• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93044
+
-

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد:

ادعای کاهش صادرات نفت به 300هزار بشکه

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده که صادرات نفت ایران به روزی 300هزار بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم علیه کشورمان، وزارت نفت آمار تولید و صادرات نفت ایران را منتشر نمی‌کند.

به گزارش همشهری، آژانس بین‌المللی انرژی که بیشتر منافع مصرف‌کنندگان انرژی را منعکس می‌کند در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: صادرات نفت ایران به روزی 300هزار بشکه رسیده که دلیل اصلی آن تحریم‌های آمریکا بوده است. ایران تا قبل از تحریم‌های آمریکا میزان صادرات نفت خود را حتی به روزی 2.8میلیون بشکه هم رسانده بوده اما پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی علیه کشورمان، مقامات وزارت نفت از ناکام ماندن واشنگتن در تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران خبر دادند و گفتند تلاش می‌کنند تا نفت ایران را در بازار خاکستری به فروش برسانند.

تازه‌ترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت دنیا اوپک هم نشان می‌دهد که تولید روزانه نفت ایران از 3میلیون و 553هزار بشکه در پایان سال 2018میلادی به 2میلیون و 357هزار بشکه در پایان سال 2019رسیده است. البته کاهش یک میلیون و 196هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران متکی بر اطلاعات منابع ثانویه است و نه اعلام شرکت ملی نفت ایران.
برخی تحلیلگران می‌گویند هرچند تحریم‌های آمریکا درآمدهای نفتی ایران به‌صورت چشمگیر کاهش داده اما ایران همچنان به صادرات نفت خود به برخی مشتریان قدیمی به‌ویژه چین و سوریه ادامه می‌دهد و برآوردها نشان می‌دهد که ایران میزان صادرات نفت خود را به 577هزار بشکه رسانده است. نقطه هدف آمریکا برای تحت فشار قراردادن صادرات نفت ایران این روزها متوجه چین است و به گفته استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، واشنگتن تلاش می‌کند تا پکن را وادار سازد واردات نفت از ایران را بازهم کاهش دهد. برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که چین نفت ایران را برای پالایشگاه‌های دولتی از طریق پالایشگاه‌های کوچک و مستقل در مالزی خریداری می‌کند تا منشأ آن را پنهان کند.

چین پشت ایران را خالی می‌کند؟
خبر مهم اینکه در مرحله اول توافق تجاری واشنگتن – پکن، چین به خرید ۵۲ میلیارد دلار انرژی از آمریکا متعهد شده است. به گزارش بلومبرگ، براساس توافقنامه‌ای که میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین امضا شد، خرید انرژی از ایالات متحده تنها بخشی از کالاهای آمریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است که چین باید تا سال ۲۰۲۱ از این کشور وارد کند. طبق توافق تجاری صورت گرفته، چین همچنین در سال ۲۰۲۱، ۹میلیارد دلار بالاتر از مبلغ پایه اولیه نسبت به ۲۰۱۷ از ایالات متحده واردات خواهد داشت. دولت واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که اقلام تولیدات انرژی که چین باید در ۲ سال آینده خریداری کند شامل گاز طبیعی مایع، نفت خام، محصولات تصفیه شده و زغال سنگ می‌شود.

تهدید رقیبان اوپک چقدر جدی است؟
چشم‌انداز آینده بازار نفت خاکستری است. گزارش ماهانه اوپک نشان داد که چالش رشد عرضه غیراوپک فراتر از مناطق نفت شیل تگزاس و داکوتای شمالی آمریکا رفته و این گروه با رشد تولید کشورهایی مانند نروژ و گویان مواجه است.
به گزارش ایسنا، اوپک و متحدانش نظیر روسیه و قزاقستان از ابتدای امسال کاهش تولید خود را عمیق‌تر کرده‌اند تا مازاد ذخایر جهانی نفت را حذف کنند و متعهد شده‌اند تولیدشان را به میزان حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز محدود نگه دارند. گزارش‌ماه جاری اوپک نشان داد که این تدابیر باید برای پایین بردن سطح ذخایر نفت در سه ماهه اول کافی باشد اما مازاد عرضه احتمالا در سه ماهه دوم بروز می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اما در گزارش خود می‌گوید: افزایش تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک مخصوصا آمریکا به همراه سطح بالای ذخایر جهانی به دفع شوک‌های سیاسی در بازارهای نفت کمک خواهد کرد و حتی اگر اعضای اوپک به‌طور کامل به تعهدشان برای محدودیت عرضه عمل کنند، میزان تولید اوپک از تقاضا برای نفت این گروه فراتر رود.
طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک در ژانویه ۲۹.۳میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۷۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تقاضای پیش‌بینی شده برای نفت این گروه است. با این حال عرضه جهانی نفت در دسامبر که عربستان سعودی تولید خود را محدود کرد و همچنین به‌دلیل کاهش فصل تولید سوخت زیستی، ۷۸۰ هزار بشکه در روز کاهش‌ماه به‌ماه داشت. براساس گزارش رویترز، رشد تقاضا برای نفت در چین و هند در سال ۲۰۱۹ به میزان چشمگیری رشد کرد اما در آمریکا ثابت بود. آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را تغییر نداد و ۱.۲ میلیون بشکه در روز نگه داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید