• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92643
+
-

روز استعفا اعتراض و تذکر

شورای شهر تهران در جلسه‌ای که تحت‌تأثیر رویدادهای پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی بود 4مصوبه مهم برای شهر و شهروندان داشت

روز استعفا اعتراض و تذکر

مجید جباری _ خبر‌نگار

جلسه دیروز شورای شهر تهران در فضای پرالتهاب مربوط به وقایع پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی 4مصوبه مهم ازجمله طرح دوفوریتی برای ساخت یادمانی برای جانباختگان پرواز بوئینگ737 داشت. از غیبت بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه و انتشار بیانیه‌ای درباره احتمال استعفایش در اعتراض به آنچه او ناامیدی از اصلاح سازوکار موجود عنوان کرده بود تا حضور نیافتن ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورا در اعتراض به پنهانکاری مسئولان در حادثه هواپیمای اوکراینی و همچنین تذکرات اعضا در این خصوص، موضوعاتی بودند که نشست علنی روز یکشنبه پارلمان شهری پایتخت را تحت تأثیر خود قرار دادند؛ تا جایی که حتی خبر استعفای آروین از سمتش را به‌دنبال داشت، اما این موضوع از سوی محسن هاشمی، رئیس شورا رد و عنوان شد که این عضو هیأت رئیسه در حال تصمیم‌گیری برای استعفاست و هنوز نامه‌ای در این‌باره به هیأت رئیسه شورا نرسیده ‌است.

ایجاد یادمانی برای جانباختگان هواپیمای اوکراینی
 اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز در بررسی یک طرح دوفوریتی، ایجاد یادمان برای جانباختگان حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی را با ۱۸رأی به تصویب رساندند.
احمد مسجدجامعی، عضو فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: «این حادثه تلخ، افکار عمومی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد و از طرف دیگر، باعث شد اعتماد عمومی بهت‌زده شده و زیر سؤال برود. به‌دنبال این حادثه، همچنین حق حیات انسان‌ها و حق امنیت روانی به‌شدت آسیب دید و این آسیب افکار عمومی را می‌توان در صفحات نخست روزنامه‌ها و تیترهایی که به این موضوع اختصاص داده‌اند، احساس کرد.»
مسجدجامعی در ادامه ضمن مرور تیتر روزنامه‌‌های کشور، بیان کرد: «همه روزنامه‌ها از همه جناح‌ها و همه افکار به این موضوع پرداخته و این حادثه را بسیار دردناک و بهت‌آور توصیف کردند. ما نیز به‌عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی برای همدردی با خانواده‌های عزادار و افکار عمومی شهروندان باید اقدام و حرکتی انجام دهیم. بر همین اساس، تبلیغات محیطی بلافاصله باید در شهر با این موضوع نمودار شود و نماد این حادثه با لحاظ کردن اینکه جانباختگان از کشورهای مختلف بوده‌اند، درنظر گرفته شود. همچنین باید مکان مناسبی را برای نصب این یادمان پیش‌بینی کنیم و کار حجمی مناسبی با نظارت شورا بر حسن انجام آن نیز طراحی و نصب شود. ضمن اینکه شهرداری تهران هم باید برای اجرای این یادمان پای کار بیاید.»

ساماندهی استفاده از واحدهای اداری و مسکونی
تصویب یک‌فوریت الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی و تعیین تکلیف استفاده موقت اداری و خدماتی از واحدهای مسکونی،اما نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود.
در جریان بررسی این طرح ابتدا مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در تشریح دلایل فوریت این طرح سخن گفت. پس از آن، محمد سالاری به‌عنوان مخالف و علی اعطا به‌عنوان موافق فوریت این طرح صحبت کردند و درنهایت، یک‌فوریت این طرح با اکثریت آرا به‌تصویب رسید. درصورت تصویب نهایی این طرح که شهرداری تهران را به ارائه لایحه‌ای در این زمینه مکلف می‌کند، بی‌نظمی‌هایی که به‌دنبال تغییر کاربری‌ها در دوره‌های گذشته در زمینه استفاده از کاربری واحدهای اداری و مسکونی رخ داده، ساماندهی می‌شود.

درآمد پایدار شهر با ساماندهی عوارض ساختمانی
رأی شورا به طرح دیگری که شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه‌ای می‌کند که براساس آن، نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر می‌شود، دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود.
مرتضی الویری در تشریح ماده واحده این طرح گفت: «شهرداری مکلف است در راستای شفاف‌سازی‌ چگونگی محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی و دریافت عادلانه عوارض از املاک شهری متناسب با ارزش واقعی املاک براساس شاخص‌ها و پارامترهای مؤثر بر قیمت ملک و براساس موقعیت مکانی در شهر تهران اقدام کند. ضمن اینکه این موضوع باید با بهره‌گیری از نتایج مطالعات قبلی در این زمینه و انجام مطالعات مورد نیاز و لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر تهران و همچنین با تأکید بر موقعیت مکانی باشد. بنابراین، شهرداری باید برای محاسبه عوارض ساخت‌وساز در تمامی مناطق 22گانه شهر تهران در مقیاس قطعه (پارسل) به تفکیک و با لحاظ کاربری‌ها و کاربردهای مرتبط با همکاری و مشارکت ذینفعان موضوع حداکثر ظرف 2‌ماه از زمان ابلاغ این مصوبه طرحی را تهیه و جهت تصویب به شورا ارائه کند.» عبدالرضاگلپایگانی، معاون شهرسازی شهرداری تهران هم در این‌باره گفت: «مصوبه عوارض سال98 همان‌جا شهرداری را مکلف کرده طرحی با همین مفاهیم برای امسال آماده کنیم و این اقدام برای یکی از مناطق آماده شده و در حال تکمیل است که امیدواریم تا قبل از 15بهمن لایحه مذکور را به صحن شورا برسانیم.» در ادامه جلسه، کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با رأی اکثریت اعضای شورا همراه شد. در ادامه و در جریان بررسی جزئیات طرح، مرتضی الویری پیشنهاد کرد که مدت ارائه لایحه شهرداری از 2‌ماه به 2هفته کاهش یابد که این پیشنهاد نیز تصویب شد. به این ترتیب، درصورت تصویب لایحه شهرداری در این خصوص، علاوه بر ساماندهی محاسبه عوارض ساختمانی، افزایش درآمدهای پایدار شهر را به‌دنبال خواهد داشت.

تصویب سند جامع مشارکت و سرمایه‌گذاری در تهران
بررسی لایحه شهرداری تهران درخصوص سند جامع مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری دیگر دستور کار صدوهشتادونهمین جلسه شورای شهر تهران بود. در جریان بررسی این لایحه شهرداری تهران، سیدمحمود میرلوحی این لایحه را تشریح کرد و پس از سخنان او کلیات به اتفاق آرا به تصویب رسید و شورا وارد بررسی جزئیات لایحه «سند جامع مشترک و سرمایه‌گذاری شهرداری» شد. در جریان بررسی جزئیات این لایحه، 9ماده از مواد 34گانه آن با پیشنهادهای اعضای شورا پس از بحث و تصویب و ادامه بررسی آن به جلسه بعد موکول شد. سند جامع مشارکت و سرمایه‌گذاری تهران از آن جهت اهمیت دارد که دست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری در نبود یک مصوبه متقن، بسته بود. اما حالا و با تصویب این لایحه، نحوه سرمایه‌گذاری در شهر نظم و نظام درستی می‌گیرد.


   با سازوکار موجود، هیچ امیدی به اصلاح ندارم

بهاره آروین در بیانیه‌ای که دیروز در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد، از احتمال استعفای خود خبر داده و در این پیام خطاب به مردم تهران آورده است: «2سال قبل که با رأی شما به شورای شهر تهران راه پیدا کردم، آرزوهای بزرگی داشتم که بتوانم برای زندگی بهتر شما تلاش کنم. اما هر روز که می‌گذرد، نا امیدتر می‌شوم از اینکه بتوان در ساختار موجود قدمی برای کاهش رنج شهروندان برداشت. بر این باور بودم و هستم که شفاف بودن و شفاف عمل کردن یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش فساد است؛ اما دریغ که امروز در ساختاری غرق در فساد سیستماتیک، با منظره‌ای تکان‌دهنده از دروغ و پنهان‌کاری و مسئولیت‌ناپذیری روبه‌رو شده‌ایم که با سازوکار موجود، هیچ امیدی به اصلاحش نداریم. به سهم خودم شرمنده شما هستم که می‌بینم نمی‌توانم برای بهبود روز و حال جمعی‌مان کاری از پیش ببرم. امیدوارم مسئولان امر، محض رضای خدا، یک‌بار هم که شده مسئولانه رفتار کنند و تصمیمی شجاعانه برای خروج کشور از چرخه‌ بی‌پایان دروغ و فساد و ناکارآمدی بگیرند. شاید یک تصمیم تاریخی خودخواسته برای تغییرات بنیادی، مصداق چنین رفتار مسئولانه‌ای باشد. هنوز نمی‌دانم که استعفای شخصی آیا می‌تواند به نتیجه‌ای منجر شود یا لااقل به‌معنای اقدام مسئولانه از موضع منتخب مردم تلقی شود یا خیر. هنوز باید فکر کنم، ولی اگر به چنین نتیجه‌ای رسیدم، پیشاپیش عذرخواه مردم این شهر غم‌زده خواهم بود.»

بدتر از شلیک سهوی، شلیک عمدی به اعتماد عمومی بود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران محور مشترک فجایع اخیر را در نقش قصور و تقصیر مسئولان مربوطه و عدم‌پاسخگویی به افکار عمومی دانست و تأکید کرد: بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است.
محسن هاشمی‌رفسنجانی در ابتدای صدوهشتادونهمین جلسه شورا با ابراز تأسف و تسلیت به همه ایرانیان برای حوادث چند روز اخیر که در کرمان به درگذشت بیش از 60نفر در تشییع جنازه، در فیروزکوه به 20کشته در تصادف اتوبوس و سقوط هواپیما براثر اصابت سهوی و کشته‌شدن 176نفر انجامید خاطرنشان ساخت: محور مشترک فجایع اخیر، نقش قصور و تقصیر مسئولان مربوطه و عدم‌پاسخگویی به افکار عمومی است و بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چرا باید حقیقت از رئیس‌جمهوری و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، پنهان نگه داشته شود و بعد از اعلام دولت‌های بیگانه به اطلاع مسئولان خودمان برسد؟ گفت: نباید عملکرد صداوسیما و رسانه‌های رسمی را در تهییج بیش از اندازه مردم و دو قطبی کردن فضای جامعه نادیده گرفت که برخی مشکلات کوچک را بزرگ‌نمایی می‌کنند و از کنار مشکلات بزرگ با بی‌توجهی می‌گذرند.
او ادامه داد: شاید بی‌مناسبت نباشد که به‌مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یادی از ایشان کنیم؛ البته مراسم سالگرد به‌دلیل همزمانی با مراسم ترحیم سردارشهید سلیمانی توسط مقام معظم رهبری، با یک‌هفته تعویق، پنجشنبه این هفته برگزار می‌شود. امروز بیش از هر زمان دیگری، جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خالی است و مردم در حسرت عقلانیت، خویشتنداری و تدبیر ایشان هستند.امروز کشور به وحدت نیاز دارد اما نه وحدتی که به‌معنای خاموشی و حذف صدای بخش بزرگی از جامعه به نفع افراطیون باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید