• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93260
+
-

تردید در استفاده از فناوری تشخیص احساسات

در کشورهای مختلف استفاده از فناوری برای تشخیص و بررسی احساسات در حال افزایش است اما یک نهاد مدنی خواستار ممنوعیت استفاده از آن شده است

تردید در استفاده از فناوری تشخیص احساسات

یک مرکز تحقیقاتی پیشرو با هدف محدود کردن استفاده از تکنولوژی تشخیص احساسات، خواستار قوانین جدیدی شده است. انستیتو AI Now اعلام کرده است که این حوزه «بر پایه‌های بسیار متزلزل» بنا شده است. با وجود این، سیستم‌هایی برای کمک به افراد متخصص در جست‌وجوی شغل، آزمایش مظنونان جنایی با هدف تشخیص فریبکاری آنها و تعیین قیمت بیمه به فروش می‌رسند. به گزارش بی‌بی‌سی، این انستیتو می‌خواهد استفاده از چنین نرم‌افزارهایی در تصمیم‌گیری‌های مهمی که بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارند یا تعیین‌کننده دستیابی افراد به فرصت‌های شغلی هستند، ممنوع شود.
این نهاد مستقر در ایالات‌متحده از سوی بنیانگذار شرکتی که در حال توسعه تکنولوژی‌های واکنش عاطفی است، در انگلستان مورد حمایت واقع شده، اما هشدار داده است که هرگونه محدودیتی باید به میزانی صورت بگیرد تا مانع همه کارهای انجام شده در منطقه نشود.

تغییر مداوم
انستیتو AI Now با توجه به نامی که برای خود برگزیده است، در گزارش سالانه خود به این تکنولوژی (هوش مصنوعی) اشاره می‌کند. در این گزارش آمده است که این حوزه رشد قابل توجهی را پشت سر گذاشته و پیش از این توانسته است، ارزشی معادل 20میلیارد دلار را از آن خود کند. پروفسور کیت کرافورد، هم‌بنیانگذار این مؤسسه توضیح داده است: این تکنولوژی ادعا می‌کند احساسات درونی شما را با تفسیر حالات چهره، صدا یا حتی شیوه راه‌رفتن شما متوجه می‌شود، البته اگر خود شما مایل باشید. او اضافه کرده است: این تکنولوژی در همه جا مورد استفاده قرار‌می‌گیرد؛ از چگونگی استخدام کارمند مناسب تا ارزیابی درد بیمار و ردیابی مسیرهای رفت‌وآمد دانش‌آموزان. همزمان با رواج این تکنولوژی‌ها، مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که هیچ مدرک قابل‌توجهی در دست نیست که ثابت کند ارتباطی بین آنچه مردم احساس می‌کنند و آنچه در چهره آنها نمایان می‌شود وجود دارد. کرافورد اظهار کرد که بخشی از مشکل این بود که برخی از شرکت‌ها نرم‌افزار خود را بر اساس کار یک روانشناس به نام پائول ایکمن پایه‌ریزی کرده بودند که در دهه1960 عنوان کرد، فقط 6 احساس اساسی وجود دارد که از طریق حرکات صورت ابراز می‌شوند. او اضافه کرد: این در حالی است که مطالعات بعدی نشان داد، انواع بسیاری از حالات عاطفی و همچنین نحوه بروز آنها از سوی انسان‌ها وجود دارد. کرافورد گفت: این ابرازهای حسی در چهره انسان‌ها بسته به فرهنگ‌های گوناگون، در شرایط مختلف و حتی در یک روز مشخص تغییر می‌کند.

حالت‌های خرد چهره
انستیتو AI Now چند نمونه از شرکت‌هایی را که در حال فروش محصولات تشخیص احساسات هستند، معرفی کرده است که برخی از آنها قبلا پاسخگو بوده‌اند. شرکت Oxygen Forensics به‌خاطر ارائه نرم‌افزار تشخیص احساسات به پلیس معرفی شد، اما این شرکت از کار خود دفاع کرد. لی رایبر، مدیرعامل این شرکت گفت: توانایی تشخیص احساسات مانند عصبانیت، استرس یا نگرانی به سازمان‌های قانونی در زمان پیگیری تحقیقات وسیع کمک بسیاری می‌کند. او اضافه کرد: در نهایت، ما اعتقاد داریم که استفاده مسئولانه از این تکنولوژی جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل خواهد کرد. مثال دیگر شرکت HireVue بود که ابزارهای ویدئویی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای فروش عرضه می‌کند. این ابزار به شرکت استخدام‌کننده توصیه می‌کند که با کدام متقاضی شغل مصاحبه کند.
این شرکت از الگوریتم‌های یک شرکت دیگر برای تشخیص «درگیری عاطفی» در حالت‌های خرد متقاضیان استفاده می‌کند تا در انتخاب‌های خود به خوبی عمل کند.
کیم پاون، سخنگوی این شرکت گفت: بسیاری از متقاضیان شغلی از تکنولوژی شرکت HireVue بهره‌مند شده‌اند و به این ترتیب از سوگیری‌های بسیاری که در روند استخدام از سوی مصاحبه‌کننده‌ها اعمال می‌شود در امان مانده‌اند. شرکت Cogito الگوریتم‌های تحلیل صدا را برای کارمندان مرکز تماس تهیه کرده است تا به آنها در تشخیص حس ناخوشایند مشتریان کمک کند.
جاشوا فاست، مدیر اجرایی این شرکت گفت: این تکنولوژی که قبل از تشخیص احساسات می‌تواند تصمیمات خودکار اتخاذ کند، نیاز به معیارهای بیشتری دارد. این ماشین‌ها در واقع می‌توانند به‌طور مؤثر و مداوم احساسات انسانی را تشخیص دهند.
او ادامه داد: آنچه امروز می‌توان انجام داد، ارزیابی رفتارهایی است که نمایانگر برخی از احساسات هستند و به این ترتیب این امکان را برای انسان‌ها فراهم می‌آورند که تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری داشته‌باشند. همه دست‌اندرکاران و مدیران این حوزه موظفند که با همکاری و تحقیق، راه‌حل‌هایی را بیابند که به تقویت درک مشترک و عمیق‌تر کمک کنند تا در نهایت منجر به ایجاد روابط بیشتر با یکدیگر شود.

کمک به تحقیقات
توانایی تشخیص احساسات مانند عصبانیت، استرس یا نگرانی به سازمان‌های قانونی در زمان پیگیری تحقیقات وسیع کمک بسیاری می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید