• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 دی 1398
کد مطلب : 92869
+
-

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پرونده هواپیمای اوکراینی پرونده عادی نیست، خواستار شد

دادگاه ویژه سقوط

دادگاه ویژه سقوط

رئیس‌جمهور با قدردانی از همکاری نیروهای مسلح در روشن‌شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، تأکید کرد: دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخیل در این حادثه و اطمینان‌بخشی به مردم برای جلوگیری از تکرار این مسئله، به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.
حسن روحانی دیروز در ابتدای سخنان خود در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، اظهار داشت: پرونده هواپیمای اوکراینی، یک پرونده عادی و معمولی نیست و قوه قضاییه برای رسیدگی به موضوع، دادگاهی ویژه با قاضی عالی‌رتبه تشکیل دهد. او گفت: تمام دنیا به این دادگاه ما نگاه خواهند کرد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: مسئولان مرتبط در پرونده این هواپیما، باید همه پروسه را از صبح چهارشنبه تا جلسه شورای‌عالی امنیت ملی برای مردم توضیح دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه «از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط هواپیمای اوکراینی طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم دوره بررسی و تحقیق کوتاه شود تا دقیقا بدانیم این هواپیما چگونه سقوط کرده است»، گفت: از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت در این بخش بود، همکاری‌های خوبی انجام گرفت و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته، در همان لحظه به مسئولین امر اعلام کردم بلافاصله به مردم اطلاع دهند. رئیس‌جمهور اظهارداشت: این حادثه، حادثه بسیار تلخی بود و تحمل آن برای مردم بسیار سنگین است، چراکه حتی اگر این هواپیما به‌خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود، باز هم بسیار غمبار بود، اما بعد از اینکه مشخص شد خطا و اشتباه انسانی منجر به این فاجعه شده، غم مردم را چندین برابر کرد.
روحانی با ابراز تسلیت به همه خانواده‌های عزیز جانباختگان در ایران و سایر کشورها گفت: همانطور که با رهبران و مسئولان آن کشورها هم تلفنی صحبت کردم، قول می‌دهم دولت با همه توان و امکانات خود، پیگیر این مسئله باشد.

با صداقت به مردم توضیح می‌دهیم
رئیس‌جمهور افزود: من به‌دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی دارم عرض می‌کنم در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. نه اینکه تنها یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده، دیگرانی هم هستند و می‌خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود.
روحانی اظهارداشت: مردم ما این را می‌دانند که این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایطی پیش آمد که این سهو انجام گرفت؟ این درست است که در این ایام ریشه همه غم‌ها به آمریکا برمی‌گردد، آمریکا بود که جو را ملتهب و شرایط را غیرعادی کرد، تهدید نمود و عزیز ما را از ما گرفت؛ اینها همه درست است اما دلیل بر آن نمی‌شود که ما در این حادثه به تمام ریشه‌های مسئله نپردازیم. رئیس‌جمهور گفت: سؤال دیگری که برای مردم مطرح است این است که آیا از زمان روشن‌شدن این حادثه تا اعلام، زمان طولانی بود؟ یعنی یک یا 2روز طول کشید یا فقط چند ساعت بوده است؟ این را هم از مسئولان می‌خواهم تمام پروسه را از صبح چهارشنبه که حادثه پیش آمد تا جمعه‌شب که به جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی رسید، برای مردم توضیح دهند. روحانی با بیان اینکه «مردم ما در این غم همه سهیم و شریک هستند اما می‌خواهند بفهمند آیا مسئولان آنها طبق قاعده و در چارچوب اصول اخلاقی به‌درستی رفتار کردند یا خیر»، افزود: من به‌عنوان نماینده ملت ایران و رئیس‌جمهور این مسئله را دنبال خواهم کرد و در مراحل بعدی به هر نتیجه‌ای برسیم به مردم خبر خواهیم داد.

راه را تا کشف همه جوانب ادامه می‌دهیم
رئیس‌جمهور تصریح کرد: حادثه، حادثه کوچکی نیست، بلکه مسئله امنیت فضای ایران است. تنها بحث 176نفر نیست، بی‌تردید آنها که از دست ما رفتند برای ما خیلی عزیز بودند اما امنیت فضای ایران برای ملت ما و دنیا بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: برای مردم ما بسیار مهم است که هر آن‌کس در هر حد، در این حادثه مقصر یا قاصر بوده، معرفی شود. هر کسی که باید مجازات شود، به مجازات برسد. دولت خود را در قبال مردم عزیز و اتباع کشورهای دیگر که در این حادثه جان باختند مسئول می‌داند و به همه وظایف حقوقی و قانونی خود عمل خواهد کرد.
رئیس‌جمهور افزود: اما به اعتقاد من، از همه اینها مهم‌تر این است که مردم باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود. مهم‌ترین مسئله برای مردم ما، افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران این است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات نیاز دارد.
روحانی گفت: همه ما مسئولیت داریم که یک‌بار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم تا دریابیم چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم‌انگیز در کشور ما اتفاق افتاده است؛ حادثه‌ای که فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بوده و هیچ‌وقت نبوده که یک مسئول و افسر پدافندی در کشور ما نسبت به هواپیمای مسافربری، آن هم در پایتخت و مرکز کشور و کنار فرودگاه بین‌المللی، چنین خطایی را مرتکب شده باشد.
رئیس‌جمهور اظهارداشت: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده‌های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده، اعلام می‌کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر، تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان‌بخشی به مردم که چنین حادثه‌ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.

بازداشت و بازجویی از عوامل حادثه هواپیمای مسافربری

سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی پیرامون حادثه سقوط هواپیمای مسافربری، از بازداشت تعدادی از افراد در ارتباط با این حادثه خبر داد و گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح از بسیاری از افراد بازجویی و اخذ مدارک کرده اما سوانح هوایی پیچدگی خود را دارد.
 غلامحسین اسماعیلی در هجدهمین نشست خبری خود با اشاره به آغاز تحقیقات در این‌باره گفت:  ابعاد وقوع این حادثه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح   و کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده‌ در حال بررسی است و این کار هنوز به اتمام نرسیده است. اسماعیلی گفت: شاید مناسب‌تر بود در همان ابتدا اعلام می‌کردند که کمیسیون‌هایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. اسماعیلی ادامه داد: در قوه قضاییه نیز قرار است با بهره‌گیری از کارشناسان ستادکل، سازمان هواپیمایی کشوری، سایبری، جنگ الکترونیک و همچنین بهره‌گیری از اطلاعات ضبط شده جعبه سیاه که قرار است به فرانسه فرستاده و  بازخوانی شود، همه ابعاد بررسی شود. اسماعیلی با تأکید بر استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان هواپیمای اوکراینی گفت: برای نتیجه‌گیری بهتر در این موضوع همه ابعاد هم تأثیر سبب و هم‌تأثیر مباشر را می‌سنجیم.
صبح روز چهارشنبه هفته گذشته، خبر سقوط یک هواپیمای اوکراینی به‌دلیل نقص فنی منتشر شد. اما پس از گذشت 3روز از این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سقوط این هواپیما به‌دلیل اصابت پدافند هوایی و خطای انسانی بوده و مقصر آن را بلافاصله به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی خواهد کرد تا با خطاهای صورت‌گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
سخنگوی قوه قضاییه در بخشی از اظهارات خود با اشاره به فضاسازی مخالفان علیه جمهوری اسلامی پیرامون حادثه سقوط هواپیما گفت: این عزیزان از ما و خانواده ما و هموطن ما و از این سرزمین بودند و داغدار اصلی ماییم نه دیگران. وی با اشاره به این مطلب که آمریکا و انگلیس نقش خونخواری را ایفا می‌کنند نه خونخواهی گفت: اینها می‌خواهند انتقام بگیرند و می‌دانیم دلسوز ایران نیستند و در سیل ۹۸ حتی از رساندن کمک‌های مردمی و بین‌المللی ممانعت کردند که اگر دوستدار ایرانی بودند این اقدام جنایتکارانه را انجام نمی‌دادند.
بازداشت سفیر انگلیس در میانه تجمعات اعتراضی تهران، موضوع دیگری بود که سخنگوی قوه قضاییه به سؤالات پیرامون آن پاسخ داد؛ اسماعیلی گفت: در این موضوع به جهت اینکه ماموریت ما تامین امنیت شهروندان ما‌‌ست هیچ تعارفی با هیچ‌کسی نخواهیم داشت ولو به حسب ظاهر فرد دارای مصونیت دیپلماتیک باشد. البته قواعد بین‌المللی را مراعات می‌کنیم و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که به آنها ملحق شده‌ایم احترام می‌گذاریم، اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یکجانبه نیست. وی افزود: درست است که کنوانسیون‌ وین در تبیین حقوق دیپلماتیک برای دیپلمات‌های کشورهای خارجی در کشور پذیرنده مصونیت قائل شده است، ما نیز این مصونیت را قائلیم اما به موجب ماده۴۱ این کنوانسیون کلیه افرادی که از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک بهره‌مند هستند موظفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم بشمارند و از مداخله در امور داخلی کشور میزبان خودداری کنند. سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدام غیرقابل‌قبول سفیر انگلیس در تهیه عکس و فیلم از یک تجمع غیرقانونی در تهران و بازداشت وی، گفت: چه اینکه ابتدا  نشناخته‌اند که این فرد کیست و در نخستین مواجهه با مامورین هم انگلیسی صحبت می‌کرده و خود را معرفی نمی‌کرد. بعد که احساس کرده در خطر بازداشت قرار دارد به فارسی خود را به‌عنوان سفیر انگلیس معرفی کرده است. وی افزود: آیا شیطنت و دروغگویی از این بالاتر از شخصیت دیپلماتیک سراغ دارید؟ اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حقوق بین‌الملل این قبیل از عناصر عنصر نامطلوب شناخته می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید