• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93386
+
-

سهم وام مسکن در ارزش یک خانه متوسط شهری چقدر است؟

وام‌های‌ بی‌رمق

مائده امینی_روزنامه نگار

وام مسکن تقریبا کارکرد خود را از دست داده است. اگر همین الان به پول برای خرید خانه نیاز داشته و پایتخت‌نشین باشید، به واسطه اوراق تسه می‌توانید تنها حدود 20درصد ارزش یک خانه 70متری در پایتخت، وام بگیرید. اما اگر دلتان به پرداخت سودهای کلان و پلکانی راضی نیست، باید قید یک سال سپرده خود را بزنید و برای رسیدن نوبت دریافت وام صبر کنید اما چه‌کسی تضمین می‌کند که سال بعد سهم وام در کل پول پرداختی شما برای خرید یک واحد آپارتمانی کوچک، به کمتر از 10درصد سقوط نکرده باشد؟ و این سپرده شماست که روزبه‌روز نسبت به قبل بی‌ارزش‌تر می‌شود. در سایر شهرها اوضاع بهتر است اما خانه‌دارشدن صرفا با وام مسکن در شهرهای دیگر هم تقریبا غیرممکن است. کلانشهرهایی مثل اصفهان و مشهد با شدت کمتری، از همین آسیب رنج می‌برند درحالی‌که نرخ خرید آپارتمان در آنجاها در
2 سال گذشته تقریبا 3برابر شده اما میزان وام مسکنی که به ساکنین آنها تعلق می‌گیرد، تغییر خاصی نکرده است. البته شهرهایی مثل سمنان، به واسطه تقاضای محدود و قدرت پایین خرید، اوضاع بهتری دارند.

  جزئیات وام مسکن در شهر و استان تهران 

نوع متداول اول
 اگر یک زوج بخواهند با اوراق، خانه‌دار شوند، در مجموع 200میلیون تومان وام از راه تسه، به علاوه 40میلیون تومان وام جعاله به آنها تعلق می‌گیرد؛ یعنی 240میلیون تومان.

نوع متداول دوم
 اما اگر همین زوج بخواهند روی سپرده 80میلیون تومانی یکساله خود حساب کنند، 160میلیون تومان وام مسکن، به علاوه 40میلیون تومان وام جعاله در کنار سپرده اولیه‌شان قرار می‌گیرد و در مجموع 280میلیون تومان برای‌شان می‌ماند.

   جزئیات وام مسکن در سایر کلانشهرها

نوع متداول اول
 اگر یک زوج بخواهند با اوراق در یکی از کلانشهرهای استان‌های دیگر خانه بخرند، در مجموع 160میلیون تومان وام از راه تسه، به علاوه 40میلیون تومان وام جعاله به آنها تعلق می‌گیرد که در نهایت دریافتی آنها به 200میلیون تومان می‌رسد.

نوع متداول دوم
زوج‌های ساکن کلانشهرهای بزرگ، اگر بخواهند روی سپرده 60(30+30)میلیون تومانی یکساله خود حساب کنند، 120میلیون تومان وام مسکن، به علاوه 40میلیون تومان وام جعاله در کنار سپرده اولیه‌شان قرار می‌گیرد؛ پس در مجموع 160میلیون تومان وام گرفته‌اند و در نهایت 220میلیون تومان برای‌شان می‌ماند.

اصفهان؛ حدود 57درصد

گزاره اول
 مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نقاط شهری استان اصفهان را 2میلیون و 600هزار تومان اعلام کرده و این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که متوسط نرخ خرید خانه در شهر اصفهان بین حداقل 4تا 6میلیون تومان است.

گزاره دوم
مبنای محاسبات اگر گزارش‌های میدانی استخراج شده از سامانه‌های خرید و فروش خانه در استان باشد، هزینه خرید یک واحد 70متری در اصفهان، (با احتساب هر مترمربع 5میلیون تومان)، به 350میلیون تومان می‌رسد.

نتیجه‌گیری
یک زوج اصفهانی، اگر از وام نوع اول(200میلیون تومان) استفاده کنند و اوراق تسه بخرند، می‌توانند حدود 57درصد هزینه خرید خانه خود را از راه وام مسکن تامین کنند.

تهران؛  15تا 30درصد 

گزاره اول
 براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خرید هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران، در تابستان 98، 13میلیون و 600هزار تومان بوده است. این در حالی است که متوسط قیمت در نقاط شهری کل استان تهران برای هر مترمربع، حدود 10میلیون تومان برآورد شده است.

گزاره دوم
اگر آمارهای مرکز آمار ایران و گزارش‌هایی که در تابستان 98، ارائه‌شده را مبنای محاسبات خود قرار دهیم، متوسط قیمت خرید یک آپارتمان 70متری در شهر تهران به بیش از 950میلیون تومان می‌رسد. در نقاط شهری استان تهران که متوسط قیمت به حدود 10میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسیده است، این یعنی خرید یک خانه 70متری برای شما، تقریبا 700میلیون تومان آب می‌خورد.

نتیجه‌گیری‌
وام مسکن دردی از تهرانی‌ها دوا نمی‌کند. وام مسکن نوع اول، تنها 21درصد هزینه خرید یک واحد 70متری در شهر تهران (برای زوج‌ها) را پوشش می‌دهد. اگر هم بخواهید به شکل انفرادی برای خرید خانه در شهر تهران اقدام کنید بهتر است اساسا عطای این وام 140میلیون تومانی (نصف یک زوج) را به لقایش ببخشید، چرا که بانک تنها 15درصد هزینه خرید خانه در شهر تهران را در اختیار شما می‌گذارد. اگر بخواهید سهم این وام در خرید خانه در استان تهران را مورد بررسی قرار دهید، با توجه به متوسط قیمت نقاط شهری کل استان، یک‌وام 240میلیون تومانی (زوج)، حدود 25درصد از هزینه‌های تامین مسکن شما را در بهترین حالت پوشش می‌دهد. اگر هم تصمیم بگیرید از وام صندوق پس انداز مسکن یکم استفاده کنید و در خود شهر تهران خانه‌دار شوید، با احتساب پولی که در بانک نگه داشته‌اید، می‌توانید 30درصد ارزش یک خانه 70متری وام بگیرید!

مشهد؛ 47درصد

گزاره اول
 براساس محاسبات مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نقاط شهری استان خراسان رضوی، بیش از یک میلیون و 800هزار تومان در تابستان 98برآورد شده است. این در حالی است که گزارش‌های میدانی همشهری از نرخ‌های خرید خانه در محله‌های متوسط شهر مشهد نشان می‌دهد هر مترمربع خانه در این کلانشهر، بین 5تا 7میلیون تومان قیمت دارد.

گزاره دوم
 گزارش‌های میدانی را مبنای محاسبه قرار می‌دهیم؛ هزینه خرید یک خانه 70متری به 420میلیون تومان می‌رسد (اگر ارزش هر مترمربع خانه در مشهد 6میلیون تومان باشد).

نتیجه‌گیری
 با 200میلیون تومان وام تسه مسکن در مشهد، می‌توانید حدود 47درصد هزینه خانه‌دارشدن در این کلانشهر را تامین ‌کنید.

سمنان؛ 80  درصد

گزاره اول: مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نقاط شهری استان سمنان را یک میلیون و 100هزار تومان اعلام کرده و این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که متوسط نرخ خرید خانه در شهر سمنان بین حداقل 3تا 4میلیون تومان است.

گزاره دوم
 گزارش‌های میدانی استخراج شده از سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی خانه در استان، هزینه خرید یک واحد 70متری در سمنان، (با احتساب هر مترمربع 3میلیون و500هزار تومان) به 245میلیون تومان می‌رسد.

نتیجه‌گیری
در شهر سمنان به راحتی می‌توان با وام 200میلیون تومانی خانه‌دار شد. البته با توجه به اینکه بانک مسکن در بهترین حالت 80درصد ارزش خانه مورد نظر شما، به شما وام می‌دهد، در بهترین حالت در شهر سمنان می‌توانید 80درصد هزینه خانه‌دارشدن خود را با وام‌های مسکن (اوراق تسه) تامین کنید و اگر سراغ خانه‌های ارزان‌تر بروید وام مسکن به شما تعلق نخواهد گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید