• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92407
+
-

واکنش بازارها به سیلی موشکی

بورس‌های جهان نزول کردند، نفت و طلا صعودی شدند پس از سخنرانی ترامپ قیمت جهانی نفت و طلا کاهش داشت

واکنش بازارها به سیلی موشکی

بازارهای جهانی در واکنش به اقدام متقابل ایران و حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، دچار تلاطم شدند؛ به‌طوری که قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در بالاترین نقطه در 7سال گذشته ایستاد، شاخص بورس‌های بزرگ جهان افت کردند و قیمت نفت با رشد مواجه شد.
به گزارش همشهری، از ابتدای این هفته در پی افزایش تنش‌های سیاسی، بازارهای جهانی نفت، طلا و بورس‌های جهانی تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. دیروز هم بازار‌های جهانی به‌دنبال اقدام ایران در هدف قراردادن پایگاه الاسد عراق به این رویداد واکنش نشان دادند؛ به‌طوری که بورس‌های منطقه ازجمله عربستان و ترکیه با نزول مواجه شدند. بازارهای سهام آسیا و اوراق بدهی خزانه‌داری آمریکا نزول داشت و قیمت نفت و طلا جهش کرد. سرمایه‌گذاران نگران گسترده‌ترشدن نزاع در خاورمیانه هستند. براساس گزارش رویترز، دیروز ارزش دلار نیز در برابر سایر ارزها کاهش یافت. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر ۶ارز عمده دیگر اندازه می‌گیرد، ۰.۰۷درصد کاهش یافت. یورو نیز ۰.۰۴درصد ضعیف شد. اما ارزش ین، به‌عنوان ارز امن ژاپن در مقابل دلار آمریکا ۰.۰۸درصد افزایش یافت.

واکنش بازار نفت
در پی حمله موشکی به پایگاه عین الاسد، بازارجهانی نفت روز چهارشنبه را با نوسان آغاز کرد. قیمت نفت در آغاز معاملات دیروز و پس از انتشار خبر حمله موشکی ایران به مقر نیروهای آمریکایی، با رشدی ۴درصدی همراه شد و حتی در آستانه شکستن سد ۷۲دلاری قرار گرفت. با این حال، ‌قیمت نفت نتوانست بالای ۷۰دلار دوام بیاورد، زیرا نگرانی نسبت به بروز جنگ با توجه به واکنش مقام‌های 2کشور کاهش پیدا کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت در دقایق ابتدایی بعد از حمله برق‌آسای ایران با افزایش 3دلاری به 71دلار و 75سنت رسید که بالاترین رقم از اواسط‌ ماه سپتامبر تاکنون بود، اما بعدا با اندکی تعدیل و 97سنت افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل، به 69دلار و 24سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که اوایل دیروز تا رقم 65دلار و 85سنت بالا رفته بود، با اندکی تعدیل و رشد 82سنتی به 63دلار و 52سنت رسید. 
تحلیلگران بر این باورند که درصورت افزایش تنش‌ها احتمال رشد بیشتر قیمت نفت وجود دارد و افزایش قیمت نفت می‌تواند به اقتصاد جهان که درگیر دست‌وپنجه نرم‌کردن با تبعات فعالیت ضعیف بخش تولید است، آسیب بزند. با این حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه بی‌ثباتی باعث افزایش قیمت نفت می‌شود، گفت:‌ رشد بهای نفت در شرایط فعلی به نفع ایران است اما در مقابل، وزیر انرژی امارات با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تنش دیگری در منطقه رخ ندهد، تأکید کرد ما به آرامش و ثبات در بازار نفت نیاز داریم. به گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد این سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند همه بار مسئولیت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد.

رکوردشکنی قیمت جهانی طلا
همزمان با رشد قیمت‌ها در بازار نفت، دیروز قیمت طلا هم به 1576دلار به ازای هر انس رسید. به این ترتیب، قیمت طلا به بالاترین سطح خود از مارس۲۰۱۳ تا‌کنون رسیده است. دیروز در عین حال قیمت طلا در معاملات آتی آمریکا نیز ۲درصد افزایش یافت و به ۱۶۰۵دلار در هر انس رسید. خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی در این‌باره گزارش داد: جهش قیمت به‌دلیل دیدگاه سرمایه‌گذاران به طلا به‌عنوان دارایی امن‌تر در زمان بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی اتفاق افتاد. قیمت نقره و پالادیوم نیز افزایش یافت و رکورد زد. مارگارت یانگ‌یان، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتس گفت: نگرانی‌ها از عدم‌قطعیت و بالاگرفتن بیشتر رویارویی نظامی موجب افزایش قیمت طلا شده است. حملات ایران قطعا موجب افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای امن نظیر طلا و ین ژاپن می‌شود، در عین حال به ارزش سهام در بورس‌ها لطمه می‌زند.

نزول بورس‌های منطقه
دیروز بورس‌های حاشیه خلیج‌فارس هم به حملات موشکی ایران واکنش نشان دادند. در مهم‌ترین رویداد شاخص بورس‌های استانبول در ترکیه و عربستان به‌ترتیب 1.5و 1.4درصد افت کردند. همچنین ارزش سهام شرکت آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت عربستان، به کمترین سطح خود از زمان عرضه در بورس رسید. رویترز در این‌باره نوشت: پس از حمله موشکی ایران ارزش سهام شرکت‌نفتی آرامکو عربستان که با ارزش‌ترین شرکت در جهان است به ۳۴ریال سعودی (۹.۰۶دلار آمریکا) کاهش پیدا کرد که کمترین سطح ثبت شده برای سهام این کشور از زمان عرضه سهام آن در بازار بورس از یازدهم دسامبر سال قبل محسوب می‌شود. ریال عربستان نیز در معاملات دیروز با نزول مواجه شد تا جایی که در معاملات دیروز بازارهای ارز، هر دلار آمریکا به ۳.۷۵ریال عربستان و هر یورو به ۴.۱۷۸۶ریال عربستان معامله شد. شاخص بورس دوبی هم ۱.۴درصد از ارزش خود را از دست داد. دیروز سهام شرکت املاک عمار، از بزرگ‌ترین شرکت‌های امارات، ۲درصد سقوط کرد. شاخص ابوظبی هم ۰.۸درصد افت کرد، در این روز ارزش سهام بانک اول ابوظبی ۱.۱درصد و قیمت سهام بانک تجارت ابوظبی ۱.۸درصد پایین آمد.شاخص بورس قطر نیز ۰.۷درصد افت کرد، ارزش سهام شرکت بزرگ صنایع قطر ۱.۲درصد و سهام شرکت انتقال گاز قطر ۱.۳درصد سقوط کردند. دیروز ارزش لیر ترکیه هم در برابر سایر ارز‌ها کاهش یافت. یک معامله گر بازار ارز در استانبول به رویترز گفت: انتظار فشار عرضه بسیار سنگینی را داریم. سال گذشته لیر ترکیه ۱۱درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود.

نزول بورس‌های جهانی
دیروز بازارهای آسیایی در آستانه گشایش با خبر حمله موشکی ایران مواجه شدند و فضای معاملات کاملا تحت‌تأثیر آن قرار گرفت. بورس‌های اروپایی و آمریکا نیز بعد از آن تحت‌تأثیر این خبر با نزول فعالیتشان را آغاز کردند. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا منفی بود تا جایی که شاخص بورس توکیوی ژاپن با ریزش ۱.۶۸درصدی و شاخص بورس هنگ‌کنگ با ریزش ۱.۱۹درصدی مواجه شد.در چین نیز شاخص بورس شانگهای با کاهش ۱.۳۱ بسته شد. در استرالیا شاخص بورس سیدنی ۰.۱۳درصد کاهش یافت. یوشیریو اوگاوا، استراتژیست ارشد بورس توکیو گفت: معامله‌گران با خبر امروز کاملا شوکه شدند زیرا ایران خیلی سریع‌تر از چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کردند پاسخ داد.او افزود: اکنون همگی دست به عصا شده‌اند و تقاضا برای خرید دارایی‌های امن خیلی بالا رفته است. در آمریکا نیز شاخص داو جونز 1.4درصد و شاخص اس‌اند پی 1.5درصد ریزش کرد. شاخص نزدک نیز با 1.8درصد نزول بیشترین افت را ثبت کرد. در اروپا نیز شاخص بورس‌های انگلیس، آلمان و فرانسه با افت مواجه شدند و شاخص بورس فرانکفورت ۰.۷۳درصد، بورس پاریس ۰.۵۵درصد و بورس لندن با کاهشی ۰.۵۷درصدی روبه‌رو شد. 

بازار ارزهای جهانی
دیروز در کنار سایر بازار‌ها شاخص دلارکه نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد نیز با کاهش ۰.۴۷درصدی مواجه شد؛ به‌طوری که نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۰۶دلار اعلام شد. همچنین ارزش پوند با ریزش ۰.۱درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۲۳دلار مبادله شد. یورو نیز پس از 2صعود متوالی در برابر دلار نزولی شد و به ۱.۱۱۵دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۸۶دلار کانادا کاهش یافت. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱درصد کاهش به ۱۰۸.۳۲۰۷ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی در 3‌ماه اخیر محسوب می‌شود. یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد ارزی در مؤسسه دایوا سکیوریتیز گفت: معامله‌گران بسیار ریسک‌گریز شده‌اند و این مسئله تقاضا برای خرید ین و فرانک را افزایش داده است. در واکنش به تحولات خاورمیانه، دلار ضعیف شده و باید ببینیم در ادامه اوضاع چطور پیش خواهد رفت.

رشد قیمت بیت‌کوین 
قیمت بیت‌کوین هم در پی حمله موشکی ایران با ۶درصد رشد از ۸هزار و ۳۰۰دلار عبور کرد. در مبادلات روز گذشته در بازار‌های جهانی بیت‌کوین به‌عنوان رایج‌ترین و صاحب بیشترین سهم از بازار رمزارزها از ساعت ابتدایی تحولات منطقه رشدی سریع را آغاز کرده و با بیش از ۶درصد رشد قیمت نسبت به ۲۴ساعت گذشته به ۸هزار و ۳۴۰دلار رسید.کارشناسان حوزه رمزارز پیش‌بینی کرده بودند که با افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، قیمت بیت‌کوین به‌عنوان یکی از دارایی‌های با محوریت پناهگاه امن به بیش از ۸هزار دلار خواهد رسید.

   نزول دوباره بورس تهران 

نگرانی از افزایش تنش‌های سیاسی دیروز هم به افت شاخص بورس به میزان 1.5درصد منجر شد. سازمان بورس هم در پی این تحولات دامنه نوسان را در بورس از 5به 2درصد کاهش داد؛ با این حال تحلیلگران بر این باورند که شرایط کنونی‌گذراست. به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای هفته تاکنون 30هزار واحد کاهش یافته در مبادلات دیروز هم به روند نزولی خود ادامه داد و با 5هزار واحد کاهش معادل 1.5درصد افت کرد. در مبادلات روز گذشته پس از14سال دامنه نوسان بورس از 5درصد به محدوده 2درصد بازگشت. آخرین بار دامنه نوسان در بورس تهران در سال 1384در این محدوده قرار داشت. این کار برای جلوگیری از نزول سنگین قیمت‌ها اتفاق افتاده بود؛ با این حال فشار فروش در بورس تهران به حدی بود که در نهایت شاخص کل بورس تهران 1.5درصد افت کرد. ارزش کل بازار سهام از ابتدای هفته تاکنون 138هزار میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار افت کرده، اما تحلیلگران بر این باورند که به‌زودی از میزان هیجان‌ها در بورس کاسته خواهد شد.

بازار متعادل می‌شود
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه تصمیم در مورد تغییر دامنه نوسان در بازار حق سازمان بورس است، گفت: شرایط بازار مقطعی است و به‌زودی مانند گذشته به شرایط تعادلی بازمی‌گردد. امیر هامونی با اشاره به کاهش دامنه مجاز قیمتی سهم‌ها از5به 2درصد، گفت: این اتفاق در شرایط خاص رخ می‌دهد و در بازار پایه پیش از این شاهد این اتفاق بودیم. تغییر دامنه نوسان از اختیارات سازمان بورس است. با توجه به اتفاقات چند روز گذشته این تصمیم گرفته شده که سهامداران نیز از این تصمیم رضایت داشتند. مدیرعامل فرابورس درآینده درمورد آینده بازار سرمایه پیش‌بینی کرد؛ شرایط بازار اکنون مقطعی است و به‌زودی مانند گذشته به شرایط تعادلی بازمی‌گردد و می‌تواند رشد خود را ادامه دهد.

افزایش هیجان در بورس
علی سعیدی، معاون پیشین سازمان بورس و عضو فعلی هیأت مدیره بانک آینده به ابعاد تاریخی رخدادهای خاص ایران و جهان پرداخت و گفت: تمام بررسی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که پس از یک دوره حداکثر 3‌ماهه شرایط به حالت روز قبل از حادثه بازمی‌گردد. حال این دوره‌گذار از یک روز تا حداکثر 3ماه می‌تواند باشد و عمدتا 3‌ماه اتفاقات اقتصادی شدید رخ‌ می‌دهد. سعیدی گفت:حادثه تروریستی اخیر، ابعاد ناراحت‌کننده‌ای داشته، اما پدیده‌ای اقتصادی نبوده و بر عملکرد شرکت‌ها تأثیری نداشته و بیشتر انتظارات سرمایه‌گذاران از وضعیت سیاسی و اجتماعی پیش رو به افزایش هیجان در بورس منجر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید