• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92674
+
-

بحران آتش‌سوزی‌های استرالیا؛ دولت عذرخواهی کرد

رویداد
بحران آتش‌سوزی‌های استرالیا؛ دولت عذرخواهی کرد


با گذشت حدود 4‌ماه پس از آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع استرالیا، نخست‌وزیر این کشور بالاخره در مقابل خبرنگاران حاضر شد و به‌خاطر قصور دولت در مدیریت این بحران از مردم عذرخواهی کرد.
اسکات موریسون که طی هفته‌های اخیر هدف انتقادهای شدید قرار گرفته است، دیروز با ابراز تأسف به‌خاطر مدیریت ضعیف‌اش در بحران آتش‌سوزی‌های استرالیا از مردم عذرخواهی کرد و وعده داد سیاست‌های این کشور را در سطح ملی بررسی و مورد بازبینی قرار دهد. موریسون گفت: «بدون شک کارهایی بوده که باید بهتر انجام می‌شده است و من کوتاهی کرده‌ام.»
طی 4‌ماه آتش‌سوزی در مناطق غربی و جنوبی استرالیا، دست‌کم 28نفر کشته شده‌اند. یکی از قربانیان، آتش‌نشانی بود که روز شنبه گرفتار آتش شد و جان خود را از دست داد. همزمان هزاران خانه در آتش سوخته‌اند و بیش از 10میلیون هکتار جنگل و مرتع به‌طور کامل نابود شده‌ است. هر هکتار تقریبا به‌اندازه یک زمین فوتبال است. غیراز این، بیش از 500هزار حیوان نیز در میان گرما، آتش و دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها تلف شده‌اند. علاوه بر این، حیوانات نجات پیدا کرده نیز محل زندگی و تغذیه خود را از دست داده‌اند و این باعث نگرانی مقام‌های دولتی شده است.
بیشترین آسیب در استان‌های ویکتوریا و نیو ساوت ولز در جنوب غرب استرالیا به مردم و حیوانات وارد شده است. در این 2 استان همچنان بیش از 150نقطه در حال سوختن است و آتش‌نشانان به‌دلیل شدت و بزرگی آتش‌سوزی ناتوان از مهار آن هستند. اسکات موریسون در حالی مجبور به عذرخواهی شده که 2هفته قبل در سفر به این استان‌ها پس از مواجهه با انتقادهای تند مردم، مجبور شد سفر خود را نیمه‌کاره رها کرده و به پایتخت بازگردد. پیش از این، سفر او به هاوایی همزمان با تعطیلات سال نوی میلادی و در شرایطی که آتش‌سوزی‌ها در حال گسترش بود، نیز از سوی مردم با انتقاد شدید روبه‌رو شده بود. تجمع و اعتراض مردم باعث شد تا نخست‌وزیر استرالیا سفرش را پیش از موعد مقرر رها کند و به کشور بازگردد.
استرالیا طی 3سال اخیر شاهد تابستان‌های گرم و خشک و خشکسالی طولانی بوده که به اعتقاد کارشناسان محیط‌زیست، نتیجه تغییرات آب‌و‌هوایی و گرمایش زمین است که همه کشورها را تحت‌تأثیر قرار داده است. استرالیا در سال۲۰۱۹ گرم‌ترین و خشک‌ترین سال را از زمانی که رکورد در این کشور ثبت شده، تجربه کرده است. فعالان محیط‌زیست در استرالیا، سیاست‌های دولت را عامل تشدید تغییرات آب‌وهوایی می‌دانند و خواستار توجه به این وضعیت شده‌اند. در چارچوب پیمان آب و‌هوایی پاریس، استرالیا متعهد شده تا سال2030، بین 26 تا 28درصد از میزان آلاینده‌های خود کم کند. موریسون سیاست‌های دولت را در راستای کاهش آلاینده‌های محیطی می‌داند، اما فعالان محیط‌زیست معتقدند، دولت او اقدامات لازم را در این زمینه انجام نداده است.
اداره هواشناسی استرالیا، در مورد افزایش شدت گرما در هفته جاری هشدار داده است. آتش‌سوزی از غرب و جنوب غرب به سمت شمال و شمال شرق در حال گسترش است. دولت از روز پنجشنبه گذشته در مناطقی در حواشی جنوب شهر پرث، در غرب استرالیا، نیز هشدارهایی صادر کرده  است. دولت اعلام کرده که شهروندان در خطر هستند و باید برای نجات خود اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید