• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93316
+
-

حق پخش تلویزیونی مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی

انتظارات بخش خصوصی درخصوص واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس چیست؟

نگاه دیگر
حق پخش تلویزیونی مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی


حسین سلاح‌ورزی ـ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

باشگاه استقلال و پرسپولیس، 2 تیم پرطرفدار در کشور هستند و با توجه به سیل گسترده و قابل توجه طرفدارانی که دارند، دارایی‌های نامحسوس و نامشهود، همچنین برند و اعتبار تجاری‌شان قطعا می‌توانند درآمدزایی خوبی را برای بخش خصوصی به همراه داشته باشند. با این واگذاری نه‌تنها هزینه‌های جاری خود را تامین خواهند کرد و با زیان انباشته کنونی مواجه نخواهند شد بلکه خواهند توانست به درآمدزایی هم برسند و امکانات و زیر‌ساخت‌های لازم باشگاهی را برای خود فراهم کنند. بنابراین به نفع دولت است که این اتفاق را هر چه زودتر رقم بزند ولی واقعیت این است که دولت‌ها به دلایل مختلفی اراده، علاقه و جرأت این واگذاری را ندارند. گرچه هر کدام از دولت‌ها و وزرا سال‌هاست که وعده واگذاری 2شرکت پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی می‌دهند اما هر سال به بهانه‌ای این کار را به سال دیگر موکول می‌کنند. بخشی از آن به نگاه‌ها و استراتژی‌های پوپولیستی بازمی‌گردد و منجر می‌شود در گرفتن تصمیم نهایی در واگذاری‌ها توسط دولت با تأخیر مواجه باشیم. اما این واگذاری قطعا بدون انجام اقدامات لازم برای ورود اصولی بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست چرا که هیچ‌کسی حاضر نخواهد بود شرکتی را تحویل بگیرد که دو برابر بافت مالی، زیان انباشته دارد. قطعا باید به شروط بخش خصوصی نیز توجه شود تا سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند.
سال‌هاست که به‌عنوان فوتبال حرفه‌ای به ظاهر سعی شده حاکمیت شرکتی در این باشگاه‌ها ترویج شود و به‌عنوان فوتبال حرفه‌ای الزاماتی را مدنظر قرار داده‌اند ولی عمده‌ترین درآمد یک باشگاه براساس درآمد ناشی از سهم و حق پخش بازی‌ها و درآمد مبتنی بر اسپانسرینگ تبلیغاتی و تجاری است که هنوز در این زمینه اقدامات لازم انجام نگرفته است. مادامی که حق پخش انحصاری بازی‌های باشگاهی ایران ازجمله این دو تیم بخواهد در اختیار صدا و سیما باشد و سهم و مکانیزم درآمدزایی این باشگاه‌های پرطرفدار مشخص نباشد موضوع واگذاری عملا در حد حرف باقی خواهد ماند. از طرفی بخش خصوصی انتظار دارد دولت صورتحساب‌های مالی شفاف و مشخص این تیم‌ها را عمدتا در بخش دارایی‌های نامشهود، مجموعه بدهی‌ها، هزینه‌ها و دیون به‌صورت مشخص و معین در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری قرار دهد اما این کار همچنان به‌طور صددرصد انجام نشده است. گرچه نسبت به گذشته این شفاف‌سازی‌ بهتر شده اما همچنان جای کار دارد. همچنین اختیارات، حقوق متفقه و امکاناتی که بخش خصوصی بتواند درآمدزایی انجام دهد، باید برای وی فراهم شود. در همه دنیا باشگاه‌داری و صنعت فوتبال یکی از پردرآمدترین و پرسودترین تجارت‌ها و صنعت‌هاست. به‌خصوص تیم‌هایی که طرفداران زیادی دارند و عمده درآمدشان مربوط به تبلیغات و حق پخش تلویزیونی است اما در ایران هنوز این باشگاه‌هادر انحصار دولت است و بعید است صدا و سیما با بودجه محدودی که دارد زیر بار حق پخش تلویزیونی برود.


حق پخش تلویزیونی
در همه دنیا باشگاه‌داری و صنعت فوتبال یکی از پردرآمدترین و پرسودترین تجارت‌ها و صنعت‌هاست. به‌خصوص تیم‌هایی که طرفداران زیادی دارند و عمده درآمدشان مربوط به تبلیغات و حق پخش تلویزیونی است اما در ایران هنوز این باشگاه‌هادر انحصار دولت است و بعید است صدا و سیما با بودجه محدودی که دارد زیر بار حق پخش تلویزیونی برود

این خبر را به اشتراک بگذارید