• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92560
+
-

اسکاتلندی‌ها در مسیر استقلال؟

اسکاتلندی‌ها در مسیر استقلال؟


انگلیسی‌ها کمتر از 3هفته دیگر از اتحادیه اروپا خارج می‌‌شوند و پافشاری مردم در اسکاتلند به ماندن در اتحادیه، بار دیگر موضوع استقلال این کشور از بریتانیا را بر سر زبان‌‌ انداخته است.
هزاران نفر از هواداران استقلال اسکاتلند از بریتانیا، دیروز در خیابان‌های شهر گلاسگو در جنوب اسکاتلند فریاد جدایی سر دادند و از سیاستمداران اسکاتلندی خواستند سال2020 را سال خروج، نامگذاری کنند؛ نه خروج از اتحادیه اروپا، بلکه خروج از زیر چتر سلطنت بریتانیا که اسکاتلند طی 300سال گذشته بخشی از آن بوده است.
اسکاتلند در کنار انگلستان، ایرلند شمالی و ولز، سلطنت بریتانیا را تشکیل می‌دهد. سال2016، زمانی که ماجرای همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت پیش آمد، 52درصد از مجموع مردم در 4کشور، به خروج رأی مثبت دادند تا در مقابل 48درصدی که مخالف جدایی بودند، دست بالاتر داشته باشند و سرنوشت بریتانیا را در دست بگیرند. برخلاف دیگر کشورها، مردم اسکاتلند اما به وضوح نظر دیگری داشتند. بیشتر آنها خواستار ماندن در اتحادیه اروپا و بهره‌مندی از مزایای عضویت در این اتحادیه به‌خصوص در حوزه اقتصاد بودند. بر این اساس، 62درصد از اسکاتلندی‌ها به برگزیت رأی منفی دادند.اسکاتلندی‌ها اکنون حضورشان را در چارچوب حکومت سلطنتی بریتانیا برخلاف منافع ملی خود می‌دانند و همین باعث شده درخواست‌ها برای استقلال از لندن بیشتر شود. غیر از مردم، برخی سیاستمداران هم کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند که استقلال اسکاتلند از بریتانیا اکنون دیگر امری دست‌یافتنی است. روزنامه گاردین به نقل از بن بردشاو، یکی از نمایندگان مجلس از حزب کارگر، نوشته است که صددرصد مطمئن است که درصورت برگزاری یک همه‌پرسی استقلال، اسکاتلند در سال2020 مسیر جدایی را در پیش خواهد گرفت. 
خانم نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، اواخر سال گذشته میلادی طی نامه‌ای به بوریس جانسون خواستار اعطای اختیار برگزاری همه‌پرسی استقلال به اسکاتلند شد؛ خواسته‌ای که تاکنون با موافقت جانسون روبه‌رو نشده است. پیش از این مردم اسکاتلند در سال2014 نیز در یک همه‌پرسی در مورد استقلال از بریتانیا به پای صندوق‌های رأی رفته بودند، اما 55درصد از رای‌دهندگان به استقلال رأی منفی دادند. این بار اما شرایط به کلی متفاوت است و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، امکان رأی مثبت مردم به جدایی از بریتانیا بالاست.
حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکلا استورجن، اکنون بیش از 75درصد کرسی‌های مربوط به این کشور را در مجلس در اختیار دارد؛ موضوعی که باعث شده بار دیگر موضوع جدایی اسکاتلند از بریتانیا، در دستور کار این حزب قرار گیرد. رأی بالای اسکاتلندی‌ها به استورجن و حزبش به‌معنای تأکید مردم اسکاتلند بر مخالفت‌شان با جدایی از اروپا تفسیر شده است. اکنون با نهایی شدن برگزیت، اسکاتلند هم به فکر نهایی کردن آرزوی دیرینه استقلال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید