• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93045
+
-

واکنش بازارها به توافق تجاری چین و آمریکا

توافق تجاری چین و آمریکا واکنش متفاوت بازار‌های طلا، ارز و سهام را در سراسر دنیا به‌دنبال داشت؛ به‌طوری‌که ازیک طرف نرخ برابری یوان در برابر دلار تقویت شد و از طرف دیگر قیمت طلا و نفت رشد کردند. در بازار‌های سهام، نیز وال استریت با جهش مواجه شد، اما بازار‌های سهام آسیایی به این خبر واکنش خاصی نشان ندادند.

به‌گزارش همشهری، مرحله اول توافق‌ اقتصادی و تجاری چین و آمریکا بالاخره پس از چندین سال فراز و نشیب اقتصادی و درگیری‌های سیاسی با حضور ترامپ و معاون اول رئیس‌جمهور چین در واشنگتن امضا شد.
طبق این توافق، چین با افزایش واردات حداقل ۲۰۰میلیارد دلاری از آمریکا نسبت به سال۲۰۱۷ موافقت کرده که شامل افزایش ۳۲میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، ۷۸میلیارد دلاری محصولات تولیدی، ۵۲میلیارد دلاری انرژی و ۳۸میلیارد دلاری خدمات است.
همچنین چین اقدامات بیشتری برای مبارزه با محصولات و سرقت اسرار تجاری انجام خواهد داد. آمریکا هم حداکثر ۲۵درصد تعرفه‌ها برای حدود ۳۶۰میلیارد دلار کالاهای چینی را حفظ می‌کند. همچنین انتظار می‌رود چین هم بخش عمده تعرفه صد میلیارد دلاری محصولات آمریکایی را حفظ کند.
دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از امضای این توافق گفت: این توافق، اقتصاد آمریکا را دگرگون خواهدکرد و راهی برای تحقق عدالت اقتصادی کارگران آمریکایی بوده و زمینه را برای روابط قوی‌تر میان آمریکا و چین و صلح گسترده‌تر جهانی فراهم می‌کند. آمریکا و چین در حال تصحیح خطاهای گذشته و تحقق عدالت و امنیت اقتصادی آینده هستند.
معاون اول رئیس‌جمهور چین هم اعلام کرد: دستیابی به توافق اقتصادی و تجاری هم برای چین و آمریکا و هم برای کل جهان مناسب بوده و با حقوق قانونی و منافع هیچ شخص ثالثی منافات ندارد.
طی این توافق تجاری بخشی از تعرفه‌های واردات چین برداشته خواهد شد و خرید کالاهای آمریکایی توسط چین افزایش خواهد یافت، اما همچنان تعرفه‌های ۲۵درصدی بر ۲۵۰میلیارد دلار از واردات چین، که شامل طیف وسیعی از کالاهای چینی می‌شود، پابرجا خواهد بود. به همین دلیل هنوز ابهاماتی در مورد جزئیات این توافق و مراحل بعدی آن وجود دارد و به‌ دلیل همین ابهام‌ها، بازار‌های طلا، ارز و سهام در سراسر دنیا، واکنش‌های مختلفی به این رویداد نشان دادند. به‌طوری که از یک طرف نرخ برابری یوان در برابر دلار تقویت شد و از طرف دیگر قیمت طلا و نفت رشد کردند.دربازارهای سهام، نیز وال استریت با جهش مواجه شد اما بازار‌های سهام آسیایی به این خبر واکنش خاصی نشان ندادند.

دلار تضعیف، یوان تقویت شد
درمهم‌ترین رویداد پس از امضای فاز اول توافق تجاری بین چین و آمریکا که تنش‌های جنگ تجاری بین این 2 کشور را کاهش داد، ارزش دلار افت کرد و سود اوراق خزانه‌داری پایین آمد، اما نرخ یوان چین تقویت شد. براین اساس یوان چین ۰.۰۹درصد در برابر دلار تقویت شد و به نرخ برابری ۶.۸۸۹۹واحد رسید و همچنین ارزش هر دلار آمریکا در برابر یورو ۰.۲۲درصد و در برابر ین ۰.۰۵درصد افت کرد. سود اوراق بدهی ۱۰ و 30ساله آمریکا هم با نزول مواجه شد. این همان چیزی بود که آمریکا انتظار آن را داشت، چرا که آمریکا در تلاش است از طریق کاهش نرخ برابری دلار در برابر یوان و سایر ارز‌ها میزان صادراتش را افزایش دهد.

جهش وال استریت و طلا
همزمان با اعلام خبر امضای توافقنامه تجاری چین و آمریکا، شاخص داوجونز با نیم درصد رشد رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد و شاخص اس‌اند پی، دیگر شاخص مهم بازار جهانی وال استریت با 0.3درصد رشد مواجه شد.
استفان اینس، استراتژیست ارشد بازارهای آسیایی در مؤسسه اکسی تریدر در این‌باره گفت: به لطف کاهش تنش‌های بین آمریکا با چین و ایران، تمایل معامله‌گران به خرید سهام افزایش یافته است. حتی یک توافق موقت بین چین و آمریکا نیز می‌تواند دست‌کم در کوتاه‌مدت خیال معامله‌گران را راحت کند. فکر نمی‌کنم امسال روابط بین 2طرف به مانند سال قبل پرتنش باشد.
با این حال با توجه به اینکه این توافق هنوز تعرفه‌های کالاهای چینی را حذف نمی‌کند و جزئیات دقیقی از این توافق هم اعلام نشده است. بازار جهانی طلا و نفت تحت‌تأثیر همین ابهامات با رشد مواجه شد و در مقابل بازار‌های سهام آسیایی به این خبر واکنش خاصی نشان ندادند، به‌طوری‌که قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۷درصد رشد کرد و به ۱۵۵۷.۰۲دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۶درصد بالا رفت و به ۱۵۵۴دلار رسید. در بازار طلای سیاه هم روند قیمت‌ها صعودی بود؛ به‌طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۰.۶۱درصد افزایش به ۵۸.۱۶دلار رسید. نفت خام برنت دریای شمال هم با صعود ۰.۵۵درصدی به‌ازای ۶۴.۳۵دلار در هر بشکه مبادله شد. بازار‌های سهام آسیا اما به این خبر واکنشی نشان ندادند.
به‌زعم تحلیلگران، علت این واکنش متفاوت بازار‌ها به خبر توافق تجاری چین و آمریکا برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران و ابهام‌های موجود در مورد جزئیات قرارداد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید