• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
سه شنبه 10 مهر 1403
کد مطلب : 236255
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjWp8
+
-

عذرخواهی نماینده مجلس از آتش‌نشان‌ها در ملأعام!

عذرخواهی نماینده مجلس از آتش‌نشان‌ها در ملأعام!

  موضوع: رفتار توهین‌آمیز با مأموران آتش‌نشانی ‌
  موقعیت: دربند  
***
80ساله است و با بیش از 30سال سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی حرف‌ها و خاطرات بی‌شماری از روزهای عملیات در میان آتش و دود دارد. حجت‌الله خانقلی، 25ساله بود که شغل آتش‌نشانی را انتخاب کرد. اطفای حریق با تجهیزات ابتدایی و اولیه‌ای که آن سال‌ها در اختیار آتش‌نشانی بود کار آسانی نبود. سال‌ها کسب تجربه در کنار آموزش‌هایی که سال به سال به روز می‌شد از او مردی مقاوم، صبور و کار بلد ساخت. فرمانده حریق، مسئول آموزش، کارشناس حریق، رئیس ایستگاه و... تنها بخشی از سوابق این آتش‌نشان باسابقه است.
حجت‌الله خانقلی معتقد است آتش‌نشان بودن، آدم را مقاوم و صبور می‌کند. در تأیید صحبتش هم خاطره‌‌ای برایمان نقل می‌کند: «افرادی که خانه یا مغازه‌شان دچار حریق می‌شود، طبیعی است که دچار اضطراب و نگرانی شوند. در آن شرایط به‌دنبال راهی هستند تا در کمترین زمان ممکن جان و مالشان را از خطر آتش‌سوزی حفظ کنند. آنها انتظار دارند بعد از تماس تلفنی، بلافاصله نیروهای آتش‌نشان در محل حاضر شوند که انتظار معقولی است، اما به‌طور طبیعی بعد از تماس تلفنی فرد حادثه‌دیده، چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا به محل برسیم. یادم هست سال1356 یک‌بار گزارش آتش‌سوزی از محله دربند به ما رسید. صاحبخانه برخورد بسیار نامناسبی با یکی از مأموران آتش‌نشانی داشت و به او توهین کرد. مأمور آتش‌نشانی خواست شرایط را برایش توضیح دهد که یکی از همسایه‌ها گفت: جوابش را نده، این آقا نماینده مجلس است! ما طبق عادتی که داشتیم، سکوت کردیم و به‌کار خود ادامه دادیم. البته بعد از اطفای حریق، گزارش رفتار توهین‌آمیز این آقا را به مدیرعامل آتش‌نشانی دادیم و بعد هم این خبر به گوش رئیس مجلس رسید. خلاصه اینکه قرار شد نماینده مجلس از ما عذرخواهی کند. من گفتم باید دم در خانه و در مقابل مردم از ما عذرخواهی کند. در موعد مقرر با خودروی آتش‌نشانی و آژیرکشان خودمان را به در خانه این آقا‌ رساندیم تا همسایه‌ها هم جمع شوند. آقای نماینده بالای سکویی رفت و با صدای بلند و در حضور مردم به‌خاطر توهینی که کرده ‌بود از مأموران آتش‌نشانی عذرخواهی کرد.»
 خانقلی، گریزی به خاطراتش می‌زند و می‌گوید: «زمانی که وارد آتش‌نشانی شدم، برای اطفای حریق فقط از آب استفاده می‌کردیم. فرض کنید مغازه عطاری یا خواربارفروشی آتش می‌گرفت. خاموش کردن آتش با آب موجب می‌شد تمام دارایی مغازه‌داران غرق آب و کل اجناس‌شان خراب شود. بعدها با همکاری شرکت نفت دوره‌هایی آموزشی برای آتش‌نشان‌ها برگزار شد. همه عوامل آتش‌نشانی از نگهبان تا مدیران و رؤسا ملزم شدند در این دوره‌ها شرکت کنند. 4 تا 5 ‌ماه طول کشید. خیلی از آتش‌نشان‌ها تحمل گذراندن این دوره‌ها را نداشتند و از ادامه شغل آتش‌نشانی منصرف شدند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید