• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92995
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pY8Ym
+
-

شب ایران درآمریکا

ترامپ و رقبای دمکراتش در سخنرانی‌های انتخاباتی جداگانه، ایران را محور بحث‌هایشان قرار دادند

گزارش
شب ایران درآمریکا

 ایران، یکی از مباحث اصلی رویدادهای انتخاباتی دونالد ترامپ و نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شب چهارشنبه بود و دوطرف تلاش کردند مسائل پیش آمده با ایران را به دستاوردی برای افزایش احتمال موفقیت خود تبدیل کنند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در میتینگ انتخاباتی خود در میلواکی در ویسکانسن، بخش زیادی از سخنانش را به دفاع از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران اختصاص داد و مدعی شد که آمریکا به‌خاطر این تصمیم او امن‌تر شده است. در دی‌موین، پایتخت ایالت آیوا اما نامزدهای انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها، موضع دیگری داشتند و اینطور مطرح کردند که اقدامات ترامپ در رابطه با ایران، امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد.
برنی سندرز، سناتور آمریکایی و یکی از 6 نامزد دمکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی گفت که اقدامات ترامپ در رابطه با ایران، سیاست خارجی این کشور را در یک باتلاق زمینگیر خواهد کرد. پیت بوتیجیج که عملکرد درخشانی در مناظره انتخابات دمکرات‌ها داشت و با تأکید زیاد بر سابقه نظامی خود در خاورمیانه هم گفت که ترامپ در حالی این کشور را در آستانه یک جنگ دیگر قرار داده که پیش‌تر در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود این کشور را از «جنگ‌های بی‌پایان» خلاص خواهد کرد. الیزابت وارن، نامزد زن پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها هم وعده داد که تمامی نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه بازخواهد گرداند. او گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم از نیروهای نظامی بخواهیم مشکلی را که به‌صورت نظامی حل نمی‌شود برایمان حل کنند.»
جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که نامزد پیشتاز دمکرات‌ها به شمار می‌رود هم عملا ادعاهای ترامپ را به چالش کشید و گفت که ترور سردار سلیمانی خطرناک بوده است و نیازی نبوده که ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران بیرون بکشد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، رهبران و اعضای شناخته‌شده حزب دمکرات به‌شدت از ترامپ به‌خاطر ترور سردار سلیمانی انتقاد کرده‌اند و ادعایش در این‌باره را که او «تهدیدی فوری» برای آمریکا به شمار می‌رفته است، به چالش کشیده‌اند. ترامپ، در حالی در میتینگ خود در میلواکی این ادعا را دوباره مطرح کرد که در روزهای اخیر، برخی از اعضای ارشد دولت او ازجمله مایک پمپئو  وزیر خارجه، مایک اسپر وزیر دفاع و حتی ویلیام بار دادستان کل نتوانسته‌اند از ادعای ترامپ حمایت کنند. ترامپ بعد از ترور سردار سلیمانی مدعی شده بود که چند سفارتخانه آمریکا در معرض حمله شدید و فوری قرار داشتند. او در میتینگ خود، بدون توجه به اینکه دولتش نتوانسته هیچ مدرکی در این‌باره ارائه دهد، تعداد سفارتخانه‌های مورد تهدید را هم بالا برد؛ «اگر من او را نمی‌کشتم، می‌توانیم بگوییم که ما 3، 4 یا 5 سفارتخانه و یا پایگاه را از دست می‌دادیم.»
او در همین صحبت‌ها، به‌شدت به دمکرات‌ها به‌خاطر انتقادهایشان از ترور سردار سلیمانی حمله کرد و ادعاهای پیشین خود درباره فرمانده سابق سپاه قدس ایران را مطرح کرد.
پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که تیم انتخاباتی ترامپ به او توصیه کرده است از ترور سردار سلیمانی برای افزایش شانس موفقیت خود در انتخابات استفاده کند و نخستین میتینگ او بد از این تصمیم ثابت کرد این مسئله، نقشی محوری در استراتژی تبلیغاتی او دارد. نیویورک‌تایمز در این باره به نقل از دستیاران ترامپ در تیم انتخاباتی او نوشته است که ترور سردار سلیمانی، نتایج نظرسنجی‌ها را اندکی به نفع ترامپ بالا برده است.

زنان علیه مردان
مناظره دمکرات‌ها در آیوا، علاوه بر مباحث مرسوم، شاهد درگیری بین برنی سندرز و الیزابت وارن بر سر شایستگی زنان هم بود که توجه بسیار زیادی را به‌خود جلب کرده است. به گزارش یو‌اس‌ای‌تودی، در این مناظره، وارن سراغ مناقشه‌ای رفت که در روزهای پیش از این سر و صدا به راه انداخته بود. او گفت که سندرز، پیش‌تر به او در جلسه‌ای خصوصی گفته است که به‌نظرش زنان نمی‌توانند دونالد ترامپ را شکست دهند. این ادعای وارن، با واکنش تند سندرز مواجه شد و او قویا این مسئله را تکذیب کرد؛ «در واقع من اصلا چنین چیزی نگفته‌ام. چطور یک نفر می‌تواند معتقد باشد که یک زن نمی‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا باشد؟» این پاسخ اما وارن را متقاعد نکرد و او گفت که صحبت سندرز را قبول ندارد. این دو نامزد دمکرات‌ها، در مناظرات پیشین معمولا علیه هم موضع نمی‌گرفتند اما در آیوا، شمشیر را برای یکدیگر از رو بستند و در موضوعات مختلف به یکدیگر تاختند. وارن جدال تاریخی «زنان یا مردان» را فراتر از مباحثه‌اش با سندرز برد و با کنایه به نامزدهای مرد اشاره کرد و گفت که نامزدان زن عملکرد بهتری از همتایان مرد خود داشته‌اند و این سؤال را مطرح کرد: چه‌کسی (از نامزدهای مرد) توانسته است یک رقیب جمهوری‌خواه خود را در سه دهه اخیر شکست دهد؟ این سؤال باعث رنجش مردان شد. خود وارن در سال2012 برای باقی ماندن در سنا یک نامزد جمهوری‌خواه را شکست داده است.
تنش‌های وارن و سندرز چنان بالا گرفت که در انتهای مناظره، وارن از دست دادن با سندرز امتناع کرد و دست پیش آمده او را نادیده گرفت.
نزاع بین سندرز و وارن، ساعاتی قبل از این مناظره در میتینگ انتخاباتی ترامپ در میلواکی هم مطرح شد و رئیس‌جمهور آمریکا، در اقدامی عجیب، از سندرز در این دعوا دفاع کرد. او که معمولا به «جوی بیچاره» حمله می‌کند، در این مورد از سندرز دفاع کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم که برنی چنین چیزی گفته باشد. این چیزی نیست که او بگوید.»
نیویورک‌تایمز گزارش داده است که ترامپ در هفته‌های اخیر به‌دنبال این است که شانس سندرز را در انتخابات درون‌حزبی بالا ببرد چون معتقد است در انتخابات پاییز، به راحتی می‌تواند او را شکست دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :