• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93368
+
-

شکستن انحصار گوگل با info.com

در اروپا چند موتور جست‌وجو به رقابت با گوگل حتی روی گوشی‌های اندرویدی برخاسته‌اند. موتور جست‌وجوی اینفود تلاش می‌کند تا تجربه‌ای قابل‌قبول را برای کاربران رقم بزند

شکستن انحصار گوگل با info.com

گوگل اخیراً 3جای خالی برای خدمات‌دهندگان جست‌وجو، جز جست‌وجوگر گوگل، در صفحه تنظیمات دستگاه‌های اندروید که در منطقه اقتصادی اروپا(EEA) فروخته شده‌اند، فراهم کرده است و این کار از اول مارس انجام می‌شود. 2موتور جست‌وجوی info.com و DuckDuckGo که بر حریم شخصی تمرکز کرده‌اند یک جای خالی را در همه 31کشور اروپایی از آن خود کرده‌اند. گوگل همچنان در همه کشورهای منطقه اقتصادی اروپا به‌عنوان گزینه موتور جست‌وجو در دستگاه‌های اندروید باقی خواهد ماند، اما دیگر تنها گزینه نیست.

 info.com؛ قدیمی تازه نفس
info.com یا InfoSpace یک شرکت جست‌وجوی آنلاین و یک شرکت اینترنتی قدیمی محبوب است. این شرکت در سال1996 در سیاتل تاسیس شد و از سوی پائول آلن، بنیانگذار مایکروسافت، مورد حمایت قرار گرفت. InfoSpace در دسامبر 1998و در اوج ظهور dot-com عمومیت یافت. ارزش این شرکت در مارس سال 2000تقریبا با بوئینگ برابری می‌کرد و به رقم 31میلیارد دلار رسید. مدت کوتاهی پس از آن، این حباب ترکید و قیمت سهام InfoSpace سقوط کرد. روزنامه سیاتل تایمز، در آن زمان به طعنه نوشت: شرکتی که زمانی ارزش آن بیشتر از بوئینگ بود، حالا با قیمت 2هواپیمای بوئینگ 777 برابری می‌کند.
بعداً مشخص شد که مقامات InfoSpace، از جمله ناوین جین، مؤسس آن، سهامداران را در مورد عملکرد این شرکت در اوایل دهه 2000گمراه کرده بودند. یکی از سهامداران در سال 2001 به نمایندگی از این شرکت، از جین و سایر مدیران و مسئولان فعلی و سابق InfoSpace شکایت کرد. سرانجام این شرکت 83میلیون دلار از متهمان این پرونده طی توافقنامه سال 2005 دریافت کرد. InfoSpace از زمان اوج حیات کوتاه‌مدت خود، هم فروش و هم بازسازی را در دستور کار خود داشته است. InfoSpace در اواخر دهه 2000 دایرکتوری و اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود(از جمله آهنگ‌های زنگ موبایل) را فروخت و دوباره بر «metasearch» یا جمع کردن نتایج سایر موتورهای جست‌وجو تمرکز کرد. این شرکت همچنین به‌طور تفریحی و محدود وارد کار خرده‌فروشی آنلاین شد. InfoSpace در سال 2012یک شرکت نرم‌افزاری مالیات آنلاین را از آن خود کرد و نام گروه جدید را به Blucora تغییر داد. یکی از سخنگویان شرکت در آن موقع گفت: این شرکت یک ابزار بی‌طرف و قابل توسعه برای ماست و ما همچنان در حال ارتقای استراتژی خود هستیم. Blucora در سال2016، InfoSpace را به مبلغ 45میلیون دلار به OpenMail فروخت. OpenMail یک شرکت تبلیغاتی در حوزه تکنولوژی بود که در کالیفرنیا مستقر است و اکنون با نام System1 شناخته می‌شود و صاحب HowStuffWorks، CarsGenius و Mapquest هم است. InfoSpace امروز صاحب برندهای metasearch Dogpile و WebCrawler است که نتایج حاصل از موتورهای جست‌وجوگر مانند Bing، Google و Yahoo را گردآوری می‌کند. ایان وینگارتن، مدیرعامل System1 می‌گوید: این شرکت به‌خاطر info.com و مشارکت در صفحه انتخاب اندروید (Android Choice Screen) و ارائه تجربه‌ای قابل‌قبول برای کاربران در اروپا هیجان‌زده است.
به گزارش گاردین، تعدادی از بازیگران عرصه موتورهای جست‌وجوی اروپایی که حراج Google را تحریم کرده‌اند، info.com را به‌عنوان یک بازیگر «آربیتراژ» معرفی کرده‌اند. آربیتراژ در علم اقتصاد و امور مالی به‌معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین 2‌یا چند بازار برای کسب سود است. کریستین کرول، مدیرعامل موتور جست‌وجوگر Ecosia که با محیط‌زیست سازگار است، می‌گوید:  InfoSpace با خرید تبلیغات جست‌وجو در سایت‌هایی مانند Google و Bing و هدایت جست‌وجوگر به صفحه دیگری از تبلیغات در InfoSpace تا حدودی درآمد کسب می‌کند. این دقیقاً همان نوع شرکتی است که فکر می‌کنیم نباید در «صفحه انتخاب» باشد. مارک الحامس، مدیرعامل موتور جست‌وجوی کلیکز، با محوریت حریم خصوصی، در نامه‌ای می‌نویسد: اگر مجبور باشید هزینه کاربران را بپردازید، واضح است که برخی از بازیگران عرصه آربیتراژ وارد بازار خواهند شد. وینگارتن می‌گوید: info.com با ویژگی‌های جدید جست‌وجو در صفحه انتخاب اندروید راه‌اندازی می‌شود و همچنان ویژگی‌هایی را برای بهبود تجربه کاربر اضافه می‌کند. وی گفت: ما مشتاقانه منتظر معرفی
‌info.com به میلیون‌ها نفر در اروپا هستیم. نام کوچک دیگری که در حراج گوگل به خوبی به آن پرداخته شده است، PrivacyWall است. PrivacyWall یک شرکت اینترنتی با ده‌ها نفر کارمند است که در سن‌خوان پورتوریکو قرار دارد. جاناتان وو، بنیانگذار PrivacyWall ، می‌گوید که او این شرکت را در سال2017 به‌عنوان یک پروژه جانبی به‌منظور تمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربران پس از یک دهه در فضای تبلیغاتی دیجیتال راه‌اندازی کرده است. نخستین محصول PrivacyWall یک فایروال برای کامپیوترهای شخصی بود که به کاربران کمک می‌کرد «پروفایل‌های سایه» را که شرکت‌هایی مانند Facebook می‌توانند بدون اطلاع آنها ایجاد کنند، مسدود کند.

سقوط ارزش شرکت
روزنامه سیاتل تایمز، پس از سقوط info.com به طعنه نوشت: شرکتی که زمانی ارزش آن بیشتر از بوئینگ بود، حالا با قیمت 2هواپیمای بوئینگ 777 برابری می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :