• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92286
+
-

الزامات تعویض پلاک خودرو

  اگر پس از معامله خودروی کارکرده خود در فک پلاک خودروی‌تان با مشکل مواجه شده‌اید باید از چگونگی انجام این کار اطلاع داشته باشید. فک پلاک که همان تعویض پلاک است به‌معنای برداشته شدن پلاک قبلی از خودروی فروخته شده و نصب پلاک جدید برای خودرو است.
  توجه داشته باشید وقتی شخصی خودروی صفر کیلومتر خریداری می‌کند، نصب پلاک توسط پلیس انجام و پلاک به نام او ثبت می‌شود در نتیجه پیامدهای هر اتفاقی که با خودرو یا برای خودروی دارای این پلاک بیفتد متوجه شخصی است که پلاک خودرو به نام وی ثبت شده است. بر این اساس فک پلاک نخستین اصل پس از فروش خودرو است.
   اگر خودرویی به یک شخص فروخته شده اما به هر علت فک پلاک انجام نشده و خریدار با همان پلاک قبلی که به نام فروشنده است تردد کند، تبعات هر نوع تخلف و جرمی که از جانب خریدار جدید انجام شود متوجه مالک قبلی خودرو (فروشنده) است که پلاک خودرو هنوز به نام اوست.
  برای تعویض و فک پلاک خودرو حضور همزمان خریدار و فروشنده به همراه مدارک لازم در مراکز تعویض ضروری است. اگر به هردلیلی یکی از طرفین در موعد تعیین شده برای انجام این کار حضور نداشته باشد، امکان فک پلاک خودرو وجود ندارد. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده برای تعویض پلاک به خریدار وکالت داده اما خریدار نسبت به فک پلاک اقدام نکرده است. همچنین ممکن است خریدار متقاضی تعویض پلاک بوده اما فروشنده از انجام این کار امتناع ‌کند.
  توجه کنید که در چنین مواردی پلیس نمی‌تواند به صرف شکایت فروشنده یا خریدار نسبت به ثبت توقیف پلاک در سیستم راهور اقدام کند بلکه باید خواهان (خریدار یا فروشنده) با تنظیم اظهارنامه‌ به‌صورت قانونی از طرف مقابل درخواست تعویض هرچه سریع‌تر پلاک را کند.
   پس از اظهارنامه و درصورتی که خوانده نسبت به فک پلاک اقدام نکند، باید خواهان با طرح دعوا در دادگاه حقوقی محل اقامت طرف مقابل یا محل تنظیم قرارداد، دادخواست «تقاضای الزام به فک پلاک» را علیه او تنظیم کند. با صدور حکم توقیف خودرو توسط مرجع قضایی و ثبت در سیستم راهور، خودروی توقیفی به مراکز تعویض پلاک معرفی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید