• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92408
+
-

آغاز به‌کار بازار تهاتری تا سال 99

مدیرعامل بورس کالا از تاسیس بازار تهاتری پروژه‌ها و مصالح ساختمانی خبر داد

مدیرعامل بورس کالا از انجام مذاکرات اولیه با وزارت راه و شهرسازی‌ برای آغاز به کار بازار تهاتر پروژه‌ها و مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد، تیرآهن و سیمان خبر داد و تأکید کرد این بازار امسال یا در نهایت سال آینده آغاز به‌کار خواهد کرد.
به گزارش همشهری، تهاتر یا مبادله کالا به کالا قدیمی‌ترین شکل انجام مبادلات در جهان است و بازار تهاتری بازاری است که معادلات در آن براساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات یک طرف با کالا و خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول انجام می‌شود. در تهاتر سنتی، به‌دلیل محدود بودن و تطابق زیاد نیازها و تولیدات دوطرف معاملات کاملا به‌صورت مستقیم و پایاپای انجام می‌شد ولی امروزه تکنولوژی به کمک معاملات تهاتری آمده است ضمن اینکه بخش زیادی از معاملات تهاتری بر مبنای سند یا اوراق بهاداری مبتنی بر کالا و خدمات انجام می‌شود. برخلاف تصور عمومی که بازار معاملات تهاتری را در دنیا از بین رفته تلقی می‌کنند اما تحقیقات نشان می‌دهد در آینده بازار‌های تهاتری با سبک و سیاق مدرن در دنیا توسعه پیدا خواهند کرد؛ زیرا بازار‌های تهاتری با استفاده از فناوری‌های روز مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. بازارهای تهاتری بهترین وسیله برای تامین مالی شرکت‌ها به‌ویژه در دوران رکود اقتصادی است که شرکت‌ها با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند. بازارهای تهاتری از این قابلیت برخوردارند که در دوران رکود اقتصادی با استفاده از اوراق بهادار، معاملات و مشکل نقدینگی را در شرکت‌ها تسهیل کنند. برخی اطلاعات نشان می‌دهد  که۷۰درصدکالاها و خدمات محصولات غذایی، مواداولیه، موادمعدنی، خدمات رفاهی، خدمات ساختمانی املاک، کالاها و تولیدات صنعتی قابلیت ورود به این بازار را دارند. بر همین اساس بورس کالا در تازه‌ترین رویداد اعلام کرده قرار است یک بازار تهاتری در بخش مسکن راه‌اندازی کند.

تأسیس معاملات تهاتری بورس کالا 
مدیرعامل بورس کالا از انجام نخستین معاملات مناقصات بورس کالا برای تهاتر محصولات مورد نیاز ساخت مسکن خبر داد و گفت: مذاکرات اولیه‌ بین بورس کالا و وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد بازار تهاتر پروژه‌های مسکن صورت گرفته است.
حامد سلطانی‌نژاد، از تامین مالی طرح‌های حوزه مسکن خبر داد و گفت: مذاکراتی انجام شده است که بتوانیم بازار تهاتری محصولاتی که برای مسکن و پروژه‌های انبوه نیاز است را راه‌اندازی کنیم.
او ادامه داد: برای مثال برای طرح مسکن ملی قرار است به برخی پیمانکاران اعتباراتی داده شود که مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد، تیرآهن، سیمان و... بخرند و مسکن بسازند.
مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه اگر پول به پیمانکاران داده شود زمان خرید هم مهم است افزود: توافقات اولیه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و شرکت مربوطه انجام شده که اعتبارات به این شکل داده شود؛ در واقع وزارت راه و شهرسازی محصولی که می‌خواهد را در قالب برگزاری مناقصات خریداری می‌کند و پول از ناحیه مرجعی که اعتبار را تصویب می‌کند به‌طور مستقیم به فروشنده پرداخت خواهد شد.
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه پیمانکار فقط به‌کار ساخت می‌پردازد، اضافه کرد: برای اینکه اطمینان حاصل شود اعتبارات به بهترین شکل تخصیص داده می‌شود، مناقصات با پایین‌ترین قیمت برگزار خواهد شد.
او با بیان اینکه نخستین معاملات مناقصات در این حوزه شروع خواهد شد، گفت: زمان اجرای این کار به توافق با وزارت راه و شهرسازی بستگی دارد اما فکر می‌کنم اگر امسال هم انجام نشود سال آینده این اتفاق می‌افتد و نخستین معاملات مناقصات که مدت‌هاست وعده آن را داده‌ایم شکل خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :