• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93089
+
-

فرانسوی‌ها حضور انسان هوشمند در غار کلدر را تأیید کردند

متخصصین دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی کلدر خرم‌آباد دریافتند که این فسیل کشف شده مربوط به انسان هوشمند (هموساپین) است.
به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدامین قاسمی، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان با اعلام این خبر گفت: متخصصین دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز اسکن سه بعدی، الکترونیکی و لیزری بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی کلدر خرم‌آباد دریافتند فسیل کشف شده مربوط به انسان هوشمند است.
سید امین قاسمی گفت: نتایج مقدماتی گونه‌شناسی با مدنظر قرار دادن آناتومی فیزیکی و نتایج اسکن و همچنین تفسیر آنها که در دانشگاه کپنهاک دانمارک در حال انجام است، نشان می‌دهد خوشبختانه فسیل مذکور مربوط به‌گونه هموساپین (انسان مدرن / هوشمند) است.
او افزود: غار کلدر خرم‌آباد هم‌اکنون دارنده قدیمی‌ترین فسیل انسان هوشمند در ایران و یکی از معدود سایت‌های جهانی به شمار می‌رود که شواهد حضور انسان هوشمند یا مدرن با قدمت تاریخی در آن کشف شده است.
به گفته او، آنالیزهای مولکولی این فسیل نیز هم‌اکنون برای دریافت اطلاعات بیشتر در حال انجام است که نتایج آن نیز منتشر خواهد شد.
پروفسور فابریک دمتر از دانشگاه کپنهاک دانمارک با ارسال نامه رسمی به مسئولان میراث فرهنگی کشور تأیید کرده است که فسیل یافت شده متعلق به انسان هوشمند است که در هزاره‌های گذشته در غار کلدر حضور داشته است.
 غار کلدر خرم‌آباد در ۵ کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد قرار دارد و با شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید