• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93043
+
-

وعده دوباره برای خصوصی‌سازی‌ سرخابی‌ها

به گفته مدیرعامل فرابورس، سهام پرسپولیس و استقلال تا پایان سال در فرابورس عرضه می‌شود

وعده دوباره برای خصوصی‌سازی‌ سرخابی‌ها

پس از سلسله‌وعده‌های تکراری در 15سال گذشته، در تازه‌ترین اظهارنظر این‌بار مدیرعامل فرابورس وعده داده که سهام پرسپولیس و استقلال تا پایان سال واگذار شوند.
به گزارش همشهری، پس از سال‌ها کشمکش بر سر واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال که هیچ سرانجامی هم نداشته است، نهایتا 29بهمن سال قبل نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه98 مصوب کردند وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی‌ حداکثر تا پایان شهریور‌ماه1398 شرایط واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند اما شهریور‌ماه امسال هم به پایان رسید و سهام این 2باشگاه مثل همیشه واگذار نشد. اکنون 15سال است که واگذاری سهام این 2باشگاه به در بسته خورده و انتشار گزارش‌های فراوان در رسانه‌ها هم درباره تعلل در واگذاری سهام این 2باشگاه هیچ اثری در سیاستگذاران و تسهیل روند واگذاری آنها نداشته است. گویا دولت هیچ برنامه‌ای برای واگذاری این 2باشگاه ندارد و وعده‌های داده‌شده صرفا یک خوراک خبری بی‌مصرف برای رسانه‌هاست.

در چنین شرایطی مدیرعامل فرابورس به‌تازگی از فروش سهام این 2باشگاه تا پایان سال خبر داده است، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که کارگروه تشکیل‌شده برای واگذاری سهام این 2باشگاه با مصوبه مجلس موافق نبوده است. در واقع در طول 15سال گذشته هربار که بحث واگذاری سهام این 2باشگاه چند مرحله جلوتر می‌رود، بند‌های قانونی، آیین‌نامه‌ها و مصوباتی طرح می‌شود که مانع از واگذاری سهام این 2باشگاه می‌شود. این‌بار گویا همان رویه قبلی در حال تکرار است، چراکه خبر‌ها نشان می‌دهد کارگروه تشکیل شده با ارائه مستنداتی در تلاش است زمینه واگذاری سهام این 2باشگاه را در قالب مزایده و به‌صورت بلوک 100درصد سهام به یک مشتری فراهم کند که منطبق با مصوبات مجلس نیست، بنابراین می‌توان گفت شاید بار دیگر وعده دوباره برای خصوصی‌سازی‌ پرسپولیس و استقلال محقق نشود.

شرایط پس از مصوبه مجلس
پس از مصوبه سال گذشته مجلس، کارگروهی از سوی دستگاه‌های مسئول برای واگذاری سهام تشکیل شد اما این کارگروه پس از برگزاری چند جلسه، مصوبه مجلس را قابل اجرا ندانست. مجلس در مصوبه بهمن‌ماه خود تأکید کرده بود 5درصد از سهام این 2باشگاه باید در روز اول برای کشف قیمت در فرابورس عرضه شود و بقیه سهام به‌صورت یک بلوک 51درصدی به مشتریان بزرگ فروخته شود. براساس نظر مجلس بعد از این 2واگذاری باید بقیه سهام به‌صورت خرد در فرابورس عرضه شود. جزئیات مصوبه نشان می‌داد نمایندگان مجلس به این دلیل چنین روشی را برای واگذاری سهام این 2باشگاه درنظر گرفته بودند تا مانع لابی گروه‌های ذینفع و سنگ‌اندازی در برابر خصوصی‌سازی‌ پرسپولیس و استقلال شوند. اما با وجود صراحت مصوبه مجلس، کارگروه مشترکی که با حضور وزارت ورزش، سازمان بورس، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و سازمان خصوصی‌سازی‌ تشکیل شد تلاش کرد این مصوبه را لغو کند و مصوبه جدیدی به مجلس بدهد که زمینه واگذاری سهام این 2باشگاه را در قالب مزایده و به‌صورت بلوک 100درصد سهام به یک مشتری فراهم کند. این کار، دوباره شائبه تعلل درخصوصی‌سازی‌ 2باشگاه پرسپولیس و استقلال را تقویت کرده اما مدیرعامل فرابورس تأکید کرده که سهام این 2باشگاه از طریق فرابورس فروخته خواهد شد.

وعده دوباره
با وجود نامشخص بودن امکان واگذاری سهام سرخابی‌ها براساس نظر کارگروه واگذاری، دیروز مدیرعامل فرابورس به تشریح آخرین وضعیت واگذاری 2باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی پرداخت و گفت: تلاش می‌شود سهام 2باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال در فرابورس عرضه شود. امیر هامونی با بیان اینکه جلسات برای واگذاری 2باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به‌صورت مستمر ادامه دارد، تأکید کرد: این جلسات بین فرابورس، وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی‌سازی هر هفته ادامه دارد و این موضوع درحال پیگیری است تا چنانچه موانع برطرف شود شاهد ورود باشگاه‌ها به بازار سرمایه باشیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا طبق وعده مسئولان 2باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال‌جاری واگذار می‌شوند یا خیر، پاسخ داد: تلاش این است که این واگذاری تا پایان سال‌جاری صورت بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید