• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93120
+
-

نبرد استارتاپی شیرهای گیاهی با شیر گاو

نوسان قیمت شیر در آمریکا، شرایط را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرده و این درحالی است که شیرهای جایگزین هم وارد رقابت شده‌اند

نبرد استارتاپی شیرهای گیاهی با شیر گاو

استارتاپ‌ها می‌توانند به وضعیت هر بازاری سر‌و‌سامان بدهند. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های موجود، صنعت لبنیات آمریکا و نوسان شدید قیمت شیر در آن است. اکنون شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که این بازار، شتاب بیشتری را به سمت دنیای استارتاپی به‌خود گرفته است.
«دین فودز»، بزرگ‌ترین تولیدکننده شیر در آمریکا،‌ ماه نوامبر گذشته به ورشکستگی رسید. فروش شیر گاو سال‌هاست که به‌طور مداوم در حال کاهش بوده و قیمت‌های پرنوسان آن که میراث بر جای مانده از یک سیستم بسیار قدیمی به‌شمار می‌آید، دامداران و فرآوری‌کنندگان را تحت فشار قرار داده است. این فشارها، تولیدکنندگان و خریداران شیر را با مشکلاتی مواجه کرده و کارشان برای رقابت با خرده‌فروشانی که خودشان، شیر را پردازش می‌کنند و از طریق استارتاپ‌ها به‌فروش می‌رسانند، سخت شده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، در همین حال باید گفت که شیر جایگزین نیز به‌سرعت در حال رشد است. خرده‌فروشی شیر جو تنها طی 12ماه گذشته بیش از 600درصد افزایش داشته که عمده خریداران کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای بوده‌اند که شیر جو را به‌عنوان یک افزودنی به قهوه در منوی خود جای داده‌اند. اگرچه این فروش در مقایسه با فروش شیر سنتی کم‌رنگ به‌نظر می‌رسد، اما آنها صنعت پیچیده‌ای را شروع کرده‌اند که قبلا ارتقا پیدا کرده است. با این وضع، به‌نظر می‌رسد که تجارت شیر در حال از بین رفتن باشد. اما مارتین بوزیک، استاد دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: «شیر نمی‌میرد، بلکه در حال تحول است. واقعا عذاب‌آور است، اما برخی صنایع و تجارت‌ها دیگر دلخواه و مقبول نیستند. این دوران به سیستم سالم‌تری که جوابگویی بهتری به مصرف‌کنندگان دارد منجر خواهد شد». اما در کل باید گفت که نقاط روشنی هم در این بخش وجود دارد. مصرف‌کنندگان ممکن است به شیرهای سنتی عادت کرده باشند، اما فروش شیرهای بدون لاکتوز و شیرهای گیاهی درحال افزایش است.

شیر گیاهی چیست؟
برخی افراد مثل گیاه‌خواران  یا کسانی که نسبت به لاکتوز و یا همان قند طبیعی شیر و یا کازئین که یکی از پروتئین‌های شیر محسوب می‌شود، حساسیت دارند، سراغ این محصول لبنی نمی‌روند و آن را به‌طور کلی از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند. این افراد به جای مصرف شیر گاو، شیر گیاهی می‌نوشند که ارزش غذایی متفاوتی نسبت به شیر گاو دارد. در اینجا یک توضیح کوچک لازم است. گیاهان در واقع هیچ شیری ندارند و این اصطلاح به‌صورت غلط مرسوم شده است. برخی گفته‌اند که می‌توان به چنین چیزی نوشیدنی گیاهی بگوییم که البته می‌تواند با انواع چای‌ها و دمنوش‌ها اشتباه گرفته شود. این شیرها از غلاتی مانند جو دوسر، برنج، شاه‌بلوط و همچنین سویا یا مغزهایی مانند بادام، فندق و... تهیه می‌شود. این غلات و گیاهان در آب خیس خورده و سپس به‌وسیله فیلترهایی، صاف می‌شوند. ماحصل این فرایند را شیر گیاهی نام گذاشته‌اند.

فعالیت استارتاپی
اگر فروشگاه‌های مواد غذایی تبلیغات خوبی درباره شیر انجام دهند، می‌توانند مشتری را وارد فروشگاه کنند. درحالی‌که قیمت شیر خام در صنعت لبنیات در نوسان است، قیمت شیر در قفسه‌های فروشگاه‌ها، کاملا ثابت مانده است. با این حال، تولیدکنندگان شیر، هنوز آینده‌ای درخشان را پیش روی خود احساس می‌کنند. نکته اینجاست که ذائقه مردم هم درحال تغییر است و این می‌طلبد که مدل‌های مختلف با روش‌های جدید ارائه شود. شیرهای گیاهی به‌وسیله استارتاپ‌ها سریع‌تر و بهتر به‌دست مردم می‌رسد و این نقطه برتری آنها نسبت به روش‌های سنتی توزیع شیر گاو است.

توسعه در 2020
تعاونی دامداران آمریکا (DFA) که به خانواده کشاورزان سراسر این کشور تعلق دارد، اعلام کرد به‌دنبال نیروی تازه به‌عنوان شتاب‌دهنده برای برنامه‌های‌شان در سال2020است. قصد آنها کمک به رشد شرکت‌ها در زمینه فناوری کشاورزی و محصولات لبنی خواهد بود. این تعاونی به‌دنبال شرکت‌هایی می‌گردد که کارشان متمرکز بر فراورده‌های لبنی باشد. این یک برنامه 90روزه است که در آن کار آموزشی، تربیتی، کار روی برنامه‌های مجازی و... گنجانده شده است.

Milk 2
شیرهای گیاهی این روزها طرفداران بسیاری را در نقاط مختلف دنیا ازجمله آمریکا پیدا کرده است. در مقابل تلاش‌های استارتاپی دامداران، یکی از استارتاپ‌هایی را که در عرصه شیرهای گیاهی پیشرو بوده و Milk2 نام دارد، معرفی می‌کنیم. این استارتاپ از طریق اپ یا سایت سفارش‌های خود را دریافت می‌کند و محصولات مختلف‌شان را به آدرس مشتریان می‌فرستد. تبلیغات در فضای مجازی و البته ارائه محصولات متنوع برای ذائقه‌های مختلف یکی از برتری‌های آنها محسوب می‌شود. به همین دلیل هم هست که تولیدکنندگان شیر گاو نیز به‌دنبال تقویت استارتاپی خود هستند. پل زیمنیسکی، نایب‌رئیس اجرایی شرکت مدیریت نوآوری جهانی مدیریت لبنیات می‌گوید: «ما شاهد تغییر تفکر مردم هستیم».

تغییر ذائقه
ذائقه مردم هم درحال تغییر است و این می‌طلبد که مدل‌های مختلف با روش‌های جدید ارائه شود. شیرهای گیاهی به‌ وسیله استارتاپ‌ها سریع‌تر و بهتر به ‌دست مردم می‌رسد و این نقطه برتری آنها نسبت به روش‌های سنتی توزیع شیر گاو است

این خبر را به اشتراک بگذارید