• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92549
+
-

جهش تولید کالاهای ایرانی در صنعت آی‌تی

در شرایط تحریم، شرکت‌های ایرانی تلاش می‌کنند که با تولید داخلی محصولات و ابزارهای دیجیتال مانع از عقب‌گرد کشور در حوزه فناوری و توسعه دیجیتال شوند

جهش تولید کالاهای ایرانی در صنعت آی‌تی

   چندی پیش وزیر ارتباطات در نشست امضای تفاهمنامه‌های تولید گوشی داخلی به مسئله مهمی اشاره کرد. او در این نشست اعلام کرد که با افزایش قیمت ارز و گران‌شدن گوشی تلفن‌همراه، بسیاری از کاربران وقتی گوشی هوشمندشان دچار خرابی یا حادثه می‌شود دیگر نمی‌توانند گوشی نو خریداری کنند. به گفته محمد‌جواد آذری جهرمی به همین‌خاطر در یک روند کم‌سابقه، فروش و استفاده از گوشی‌های هوشمند طی ماه‌های اخیر پایین آمده و به جای آن خرید و استفاده از فیچرفون‌ها یا همان گوشی‌های دکمه‌ای قدیمی بیشتر شده است.

تلفن‌همراه و ابزارهای دیجیتال دیگر در دنیای امروز وسیله‌ای لوکس یا تفننی نیستند. در دوره‌ای که فناوری حرف اول و آخر را می‌زند ابزارهای دیجیتال تبدیل به وسیله حیاتی زندگی و انجام کارهای روزمره شده‌اند. محروم‌شدن کاربران از داشتن ابزارهای دیجیتال ازجمله تلفن همراه به‌معنای دورشدن بخشی از جامعه از جریان فناوری و روی‌آوردن مجدد آنها به ابزارهای سنتی است. کاربرانی که مدت‌ها طول کشیده تا عادت‌های سنتی آنها مانند رفتن هر روز به بانک، استفاده از روش‌های معمول برای حمل‌ونقل و حتی استفاده از سرگرمی تغییر کند، با در دسترس‌نبودن گجت‌هایی مانند گوشی‌ها، کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها مجبورند بار دیگر به دنیای گذشته بازگردند. این مسئله درصورتی که فکری برای آن نشود به‌معنای عقب‌گرد ایران در حوزه فناوری به‌خاطر تحریم‌ها خواهد بود.

خیز ایرانی 
در این میان، تنها کالاهای تولید داخل هستند که می‌توانند ابزارهای دیجیتال را به شرط رعایت کیفیت و استانداردهای لازم با قیمت مناسب‌تر به‌دست مردم برسانند. براساس گزارش‌های مختلف در سال ۹۸ اقبال مردم به خرید کالاهای ایرانی افزایش چشمگیری داشته است. دیجی‌کالا چندی پیش در گزارش نیم‌سال اول ۱۳۹۸ خود اعلام کرد که فروش کالاهای ایرانی در این پلتفرم فروش اینترنتی به ۶۸ درصد رسیده است که افزایش ۱۳‌درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. حتی شرکت‌های مهمی که پیش از این با برندهای جهانی توافق همکاری برای واردات داشتند اکنون می‌گویند تحریم‌ها باعث تغییرات مهمی برای آنها جهت تولید داخل شده است. پیش از این در ابزارهای دیجیتال ازجمله گوشی‌های موبایل، تولید داخلی ایران بسیار کم بوده است. اکنون براساس اعلام مقام‌های وزارت ارتباطات با همکاری وزارت صنعت قرار است نرخ گمرک واردات قطعات موبایل کاهش پیدا کند. ایمان آشفته، مدیر توسعه کسب و کارهای نوین گلدیران که به تازگی 2مدل گوشی هوشمند را در کنار محصولات دیگر تولید داخل ازجمله مانیتور، وایت‌بردهای هوشمند و کامپیوترهای All-in-One با برند جی‌پلاس رونمایی کرده، می‌گوید: به‌صورت ویژه درباره ساخت موبایل، یک بحث، قطعات خاصی است که فعلا فناوری آن در اختیار چند کشور قرار دارد. اما بخش دیگر بحث مسئله طراحی محصول و گردآوردن این قطعات است که توسط خود ما در داخل کشور در حال انجام گرفتن است. برای این کار در شروع از متخصصان شرکت‌هایی که با آنها پیش از این هم همکاری داشتیم کمک گرفتیم. محصول، طراحی و تولید شده و به‌تدریج در فازهای بعدی درصد تولید آن در داخل کشور افزایش پیدا می‌کند. براساس گزارش‌های منتشرشده با تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور می‌توان گوشی‌هایی با مشخصات فنی میان رده اما با قیمت ۸۰۰ تا یک میلیون تومان و با گارانتی مناسب به بازار عرضه کرد.
بسیاری از برندهای جهان که گوشی‌ تولید می‌کنند ابتدا چنین فرایندی را طی کرده‌اند. مونتاژ باکیفیت گوشی‌های تلفن‌همراه هم مسئله مهم و حساسی به‌حساب می‌آید. آشفته در این رابطه به همشهری می‌گوید: مهم‌تر از خط تولید که فناوری‌های خاصی را لازم دارد، بخش تست است و چون امواج موبایل با سلامتی مردم سر و کار دارد تأکید ویژه‌ای روی این بخش صورت گرفته است.

استفاده از تمامی امکانات اندروید 
اندروید با اینکه سیستم‌عامل منبع باز به‌حساب می‌آید اما گوگل به سادگی مجوز یا لایسنس استفاده از آن را به تولید‌کنندگان نمی‌دهد. ایمان آشفته می‌گوید: استفاده از نسخه به‌روز اندروید مشکل‌ترین کار تولید گوشی با برند داخلی بوده است. ما از چند کانال مختلف استفاده کردیم تا بتوانیم پروسه جی‌ام‌اس گوگل
(Google Mobile Services) را پشت سر بگذاریم و اندروید کامل با نرم‌افزارهای گوگل ازجمله کروم و... را نصب کنیم. اما این مشکل را هم با راهکارهایی حل کردیم و توانستیم آخرین نسخه۹ را روی گوشی با برند داخلی نصب کنیم و تلاش داریم تا چند‌ماه آینده اندروید۱۰ را هم برای این گوشی‌ها ارائه دهیم. به گفته او تلاش شده که با همکاری وزارت صنایع، گوشی و دیگر محصولات به‌تدریج سهم تولید داخلی‌شان بیشتر شود چون هم اشتغال افزایش پیدا می‌کند و هم تجربه نشان داده که محصولات تولید داخل کیفیت بهتری به‌خاطر پایین‌آمدن ریسک‌های تولید آن ازجمله در حمل‌ونقل دارند.

گردآوری قطعات
به‌صورت ویژه درباره ساخت موبایل، یک بحث، قطعات خاصی است که فعلا فناوری آن در اختیار چند کشور قرار دارد. اما بخش دیگر بحث مسئله طراحی محصول و گردآوردن این قطعات است که توسط خود ما در داخل کشور در حال انجام گرفتن است. برای این کار در شروع از متخصصان شرکت‌هایی که با آنها پیش از این هم همکاری داشتیم کمک گرفتیم
 

این خبر را به اشتراک بگذارید