• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93265
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Kr1Qx
+
-

اروپا، هواوی را به آمریکا ترجیح می‌دهد

آلمان و بریتانیا، با وجود تهدیدهای آمریکا، از غول فناوری چینی در توسعه زیرساخت نسل 5اینترنت خود استفاده می‌کنند

اروپا
اروپا، هواوی را به آمریکا ترجیح می‌دهد


تهدیدهای آمریکا درباره همکاری کشورهای اروپایی با هواوی کارگر نیفتاده است. آلمان و بریتانیا تصمیم گرفته‌اند برای توسعه زیرساخت اینترنت نسل 5خود با این شرکت چینی همکاری کنند.
در بریتانیا، یکی از مشاوران امنیت ملی سابق این کشور گفته است دولت به‌زودی تصمیمش را اعلام می‌کند و در آلمان هم وزیر کشور گفته که برلین، جایگزینی برای هواوی ندارد و ناگزیر از همکاری با شرکت چینی است.
به گزارش گاردین، سر مارک لایل گرانت مشاور امنیت ملی ترزا می،‌گفته است که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس طی سال‌های متوالی تأکید کرده‌اند که می‌توانند هرگونه تهدید امنیتی که استفاده از فناوری چینی را همراه داشته باشد مهار کنند. هورست زی‌هوفر وزیر کشور آلمان هم در گفت‌وگو با فرانکفورتر آلگماینه گفته است که مخالف کنار گذاشتن یک محصول در بازار به‌خاطر تهدیدهای محتمل است. او هشدار داده است که کنار گذاشتن هواوی، توسعه شبکه 5G را 5تا 10سال عقب خواهد انداخت، چون هیچ شرکتی در آلمان وجود ندارد که بتواند جای هواوی را بگیرد.
دولت آمریکا که سال گذشته و در اوج جنگ تجاری با چین، هواوی را تحریم کرده است، به دولت بریتانیا هشدار داده که استفاده از فناوری‌های این کشور «دیوانگی» خواهد بود و تهدید کرده که اگر لندن با این شرکت همکاری کند، در همکاری‌های اطلاعاتی با بریتانیا تجدیدنظر خواهد کرد. واشنگتن همچنین به برلین برای بیرون گذاشتن هواوی از پروژه ارتقای شبکه 5G در این کشور هشدار داده و گفته است که این کار، به چین این امکان را می‌دهد که از کشور یا شبکه‌های اینترنت آن جاسوسی کند.
هواوی بارها این ادعای آمریکا را رد کرده و گفته است به‌عنوان یک شرکت مستقل، هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد.
لایل گرانت به آبزرور گفته است: «3 دولت مختلف با این مسئله درگیر بوده‌اند و فکر می‌کنم نتیجه یکی خواهد بود؛ سرویس‌های اطلاعاتی اطمینان دارند که می‌توانند هرگونه تهدید امنیتی احتمالی را مهار کنند و به هواوی اجازه بدهند دست‌کم در تامین تجهیزات ارتباطاتی غیرحیاتی برای توسعه 5G همکاری کند. دولت هم یک مکانیزم ناظر فراهم کرده که معتقد است به خوبی می‌تواند جلوی خطر احتمالی را بگیرد. به این مسئله هم باید توجه کنید که هواوی فناوری‌های پیشرفته‌تری نسبت به شرکت‌های جایگزینش دارد. من فکر می‌کنم که بوریس جانسون (نخست‌وزیر بریتانیا) هم به نتیجه مشابهی خواهد رسید.»
دولت قرار است در روزهای پیش رو تصمیمش را در این‌باره اعلام کند. پیش از این جانسون گفته بود که تنها درصورتی از هواوی چشم‌پوشی خواهد کرد که گزینه‌های جایگزین مناسبی در دسترس باشد.
گفته می‌شود دو غول ارتباطی بریتانیا، بی‌تی و ودافون، در حال تهیه نامه‌ای به بوریس جانسون هستند  تا حمایت خود را از مشارکت هواوی در توسعه شبکه 5G در این کشور اعلام کنند.
در آلمان هم برتری هواوی نسبت به شرکت‌های مشابه، یکی از دلایلی است که دولت آلمان برای اصرار به همکاری با این شرکت مطرح کرده است. زی‌هوفر گفته است: «فکر نمی‌کنیم که بتوانیم بدون مشارکت هواوی شبکه 5G راسریعا ارتقا دهیم.»
ویکتور ژانگ یکی از مقامات ارشد هواوی جمعه‌شب گفته است که تحریم هواوی به‌دلیل تهدیدهای سایبری، هیچ توجیهی ندارد؛ «امیدواریم دولت بعد از درنظر گرفتن واقعیت‌ها، (با استفاده از هواوی) موافقت کند تا مشتری‌های ما بتوانند توسعه شبکه 5G را طبق برنامه پیش ببرند و وعده نخست‌وزیر برای فراهم کردن ارتباط گیگابیت برای همه را محقق کنند.»
به گزارش دویچه‌وله، برخلاف بریتانیا، در آلمان مخالفت‌هایی با همکاری با هواوی در توسعه زیرساخت‌های اینترنت این کشور وجود دارد و سوسیال دمکرات‌های آلمان که در دولت با حزب حاکم دمکرات‌مسیحی ائتلاف کرده‌اند، به‌دنبال طرحی هستند که شرکت هواوی را کاملا از بازار آلمان کنار بگذارد. برخی از نزدیکان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم از این طرح پشتیبانی کرده‌اند. با این حال نظر مرکل این است که به جای حذف هواوی، محدودیت‌های امنیتی بالا برده شود تا احتمال هرگونه ریسک امنیتی برطرف شود.
اصرار آمریکا به حذف هواوی، به گفته لایل گرانت، شروع مناقشه‌ای در یک دهه پیش روست که در آن بریتانیا از سوی آمریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت تا دست به انتخاب بزند. لایل گرانت گفته است: «نکته جالب درباره هواوی این است که این نخستین مورد است، اما به هیچ وجه تنها مسئله‌ای در یک دهه پیش‌رو نخواهد بود که ما تحت فشار قرار خواهیم گرفت که انتخاب کنیم. قطعا در مواردی، دولت بریتانیا علاقه‌ای نخواهد داشت که یک طرف را انتخاب کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید