• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93509
+
-

۳۷‌درجه، دیگر دمای طبیعی بدن نیست!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دیگر دمای ۳۷ درجه سلسیوس نمی‌تواند معیار تب به‌حساب بیاید

۳۷‌درجه، دیگر دمای طبیعی بدن نیست!

فرقی نمی‌کند دچار دل درد شده باشید یا کشیدگی مچ دست یا حتی یک بیماری مزمن، به هر حال با مراجعه به پزشک ابتدا دمای بدن شما اندازه‌گیری می‌شود. دمای عادی به این معناست که بدن شما در شرایط طبیعی است اما دمای بالا نشانه مبارزه بدن شما با یک نوع عفونت است.
به گزارش مجله تایم، از سال 1871دمای نرمال بدن 37درجه سانتی‌گراد اعلام شده است. این عدد توسط یک پزشک آلمانی و با انجام میلیون‌ها آزمایش و مطالعه روی 25هزار بیمار آلمانی با دماسنجی که زیربغل آنها چسبانده شده بود، تشخیص داده شد. پس از آن پزشکان در آمریکا و اروپا نیز این آزمایش را روی جمعیت محلی خود انجام دادند و با همین عدد روبه‌رو شدند. در نتیجه مشخص شد دمای طبیعی بدن انسان‌ها 37درجه سانتی‌گراد است.
اما با همه این تفاسیر، در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله eLife منتشر شد، محققان دانشگاه استنفورد گزارش دادند که دمای طبیعی بدن انسان از آن زمان تا‌کنون کاهش پیدا کرده است به این ترتیب پزشکان باید در استانداردهایی که برای تشخیص دمای طبیعی بدن و تب در بیماران درنظر می‌گرفتند تجدید نظر کنند.

تجزیه و تحلیل
جولی پارسونت، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و تیم همراهش، اطلاعات 3پایگاه داده بزرگ شامل بیش از 677هزار قرائت دما از نزدیک به 190هزار نفر که بین سال‌های2007 تا 2017جمع‌آوری شده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نخستین مجموعه از داده‌های پزشکی سربازان ارتش اتحادیه بین سال‌های 1862تا 1930بررسی شد. دومین مورد، بررسی ملی آزمایش‌های بهداشت و تغذیه بود که از داده‌های گسترده جمعیت در ایالات متحده بین سال 1971تا 1975به‌دست آمده بود. سومین و تازه‌ترین مورد نیز شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط مطالعه محیط‌زیست پایگاه داده یکپارچه تحقیقات استنفورد از سال 2007تا 2017بود.
این تیم حین بررسی‌ها دریافت که میانگین دمای بدن در نخستین پایگاه داده از مجروحان ارتش اتحادیه، بالاتر از دمای ثبت شده در هر دو دوره اخیر بود. به‌طور میانگین دما در هر دهه بین 3/0تا 29/0درجه سانتی‌گراد بین زنان و مردان در یک دوره 150ساله پایین آمده بود.
البته برای پرداختن به این مسئله که آیا دماسنج‌ها در زمان‌های قبلی از دقت کمتری برخوردار بودند یا اینکه نسل‌های قبلی پزشکان دما را متفاوت می‌سنجیدند، دانشمندان دمای بدن را در یک جمعیت واحد مقایسه کردند تا از هرگونه جهت‌گیری اجتناب کنند.
برای مثال بین جمعیت سربازان ارتش اتحادیه، روند به قوت خود باقی بود و دمای بدن آنهایی که زودتر متولد شده بودند تقریبا 2/0درجه سانتی‌گراد در هر دهه از آنهایی که دیرتر به دنیا آمده بودند بیشتر بود. پارسونت در این‌باره گفت: در مطالعات قبلی بسیاری تصور می‌کردند که در قرن 19محققان یا دمای بدن انسان‌ها را اشتباه اندازه‌گیری کردند و یا دماسنج آن زمان به دقت الان نبوده است، درصورتی که هیچ‌یک از این فرضیه‌ها صحیح نبود بلکه من فکر می‌کنم دمای بدن انسان طی سال‌ها پایین آمده است. در حقیقت می‌توان گفت دمای بدن انسان‌ها در طول سال‌ها متغیر است. پارسونت می‌گوید: ما انسان‌ها به‌طور میانگین از نظر قدی رشد کرده‌ایم و به لحاظ وزن نیز سنگین‌تر شده‌ایم، اینها در تغییر دمای بدن تأثیرگذار است. او تأکید دارد: امروزه ما تغذیه بهتر، مراقبت‌های پزشکی بیشتر و بهداشت عمومی بهتری داریم. وجود دستگاه‌های تهویه هوا و گرماساز در منازل باعث می‌شود به راحتی در دمای ثابت بین 20تا 22درجه سانتی‌گراد زندگی کنیم بنابراین گرم نگه‌داشتن بدن دیگر چالش نیست. پس تغییر دمای طبیعی بدن با این دلایل اصلا دور از تصور نیست.
شاید بتوان گفت مهم‌ترین تغییر دمای طبیعی بدن، گسترش درمان بیماری‌های عفونی در قرن اخیر است. پارسونت گفت: انسان در سال‌های اخیر از شر شرایطی که منجر به بیماری‌های التهابی ازجمله سل، سیفلیس، بیماری پریودنتال، زخم‌هایی که با آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌ها بهبود پیدا نمی‌کرد، اسهال خونی و اسهال خلاص شده است. به علاوه ما توانسته‌ایم با داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی و استاتین بر بیماری‌های التهابی زیادی غلبه کنیم که همه اینها ما را تقریبا از عدم وجود بیماری‌های التهابی راحت کرده است. به این ترتیب وقتی دیگر بدن برای مبارزه با بیماری نیاز به افزایش دمای طبیعی نداشته باشد، درجه دمای طبیعی کاهش می‌یابد.
درحالی‌که کاهش دمای طبیعی بدن انسان نسل امروز نشانه‌ای از کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی است اما لزوما به این معنی نیست که آنها نسبت به نسل‌های اولیه سالم‌تر هستند، چرا که در دهه‌های اخیر بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و سرطان بسیار رایج شده است. پس بدیهی است که لزوما جمعیت یک کشور که میانگین دمای بدنشان از کشور دیگر کمتر است سالم‌‌تر نیستند.
با این شرایط به‌رغم تأثیر میانگین دمای طبیعی بدن در تحقیقات، دانشمندان استفاده از سایر مشخصات فردی را برای دستیابی به دمای طبیعی بدن هر فرد مهم می‌دانند؛ عواملی مانند قد، وزن، سن، ساعت و دمای بیرون. پارسونت در پایان افزود: تخمین زدن دمای طبیعی بدن یک نفر بهتر از یک کشور است. هم‌اکنون از یک عدد به‌عنوان نماد دمای طبیعی بدن انسان‌ها استفاده می‌کنیم اما حقیقت این است که دمای طبیعی بدن فردی با فردی دیگر ممکن است متغیر باشد.

رواج بیماری‌های دیگر
درحالی‌که کاهش دمای طبیعی بدن انسان نسل امروز نشانه‌ای از کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی است اما لزوما به این معنی نیست که آنها نسبت به نسل‌های اولیه سالم‌تر هستند، چرا که در دهه‌های اخیر بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و سرطان بسیار رایج شده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید