• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93445
+
-

ایران یک قدم عقب‌نشینی AFC را نپذیرفت

ایران یک قدم عقب‌نشینی AFC را نپذیرفت

کنفدراسیون فوتبال آسیا یک قدم از مواضع اولیه‌اش درباره گرفتن حق میزبانی از باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان، عقب نشست، اما ایران این میزان عقب‌نشینی را نپذیرفت. این خلاصه همه اتفاقاتی است که در 2 روز گذشته افتاده است.داستان از سه‌شنبه هفته پیش آغاز شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا ابتدا در نامه‌ای از فدراسیون ایران خواست امنیت سفر تیم‌های الکویت و الرفاع بحرین به تهران و مشهد را کتبی تضمین کند. این دو باشگاه طبق برنامه قبلی باید امروز در مرحله پلی‌آف به‌ترتیب با استقلال و شهرخودرو بازی می‌کردند.
AFC اواخر هفته گذشته در چرخشی عجیب، اعلام کرد که کمیته مسابقات این کنفدراسیون، شرایط ایران را ناامن تشخیص داده و تصمیم گرفته علاوه بر بازی‌های پلی‌آف، میزبانی روز اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان را هم از تیم‌های ایرانی بگیرد. در این نامه از باشگاه‌های ایرانی خواسته شده بود، یک کشور را به‌عنوان میزبان بازی‌هایشان معرفی کنند.
نه تنها مدیران 4باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان، که وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک هم اعلام کردند که تصمیم AFC توهین‌آمیز است و آن را نمی‌پذیرند. آنها به پشتوانه نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی، تهدید کردند چنانچه قرار باشد حق میزبانی از ایران گرفته شود، هر 4باشگاه از لیگ قهرمانان بیرون خواهند آمد.
این تصمیم البته مخالفانی هم داشت. گروهی بر این باور بودند که کنفدراسیون به راحتی تیم‌های ایرانی را کنار خواهد گذاشت و در ادامه محرومیت‌های چند ساله باعث خواهد شد فوتبال ایران از چرخه فوتبال آسیا و جهان خارج شود.پافشاری تیم‌های ایرانی باعث شد کنفدراسیون فوتبال آسیا یک قدم عقب بنشیند. در نامه‌ دومی که با امضای دبیرکل این سازمان به فدراسیون ایران نوشته شده بود، تنها بر برگزاری دو بازی پلی‌آف (استقلال- الکویت و شهرخودرو-الرفاع) تأکید شده و آمده است:«زمان بازی‌های خانگی باشگاه‌های ایرانی شرکت‌کننده در لیگ قهرمانان آسیا با بازی‌های خانگی باشگاه‌های رقیب جابه‌جا خواهد شد و در کشور باشگاه‌های مقابل برگزار خواهد شد. به این معنا که بازی‌های روز یک، دو و سه در خارج از خانه برگزار خواهند شد.» 
در ادامه هم توضیح داده شده که بخش اداری کنفدراسیون فوتبال آسیا ارزیابی خود از وضعیت موجود را تا‌ ماه مارس 2020انجام خواهد داد.
پیش‌بینی می‌شد ایران این پیشنهاد را بپذیرد با وجود این دیروز هر 4باشگاه در نامه مشترکی تأکید کردند که:« به هیچ عنوان میزبانی خود را به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.»
در نامه دیروز پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهرخودرو آمده بود که آنها فقط تغییر زمان برگزاری مسابقات را می‌پذیرند. مدیران این باشگاه‌ها همچنین خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا شده‌اند.
طبق برنامه دومی که AFC  اعلام کرده، بازی‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان به شنبه آینده موکول شده. شاید این جابه‌جایی به مدیران کنفدراسیون فرصت بدهد تا مذاکرات خود را 3-2 روز پیش از آن تاریخ ادامه بدهند.
حالا و پس از چند روز مذاکره، چنین به‌نظر می‌رسد که مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا دوست ندارند لیگ‌قهرمانان را بدون تیم‌های ایرانی استارت بزنند. گفته می‌شود آنها تحت فشار اسپانسرها و البته رایت هولدرهای تلویزیونی قرار گرفته‌اند. این فشارها ممکن است باعث شود امروز یا فردا بسته پیشنهادی دیگری روی میز گذاشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید