• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93501
+
-

آفلاتوکسین ۹۷ درصد شیرهای صنعتی استاندارد است


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان قارچ آفلاتوکسین در ۹۷درصد شیرهای تولیدی کمتر از حد مجاز و در حد استاندارد است، مردم با خیال راحت شیر و لبنیات مصرف کنند و مطمئن باشند اگر 5برابر میزان کنونی هم شیر بنوشند میزان آفلاتوکسین شیرها در بدن کمتر از حد استاندارد است. 
محمدرضا شانه‌ساز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اطلاعاتی که در روزهای اخیر در مورد میزان آفلاتوکسین در شیرها اعلام شد، واقعا آمار نادرستی است. سازمان غذا و دارو به‌طور مرتب همه استانداردهای موادغذایی ازجمله شیر را هم در سطح تولید و هم بازار کنترل می‌کند و علاوه بر آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز این موارد را در سطح بازار کنترل می‌کنند. وی گفت: به‌طور متوسط شیرهای صنعتی که میزان آفلاتوکسین در آنها بیش از حد مجاز بوده، کمتر از 3درصد بوده است. میزان آفلاتوکسین در شیرهای صنعتی از سال۹۲ تا ۹۷ هرسال حداکثر ۳.۵درصد بوده و در برخی سال‌ها ۱.۵درصد بوده است که در بازار نمونه‌گیری شده و با مواردی که میزان این قارچ بیش‌از حد مجاز بوده برخورد شده است. شانه‌ساز افزود: استاندارد میزان آفلاتوکسین در ایران بسیار سختگیرانه است. حداکثر میزان مجاز این قارچ در شیرها در ایران ۱۰۰نانوگرم در لیتر است که یک پنجم حد مجاز این قارچ در آمریکاست. وی تأکید کرد: شیرهای تولید صنعتی در ایران کاملا سالم است. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ضرر و زیان مصرف نکردن شیر به‌مراتب بیشتر از مصرف کردن آن است و کم مصرف کردن شیر و لبنیات موجب بروز انواع بیماری‌ها ازجمله پوکی استخوان می‌شود. اگر میزان آفلاتوکسین در شیر در مواردی حتی بیش از حد مجاز باشد به‌علت کم مصرف کردن شیر در ایران اثر تجمعی آن در افراد به قدری نیست که زیانی داشته باشد. شانه‌ساز ادامه داد: صنعت لبنیات یکی از صنایع بسیار موفق در زمینه صادرات است و هم‌اکنون به‌علت کیفیت بالای شیر و لبنیات ایران، این محصولات به بسیاری از کشورهای همسایه و حتی اروپا و کانادا نیز صادر می‌شود. 
آفلاتوکسین‌ (Aflatoxin) قارچی است که میزان زیاد آن که از طریق موادغذایی آلوده مانند تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی وارد بدن انسان می‌شود می‌تواند سرطان‌زا باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید