• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92265
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KrZjM
+
-

اتهام دوپینگ سیستماتیک در وزنه‌برداری

لیلی خرسند| در همه سال‌هایی که تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی بوده، سلامت کاری او مورد تردید بوده. بارها شنیده شده که پیش از هر تورنمنتی به دستور او مدال‌ها بین کشورهای مختلف تقسیم شده است. اما نخستین‌بار است که همه اتهامات علنی منتشر می‌شود و افرادی در سطح رئیس فدراسیون یک کشور درباره آن صحبت می‌کنند.
شبکه تلویزیونیARD آلمان، با پخش مستندی با عنوان «فرهنگ فساد و دوپینگ» مدعی شده که از سال 2008 تا 2017 فدراسیون جهانی وزنه‌برداری 450مدال به قهرمانان داده است، اما نیمی از کسانی که این مدال‌ها را گرفته‌اند، تست دوپینگ نداده‌اند. ادعای دیگر این سایت این است که قهرمانان با پرداخت رشوه، نمونه‌هایی که از آنها گرفته شده بود را دستکاری می‌‌کردند.در این گزارش به صحبت‌های دورین بالموس، پزشک تیم ملی وزنه‌برداری مولداوی استناد شده است؛ کسی که به‌خاطر فساد دستگیر شده بود. او در مصاحبه با دوربین مخفی اعتراف کرده که چگونه نمونه‌های گرفته‌شده را دستکاری می‌کردند.راتیکان جولنو، وزنه‌بردار تایلندی هم که مدال برنز المپیک دارد، اعتراف کرده که در 18سالگی دوپینگ کرده بود، هرچند این اعتراف می‌تواند مدال برنز را از جولنو بگیرد.کریستیان بومگارتنر، رئیس فدراسیون ورزنه‌برداری آلمان، تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی را مسئول این دوپینگ سیستماتیک می‌داند. او به ARD گفته است: «آیان، در چند دهه گذشته در وزنه‌برداری دوپینگ سیستماتیک را بنا نهاد. او فرهنگ فساد را در این سال‌ها منتشر کرد.» 
این گزارش با انتشار مستنداتی اتهامات مالی هم به تاماش آیان زده است؛ مضمون اتهام این است که کمیته بین‌المللی المپیک 5میلیون دلار به 2حساب در سوئیس واریز کرده که آیان بر این حساب‌ها نظارت دارد.خبرگزاری فارس که گزارش ARD را منتشر کرده، مدعی شده این رسانه آلمانی سال2014 علیه دوپینگ‌های سازمانی روس‌ها دست به افشاگری زده بود که این افشاگری ‌روسیه را 4سال از حضور در میادین بین‌المللی محروم کرد.10وزنه‌بردار ایرانی در مدت‌زمان مورد اشاره، مدال جهانی گرفته‌اند: بهداد سلیمی (11مدال)، کیانوش رستمی (11مدال)، سجاد انوشیروانی (3مدال)، سعید محمدپور (2مدال)، بهادر مولایی (3مدال)، محمدرضا براری (یک مدال)، سهراب مرادی (3مدال)، علی هاشمی (3مدال)، سعید علی‌حسینی (3مدال) و ایوب موسوی (2مدال).
سجاد انوشیروانی در مسابقات قهرمانی جهان2011 یک مدال برنز و 2مدال نقره گرفت. او درباره این اتهامات به همشهری می‌گوید: «ما به هر مسابقه‌ای که اعزام شد‌ه‌ایم تست دوپینگ داده‌ایم. در المپیک لندن من تنها وزنه‌بردار ایرانی بودم که 2روز قبل از مسابقه تست خون هم دادم. ما همیشه سعی کرده‌ایم خودمان را پاک نگه ‌داریم.»او از رئیس فدراسیون ایران می‌خواهد درباره این اتهامات صحبت کند: «همیشه از پشت‌پرده‌ها صحبت شده، ولی هیچ‌وقت کسی با سند حرفی نزده. ما هم ورزشکار بودیم و از سیاست‌های کلانی که بین مدیران بوده، آگاهی نداریم. امروز روزی است که رئیس فدراسیون ایران باید توضیح بدهد مدال‌هایی که به وزنه‌برداری ایران رسیده با پول معامله شده است یا نه.» تلاش همشهری برای گفت‌وگو با علی مرادی، رئیس فدراسیون ایران و دیگر وزنه‌بردارانی که در این سال‌ها مدال جهانی گرفته بودند، بی‌نتیجه ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید