• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92406
+
-

امنیت حمل‌ونقل در آسمان و دریا

متولیان حوزه حمل‌ونقل از وضعیت عادی در ترابری هوایی و دریایی پس از حمله موشکی خبر می‌دهند

امنیت حمل‌ونقل در آسمان و دریا

پس از اقدام تروریستی دولت آمریکا در بغداد و شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، نبض تحولات در خاورمیانه تندتر می‌زند و به‌خصوص با انتقام موشکی سپاه  در ضربه به پایگاه هوایی آمریکا در عراق در بامداد دیروز، هرگونه تردیدی درباره خاص شدن شرایط این منطقه از بین رفته است. در این وضعیت برخی شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای خود به مقاصدی در خاورمیانه را لغو کرده‌اند اما اظهار متولیان حوزه حمل‌ونقل کشور و بررسی سامانه‌های ناوبری حاکی از این است که حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در آسمان و دریا همچنان ایمن و بدون مشکل برقرار بوده و تردد ناوگان ایرلاین‌های خارجی از حریم هوایی کشور نیز طبق روال معمول ادامه دارد.
به‌گزارش همشهری، پس از اقدام تروریستی دولت آمریکا در بغداد و تأکید ایران بر انتقام‌گیری، برخی از ایرلاین‌های خارجی ازجمله خطوط هوایی فرانسه، سنگاپور، تایوان، آمریکا و امارات، پروازهای خود به مقصد شهرهای عراق را تا اطلاع ثانوی متوقف کردند. همچنین بعد از تحولات چند‌ماه پیش خلیج‌فارس، انگلیس اقدام به اسکورت کشتی‌های تجاری خود در این محدوده کرده  و دیروز عربستان نیز اعلام کرد، عبور نفتکش‌های خود از تنگه هرمز را متوقف کرده است. درحالی‌که پرواز ایرلاین‌های خارجی از مسیر حریم هوایی ایران به مقصد کشورهای دیگر همچنان برقرار است و ناوگان خطوط کشتیرانی بین‌المللی نیز آزادانه در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان و بنادر ایران تردد می‌کنند.

حمل‌ونقل دریایی عادی است
آنگونه که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است: باوجود تغییر و تحولات، تردد در آب‌های تحت مسئولیت ایران به‌صورت عادی در جریان است و ناوگان تجاری مشکلی برای ورود به بنادر کشور نخواهد داشت. محمد راستاد درباره آخرین وضعیت بنادر کشور و تردد ناوگان ایرانی به مقاصد مختلف و ناوگان خارجی به آب‌های تحت مالکیت ایران با توجه به تنش‌های چند روز اخیر در منطقه گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی مبنی بر ورود شرایط غیرمعمول در بنادر تجاری کشور دیده نشده و تمام فعالیت‌ها به روال عادی خود در حال ادامه است. او ادامه داد: هم‌اکنون تمام بنادر ایران از عمده ظرفیت‌های خود در حال استفاده هستند و انواع کشتی‌ها در بنادر ایران محموله‌های خود را تخلیه یا بارگیری می‌کنند. به گفته او، ترددها در آب‌های تحت مسئولیت و بنادر تجاری کشورمان به‌طور عادی ادامه دارد.

کشتی‌های خارجی در بنادر ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ناوگان ایرانی هیچ نگرانی برای تردد در بنادر کشورهای مختلف ندارد، اعلام کرد: وضعیت بنادر ایران عادی است و ناوگان خارجی هم نباید نگران ورود به آب‌ها و بنادر تحت مالکیت ایران باشد. راستاد افزود: ناوگان تجاری به مقصد ایران که حامل محموله‌هایی برای کشورمان هستند، مطمئن باشند ترددشان بدون هیچ مشکلی ادامه دارد و هیچ مانعی برای ورود این کشتی‌ها به کشورمان وجود ندارد.

آسمان ایران باز است
حمل‌ونقل هوایی ایران نیز در شرایط فعلی خاورمیانه به‌صورت عادی برقرار است و به‌دنبال اتفاقات اخیر، ایرلاین‌های خارجی نیز درخواستی بر لغو پرواز از مسیر ایران نداشته‌اند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی گفت: در حوزه پروازهای داخلی نیز تمام پروازها در فرودگاه امام و سایر فرودگاه‌ها طبق روال و برنامه قبلی در حال انجام بوده و در هیچ‌یک از پروازها تأخیری ایجاد نشده است. سیاوش امیرمکری درباره نوتام (NOTAM) اخیر آمریکا مبنی بر ممنوعیت پروازی از آسمان خلیج‌فارس نیز گفت: از این هشدارهای امنیتی بسیار داده شده و همه بی‌اساس است و تا الآن تغییری در تعداد پروازهای عبوری از حوزه خلیج‌فارس نداشته‌ایم. همچنین فرودگاه مهرآباد با صدور اعلامیه‌ای، اخبار منتشرشده درخصوص اختلال و تأخیر پروازها در این فرودگاه را تکذیب و تأکید کرده است: تمامی پروازهای فرودگاه مهرآباد تهران براساس زمانبندی از پیش تعیین شده در حال انجام است.
 
فرار ایرلاین‌های خارجی از آسمان خاورمیانه
اولین ترکش‌های حمله تروریستی آمریکا و حمله موشکی انتقامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آمریکا، محدود شدن فعالیت برخی ایرلاین‌های خارجی در سفر به مقصد شهرهای عراق بود. در یک هفته اخیر، آمریکا پرواز هواپیماهای وابسته به‌خود از فضای خلیج‌فارس را ممنوع کرد و یکی از دلایل آن را جلوگیری از بروز اشتباه در شناسایی اهداف هوایی دانست. هواپیمایی امارات، دیروز پروازهای خود به مقصد بغداد و بالعکس را لغو کرد. همچنین فرانسه در واکنش به تحولات اخیر خاورمیانه، تمامی پروازهای خود بر فراز آسمان ایران و عراق را لغو کرد. در این میان سنگاپور نیز اعلام کرد تا عادی شدن شرایط، از عبور پروازهای خود در منطقه ایران و عراق جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید