمان را کنار بزنیم.»
تونبرگ در سخنرانی خود گفته بود که دولت‌ها، برای بازگرداندن تغییرات اقلیمی، «عملا هیچ کاری» نکرده بودند. او بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ هم یک جلسه دیگر را میزبانی می‌کرد و در آن، بدون اشاره به ترامپ، به رئیس‌جمهور آمریکا طعنه زد. تونبرگ 17ساله با کنایه به ترامپ در این نشست جانبی گفت: «به من هشدار داده‌اند که از مردم نخواهیم درباره بحران اقلیمی هول شوند، چون این کار واقعا خطرناک است، اما باور کنید این کار خیلی هم خوب است.» او همچنین، بار دیگر به سیاستمداران به‌خاطر «وعده‌های توخالی» حمله کرد؛ «شما می‌گویید که ناامیدتان نمی‌کنیم و اینقدر بدبین نباشید. اما بعد از آن، خبری نمی‌شود.»

تغییر ماهیت داووس
روز اول اجلاس 4روزه داووس، احتمالا برخلاف میل برگزارکنندگان آن به صحنه سخنرانی انتخاباتی و کنایه‌پراکنی‌های ترامپ علیه دیگران تبدیل شد، چون آنها امیدوارند اجلاس امسال، به فرصتی برای بازیابی چهره جهانی اقتصاد تبدیل شود. اجلاس داووس، در سال‌های اخیر به سمبلی از شکاف عمیق بین ثروتمندان و جوامع عادی دنیا تبدیل شده است. یک دلیل آن، حضور همیشگی ثروتمندترین افراد دنیاست. آنطور که بلومبرگ گزارش داده، 113میلیاردر در اجلاس امسال شرکت می‌کنند. برخی اخبار هم که در سال‌های اخیر از محل اجلاس منتشر شده، دید مردم را نسبت به آن بدتر کرده است؛ بدترین آنها، ساندویچ‌های هات‌داگ 43دلاری بود که بسیاری آن را سمبل روح بی‌دغدغه و تجمل‌گرای این اجلاس و افراد حاضر در آن می‌دانستند.
با این حال اجلاس، سعی کرده با پرداختن به مسائلی جهانی مانند بحران اقلیمی، خود را نگران بحران‌‌های عمومی جهان نشان دهد. شعار امسال اجلاس، «سهامداران جهانی منسجم و پایدار» هم عملا پاسخی به سیل انتقادها به‌نظر می‌رسد. بخشی از مرکز اجلاس امسال، بحث درباره توسعه پایدار و راه‌های دستیابی به آن است.
با وجود انتقادها، داووس به‌صورت سنتی محفلی برای همکاری‌های بین‌المللی و جهانی بوده است. حضور رهبران و مقامات ارشد کشورها و شرکت‌های بزرگ دنیا، فرصتی طلایی به آنها می‌دهد تا در فرصتی محدود، با یکدیگر رایزنی کنند. داووس، معمولا با استقبال زیاد رهبران سیاسی دنیا مواجه می‌شود و امسال هم عملا همین اتفاق افتاده است. براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد در داووس، اجلاس سال2020 که پنجاهمین اجلاس داووس به‌شمار می‌رود با حضور 3هزار میهمان از 117کشور برگزار می‌شود که 53نفر از آنها رهبران کشورهای مختلف هستند. آنگلا مرکل، مهم‌ترین رهبری است که از اروپا در این اجلاس شرکت می‌کند. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرده که بوریس جانسون در اجلاس امسال شرکت نمی‌کند. امانوئل مکرون هم مانند سال‌های گذشته، در کاخ ورسای، به‌جای رفتن به داووس، اجلاسی را با حضور رهبران تجاری دنیا برگزار کرده است.
از منطقه خاورمیانه، رهبران کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق برای شرکت در اجلاس به سوئیس سفر کرده‌اند. قرار است رهبران عراق در حاشیه اجلاس، با ترامپ دیدار کنند.
کریستین لاگارد رئیس بانک اروپا، رئیس شرکت هواوی و رهبران شرکت‌های بزرگ دنیا هم دیگر شرکت‌کنندگان در اجلاس امسال هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید