• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93450
+
-

بازگشایی مسیرهای درگیر سیل ادامه دارد

بازگشایی مسیرهای درگیر سیل ادامه دارد

2 هفته از باران‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان و امدادرسانی و کمک‌های گسترده مردمی می‌گذرد، اما هنوز هم مردم استان‌های سیل‌زده به ویژه سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیازمند یاری بیشتری از سوی مردم و تداوم امدادرسانی‌ها هستند. به گزارش گروه ایرانشهر، سیلی که چند روز پیش بسیاری از شهرهای مناطق جنوب و جنوب شرقی کشورمان را تحت تاثیر قرار داد، خسارت‌های زیادی را به حوزه‌های مختلف 3 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان وارد کرد. خسارت‌هایی که مردم و مسئولان برای جبران حتی بخش کوچکی از آن دست به دست هم داده‌اند تا شاید مرهمی بر درد مشکلات سیل‌زدگان این شهرها باشند. 

روز گذشته دومین کامیون حامل کمک‌های غیرنقدی اردبیلی‌ها از سوی جمعیت هلال احمر استان راهی مناطق سیل‌زده جنوب و جنوب شرقی کشور شد. اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی هم اعلام کرد که حدود 5/7 میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی مردم این استان برای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان از سوی این نهاد جمع‌آوری و به مناطق سیل‌زده ارسال شده است. گروه‌های مردمی و پزشکی قم هم برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در این منطقه حضور یافته و انجام خدمات عمرانی و تخصصی در مناطق سیل‌زده دشتیاری و پلان را برعهده دارند. تهیه روزانه 2 هزار پرس غذای گرم برای توزیع میان زلزله‌زدگان هم در آشپزخانه‌ای که از سوی جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌های قم در این منطقه دایر شده است، همچنان ادامه داد. در این میان کمک‌های نقدی بسیاری از شهرداری‌های کشور و دیگر نهادها و ادارات، حمایت‌های غیرنقدی مردم از شمال تا جنوب، حضور نیروهای امدادی در مناطق سیل‌زده هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد تا پایان روزهای بحران پس از سیلاب هم ادامه داشته باشد. 

ممکن است مناطقی شناسایی نشده باشند 
معاون هلال احمر و مسئول امداد و نجات شعبه چابهار در گفت‌‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده عنوان می‌کند:‌ نیروهای امدادی از ابتدای روز حادثه در همه مناطق حضور دارند. کمک‌های داوطلبانه هلال احمر به همراه نیروهای داوطلب مردمی و سایر ارگان‌های کشور همچنان ادامه دارد و تا چند روز آینده بسیاری از بحران‌های منطقه برطرف خواهد شد. 
عبدالستار چاکرزهی به خرابی قابل توجه راه‌های دسترسی اشاره می‌کند و می‌گوید: همچنان امدادرسانی به برخی مناطق به وسیله بالگردها انجام می‌شود. در راه‌ها هم بدون ماشین‌های کمک‌دار و شاسی‌بلند امکان تردد نیست که این مسئله اقدامات و امدادرسانی‌ها را کند کرده است. البته لکه‌گیری مسیرهای روستایی و شهری همچنان ادامه دارد و تا چند روز آینده این مسیرها بازگشایی کامل خواهند شد. در برخی مسیرها هم امکان تردد وجود ندارد و نیاز به مردم بومی منطقه داریم که بتوانند ما را از طریق راه‌های فرعی به مناطق سیل‌زده غیرقابل دسترس برسانند. خرابی زیرساخت‌ها و محورهای مواصلاتی قابل توجه و بهسازی آنها زمان‌بر و نیازمند تامین اعتبار است. 
چاکرزهی درباره وجود روستاهایی که هنوز دسترسی و امدادرسانی به آنها میسر نشده است، اظهار می‌کند: همه مناطقی که در نقشه وجود دارند بازگشایی شده‌اند و به‌ندرت چنین مناطقی وجود دارد. احتمال دارد یک روستا یا آبادی که 5 تا 15 خانوار به دلیل وجود آب و آبادانی در آنجا ساکن شده‌اند در مسیر امدادرسانی قرار نداشته باشد که البته در حال شناسایی این مناطق هم هستیم و به‌زودی تمام مناطق امدادرسانی خواهند شد. 
مسئول امداد و نجات شعبه چابهار با توجه به تغییر نیاز مردم سیل‌زده به کمک‌های مردمی تاکید می‌کند: در این مدت حمایت‌های خوبی از سوی مردم و نهادهای مختلف انجام شده است. در حال حاضر بسته‌های غذایی به اندازه کافی بین مردم توزیع شده است و نیاز در حوزه خورد و خوراک وجود ندارد. اما با توجه به شب‌های سرد و بی‌خانمان شدن بخش زیادی از مردم استان، پتو و وسایل گرمایشی برقی به‌شدت مورد نیاز است. 
بارش باران سیل‌آسا شامگاه ۱۹ دی 3 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان و بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد. راه‌هایی که همچنان به طور کامل بازگشایی نشده‌اند و تردد در آنها به سختی انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید