• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93253
+
-

پول پارو کردن با مکالمه روباتیک

درباره یک استارتاپ چینی که با ارائه خدماتش به شرکت‌های بزرگ‌تر، درآمدزایی بالایی داشته است

پول پارو کردن با مکالمه روباتیک

بازار سفر در دنیا داغِ داغ است و شرکت‌های مختلف در حال رقابت برای به ‌دست آوردن سود بیشتر از این بازار هستند. در این میان، استارتاپ‌های مختلف نیز در اشکال گوناگون به فعالیت مشغول هستند؛ برخی از آنها به ‌صورت مستقیم با مشتریان طرف هستند و برخی دیگر تنها به ارائه خدمات به شرکت‌های مختلف می‌پردازند و از این راه درآمد خوبی به‌ دست می‌آورند. یکی از کشورهایی که بخش عمده‌ای از بازار سفر در آن فوق‌العاده عالی عمل می‌کند، چین است. سالانه جمعیت کثیری از مردم این کشور برای گردش، تفریح و کار به خارج سفر می‌کنند و بسیاری از مردم جهان نیز برای چنین منظورهایی وارد چین می‌شوند.

معرفی یک استارتاپ موفق
شرکت تراول‌فِلن (TravelFlan)که دفتر آن در هنگ‌کنگ قرار دارد، با استفاده از چت‌بات‌ها (روبات‌های مکالمه) به شرکت‌های مختلف مسافرتی کمک می‌کند تا راهکارهای سفر آنلاین را در محصولات و خدمات خود بگنجانند. به گزارش وب‌سایت «تک‌نود»، این استارتاپ از زمان تاسیس‌اش در سال2015 تاکنون 10میلیارد دلار بودجه کسب کرده است. تراول‌فلن  از یک موتور چت‌بات شخصی‌سازی‌شده برای هدایت درآمد حاصل از پرواز، هتل و تجربه رزرو محلی استفاده می‌کند. این استارتاپ با شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ و چاینا موبایل همکاری دارد و این روش به آنها اجازه می‌دهد تا کاربران فعلی را بدون آنکه خودشان سیستم سفری ایجاد کنند، درگیر کنند.

شروع
این شرکت به‌عنوان ارائه‌دهنده یک سرویس رودررو به مصرف‌کننده، شروع به‌کار کرد. باتوجه به هزینه‌های بالای کاربران، این شیوه ناپایدار شد و کم‌کم کارایی خود را برای آنها از دست داد. شرکت در سال2018 تمرکز خود را بر ارائه سرویس‌های تجاری گذاشت و هزینه‌های اپراتوری از آن زمان، به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد.

شراکت
وانگ ونبین، یکی از مدیران این استارتاپ می‌گوید: «خیلی‌ها ما را با شرکت‌های ارائه خدمات آنلاین مسافرتی اشتباه می‌گیرند، ولی ما به آنها به‌‌عنوان یک شریک نگاه می‌کنیم تا رقیب، چراکه به مشتریانی همچون سامسونگ و چاینا موبایل خدمات خود را ارائه می‌کنیم که کانال‌های مهم توزیع برای مشتریان خود دارند. از طریق سرویس چت‌باتِ ما، آنها می‌توانند به یک پایگاه گسترده‌ای از کاربران که مشتریان ما محسوب می‌شوند، دسترسی داشته باشند.

روش کار
تراول‌فلن 2راه‌حل اصلی فناوری ایجاد کرده است. یکی، سیستم راهنمایی مهمان با هوش مصنوعی است که با صدا یا پیام نوشتاری فعال می‌شود و دومی ایجاد مدیریت تک مرحله‌ای. سیستم این استارتاپ، منابع تأمین‌کننده را برای پوشش موجودی و مدیریت داده‌ها و همچنین خدمات توزیع و تجزیه و تحلیل مشتری به‌کار می‌گیرد.

گستره فعالیت
به گزارش همشهری، حدود 70درصد از فعالیت‌های این شرکت در چین، 20درصد در کره‌جنوبی و 10درصد هم در کشورهای جنوب شرق آسیا انجام می‌شود. نکته قابل‌توجه اینجاست که اپلیکیشن تراول‌فلن در تمامی گوشی‌های گالکسی سامسونگ در کره‌جنوبی پیش از ارائه به بازار نصب شده است. این شرکت، 25شریک دارد و بیش از 120شرکت دیگر نیز در انتظار عقد قرارداد با آن هستند. آنها همچنین با بیش از 100منبع ارائه‌دهنده خدمات سفر ازجمله شرکت‌ آسیایی کلوک و شرکت چینی تونیو و همچنین هتل‌های زنجیره‌ای ماریوت همکاری دارند. تراول‌فلن از درآمد حاصل از پروژه‌های تحقیق و توسعه، هزینه استفاده ماهانه، تقسیم سود فروش و تبلیغات، پول خود را به‌دست می‌آورد. این استارتاپ، هم خطوط تجاری و هم مشتری‌مداری را اداره می‌کند. ارزش مالی بازار سفر در جهان در سال2018، حدود 8تریلیون و 800میلیارد بوده است که انتظار می‌رود این رقم روزبه‌روز در حال افزایش باشد.

رقبا
شرکت همچنین در حال رقابت با چت‌بات‌های شرکت‌های دیگر است که خدماتی را در حوزه بانکی و مالی ارائه می‌کنند. چت‌بات‌ها، به افزایش تأثیرگذاری در بخش سفر کمک می‌کنند؛ جایی که خدمات به مشتری افزایش پیدا می‌کند و هزینه منابع انسانی برای شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها کاهش می‌یابد. لی‌یه، دیگر استارتاپ چینی هم با سرمایه‌گذاری 35میلیون دلاری در دور دوم در سال2019، به‌دنبال فعالیت در بازار گردشگری و سفر است. این درحالی است که تراول‌فلن قصد دارد با برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای سیستم سفارش و زنجیره پشتیبانی خود را به‌روز رسانی کند. پس از نخستین سرمایه‌گذاری در یک پروژه که در ژوئیه سال2018 انجام گرفت، این استارتاپ ماهانه حدود 10میلیون دلار هنگ‌کنگ (یک میلیون و 159هزار یورو) درآمد کسب کرده است.

گردش مالی بالا
ارزش مالی بازار سفر در جهان در سال2018، حدود 8تریلیون و 800میلیارد بوده است که انتظار می‌رود این رقم روزبه‌روز درحال افزایش باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید