• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93314
+
-

بالاخره دو باشگاه پایتخت واگذار می‌شوند؟

واگذاری استقلال و پرسپولیس به امسال نمی‌رسد

گفت‌وگو با جمشید تقی‌زاده؛ معاون وزیر ورزش و جوانان

واگذاری استقلال و پرسپولیس به امسال نمی‌رسد


خدیجه نوروزی ـ روزنامه‌نگار

خصوصی‌سازی‌ استقلال و پرسپولیس دیگر آن جذابیت گذشته را ندارد. یک زمان خبر خصوصی‌سازی‌ و در واقع واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار، شور و حالی در دل اهالی فوتبال ایجاد می‌کرد و این نوید را به آنها می‌داد که بالاخره قرار است این دو باشگاه دولتی به بخش خصوصی برسند و قدم مهمی در راه حرفه‌ای‌شدن بردارند. اما در سال‌های اخیر تنها اخبار خصوصی‌سازی‌ این دو باشگاه و گاهی مصاحبه‌هایی از مقام‌های مسئول منتشر می‌شود که تاکنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است. با وجود اینکه خیلی‌ها حقیقی یا جدی‌بودن این واگذاری را باور ندارند اما وزارت ورزش مجدانه و در تلاش بر این واگذاری تأکید دارد. البته در گفت‌وگوهای مسئولان با رسانه‌ها جزئیات اقدامات ریز به ریز ذکر نمی‌شود و گاه پاسخ‌هایی که عنوان می‌شود در راستای سؤالی که پرسیده می‌شود نیست و گویی به نوعی طفره‌رفتن در دادن پاسخ روشن است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با جمشید تقی‌زاده، معاون امور مجلس، حقوقی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در مورد مراحل واگذاری دو شرکت( استقلال و پرسپولیس) و اینکه بالاخره کشمکش‌ها برای واگذاری پایان می‌پذیرد یا خیر، می‌خوانید:


بیش از 15سال است که دولت قصد واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس را دارد. بفرمایید آیا موانع سیاسی و امنیتی پشت پرده این ماجراست که موجب شده تا این پروسه تا این حد زمانبر شود؟ 
من اطلاعی از اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده ندارم و چند ماهی بیشتر نیست که مسئولیت این موضوع را بر عهده گرفته‌ام. اما تا جایی که مطلع هستم هیچ فشار سیاسی و امنیتی که گاهی گفته می‌شود در پس این واگذاری قرار ندارد و کار واگذاری روال عادی و قانونی خود را طی می‌کند. این دو باشگاه باید طبق اصل 44به بخش خصوصی واگذار شوند که همین روال نیز در حال طی‌شدن است.

اما عده‌ای از کارشناسان می‌گویند دولت تمایلی به واگذاری ندارد و تأخیر در روند واگذاری هم به همین علت است؟
برخلاف تصوراتی که وجود دارد نگاه وزیر این است که امروز این شرکت ها واگذار شود بهتر از فرداست. من هم فرایند کار را براساس مصوبات مجلس پیگیری می‌کنم و با همکاری سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس به نتایج خوبی در این زمینه رسیده‌ایم.

کمی از اقدامات سال 98درخصوص واگذاری می‌گویید.
در این مدت جلسات متعددی را با سازمان‌های خصوصی‌سازی‌، بورس و فرابورس و کارگزاران دو شرکت برگزار کرده‌ایم تا موانع حقوقی‌ای که به‌علت نبود تشکیلات مالی مدون وجود دارد، برطرف و شفاف‌سازی‌‌هایی در این حوزه انجام شود. امسال مقدمات تشکیل مجامع دو شرکت فرهنگی و ورزشی در سال98 را فراهم کردیم که به‌زودی شکل می‌گیرد. با تشکیل چنین مجمعی، سازمان حسابرسی برای شفاف‌سازی‌ ورود پیدا می‌کند. خوشبختانه پیش‌نویس گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت پرسپولیس آماده شده است که برای حداکثر 2هفته آینده مجمع آن تشکیل خواهد شد. بحث استقلال نیازمند زمان و بررسی بیشتری است. بخش حساب‌های مالی استقلال از مردودی مشروطی اعلام شده که قدم بسیار بزرگی بود تا مقدمات واگذاری شکل بگیرد.

برای افزایش سرمایه دوشرکت چه کاری انجام شده؟
واگذاری 2 مجموعه ورزشی درفشی فر و مرغوبکار که در گذشته در اختیار این دو شرکت بود، در این مدت انجام شده است. درفشی‌فر طبق مصوبه هیأت وزیران به شرکت پرسپولیس داده شد و مرغوبکار به استقلال. قرار است قیمت‌گذاری‌های این مجموعه‌های ورزشی توسط کارشناسان دادگستری انجام شود. قطعا واگذاری این مجموعه ها برای دو‌شرکت افزایش سرمایه ایجاد می‌کند. قیمت‌گذاری‌ها برای برند دو شرکت هم در حال انجام است. چون ما می‌خواهیم شرکت‌ها را واگذار کنیم نه فقط برندها را. سعی ما این است که دو ساختمانی هم که در اختیار دو شرکت استقلال و پرسپولیس است به تملک این دو باشگاه در بیاید و در حال بررسی هستیم تا ببینیم به چه نحوی باید این واگذاری انجام شود. ترازنامه دوشرکت هم مشخص می‌شود تا در دفاتر مالی‌شان گزارش کارشناسان ثبت شود.

آیا طبق مهلتی که مجلس تا پایان سال داده اقدامات برای واگذاری به پایان خواهد رسید؟
موانع حقوقی و مسائل شفاف‌سازی‌ مالی و برطرف‌کردن آن، افزایش سرمایه این دو شرکت و واگذاری این دو مجموعه کاری زمانبر است. ما در حال فراهم‌کردن مقدمات واگذاری هستیم اما قطعا کار تا پایان سال به اتمام نخواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود واگذاری نهایی در سال99 اتفاق بیفتد.

آیا این واگذاری به‌دست بخش خصوصی واقعی خواهد رسید؟
واقعیت این است که ما روی اهلیت و مجموعه‌ای که بتواند از پس اداره این مجموعه ها بر بیاید، متمرکز خواهیم شد. مقدمات کار حرفه‌ای ایجاب می‌کند که نفرات حرفه‌ای وارد این بخش شوند چون این دو شرکت، مجموعه‌هایی با 30میلیون طرفدار هستند و ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم. قابل ذکر است مسئولیت نظارت در کلام به‌عهده وزارت ورزش و جوانان است و فقط بخش باشگاه‌داری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
 بنابراین تأکید ما این است که طبق آنچه قانون خصوصی‌سازی‌ مشخص کرده حتما به اهلیت‌ها واگذار شود. بعد از اینکه مقدمات فراهم شد این واگذاری از طریق بورس و فرابورس انجام خواهد گرفت.

طبق ماده141 قانون تجارت به‌دلیل اینکه زیان انباشته 2برابر بافت مالی است این واگذاری غیرقانونی است؛ چه توضیحی در این مورد دارید.
این موضوع از طریق سازمان حسابرسی که مرجع قانونی است در حال انجام است و ما از این جهت به مانعی برنخورده‌ایم. در موقعی استقلال بحث مردودی داشت اما اکنون آن را مشروط اعلام کرده‌اند.
 در بحث پرسپولیس هم به هیچ عنوان چنین حرف‌هایی مطرح نبوده. ما مسیر بسیار طولانی را طی کرده‌ایم اما کار باید با نظارت و دقت بیشتری پیش برود تا مانعی در مسیر واگذاری ایجاد نشود. قانونگذار فرایندی را تعریف کرده و ما هم فرایند حکمران و هم قانونگذار را پیگیری می‌کنیم.

در مورد حق پخش تلویزیونی چه تصمیماتی گرفته شده؟
حق پخش تلویزیونی در این واگذاری وجود خواهد داشت و اسپانسرهایی در کنار این مجموعه‌ها قرار می‌گیرند که یک مجموعه بیزینسی کلان را تعریف می‌کند. این بازاری است که در دنیا متداول است و ما هم باید نگاه حرفه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

آیا صدا و سیمای قبول خواهد کرد که چنین هزینه‌ای را پرداخت کند؟
امسال دولت لایحه‌ای را به مجلس داده و این موضوع در لایحه ذکر شده و باید ببینیم مجلس چه نقشی را ایفا خواهد کرد.

مهم‌ترین مانع در فراهم‌سازی‌ اقدامات واگذاری چیست؟
هیچ مانعی وجود ندارد. ما کار قانونی خودمان را انجام می‌دهیم و هر هفته یکشنبه‌ها جلسات خصوصی‌سازی‌ برگزار می‌شود. حساسیت موضوع آن‌قدر بالاست که وزیر علاوه بر بنده، معاون توسعه مدیریت و منابع و معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای را نیز مأمور رسیدگی به این موضوع کرده است.


امسال مقدمات تشکیل مجامع دو شرکت فرهنگی و ورزشی در سال98 را فراهم کردیم که به‌زودی شکل می‌گیرد. با تشکیل چنین مجمعی، سازمان حسابرسی برای شفاف‌سازی‌ ورود پیدا می‌کند. خوشبختانه پیش‌نویس گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت پرسپولیس آماده شده است که برای حداکثر 2هفته آینده مجمع آن تشکیل خواهد شد. بحث استقلال نیازمند زمان و بررسی بیشتری است. بخش حساب‌های مالی استقلال از مردودی مشروطی اعلام شده که قدم بسیار بزرگی بود تا مقدمات واگذاری شکل بگیرد

این خبر را به اشتراک بگذارید