• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92102
+
-

تکمیل موقعیت‌یاب بومی چین در ۲۰۲۰

چینی‌ها که سابقه طولانی در راه انداختن پیام‌رسان و موتور جست‌وجوی بومی دارند حالا قرار است به‌صورت رسمی در سال آینده سیستم اختصاصی خود را جایگزین جی‌پی‌اس کنند

تکمیل موقعیت‌یاب بومی چین در ۲۰۲۰

عمادالدین قاسمی‌پناه _ خبرنگار

 به‌تازگی چین اعلام کرده که سیستم موقعیت‌یابی خود را که رقیب سامانه موقعیت‌یاب جهانی یا همان جی‌پی‌اس است تا نیمه اول سال 2020کامل می‌کند و سرعت جدا کردن سیستم خود از تکنولوژی‌های آمریکایی را افزایش می‌دهد.این پروژه که به‌صورت کامل Beidou Navigation Satellite System نام دارد هم‌اکنون در فاز دوم عملکردی خود قرار دارد و طی چند روز آینده وارد فاز سوم می‌شود و طی آن 2ماهواره موقعیت‌یاب دیگر به مجموعه آن افزوده خواهند شد.

این جدیدترین بومی‌سازی چینی‌ها در دنیای فناوری به‌حساب می‌آید. چینی‌ها که فیلترینگ بسیار گسترده‌ای روی اینترنت اعمال می‌کنند بسیاری از سیستم‌های جهانی را با مدل ویژه خود جایگزین کرده‌اند. گوگل در چین فیلتر است و مردم از Baidu استفاده می‌کنند. وی‌چت اپلیکیشن پیام‌رسان بومی چینی‌هاست و ویبو هم جایگزین توئیتر شده است. حالا قرار است Beidou جای جی‌پی‌اس را برای چینی‌ها بگیرد. چین در این زمینه تنها نیست و سرویس ماهواره‌ای GLONASS که متعلق به کشور روسیه است نیز چهارمین سرویس بزرگ موقعیت‌یابی جهانی در کنار GPS آمریکا، Beidou چین، Galileo اتحادیه اروپا به‌حساب می‌آید.

براساس گزارشی که Nikkei Asian Review منتشر کرده است، شبکه ماهواره‌های Beidou در چین که با نام صورت فلکی Big Dipper نامگذاری شده است، نخستین سرویسی خواهد بود که با سیستم موقعیت‌یابی جهانی به‌صورت جدی رقابت می‌کند. این سیستم به این دلیل می‌تواند رقیب شبکه موقعیت‌یابی آمریکا باشد که چین اکنون از یک پایگاه محکم به نام کاربران گوشی همراه برخوردار است، چراکه بیش از 70درصد تلفن‌های هوشمند چینی با آن جمعیت زیاد اکنون آماده استفاده از خدمات موقعیت‌یابی این سیستم جایگزین هستند.
وب‌سایت تک‌کرانچ گزارش داده است که شبکه Beidou با برنامه‌های بلندمدت چین پیوند خورده است تا بر نسل بعدی خدمات ارتباطات از راه دور مسلط باشد. این شبکه همچنین با پیشرفت‌های چین در حوزه تکنولوژی ارتباط بی‌سیم نسل پنجم، به‌عنوان چالشی مهم برای هژمونی آمریکا در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی، همراه شده است.
ران چنگی، مدیر این پروژه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس می‌گوید: چین قصد دارد 2ماهواره دیگر را که آخرین ماهواره‌های مورد نیاز برای عملیاتی کردن سیستم Beidou هستند تا ژوئن سال 2020به فضا پرتاب کند.
با تحقق سامانه‌ای که در آن، سیستم موقعیت‌یابی جهانی چین و تکنولوژی‌های شبکه بی‌سیم نسل پنجم بتوانند به‌طور همزمان کار کنند، چین می‌تواند بیشترین سهم از بازار خدمات جدید ارتباطات را به‌خود اختصاص دهد.
آزمایشی در مورد چگونگی عملکرد همزمان این فناوری‌ها در شهر ووهان چین انجام شده است. بر این اساس یک وسیله نقلیه خودران که هم از تکنولوژی ارتباطی نسل پنجم و هم از تکنولوژی‌های نقشه‌برداری Beidou بهره می‌برد، در یک جاده 28کیلومتری مورد آزمایش قرار گرفت.
براساس گزارش Nikkei، شرکت Beidou اکنون دارای 120شریک است که برای همکاری با این سرویس به توافق رسیده‌اند و همه براساس توافقنامه‌های مربوط به گسترش زیرساخت‌های (Belt and Road Initiative (BRI به همدیگر متصل شده‌اند. (Belt and Road Initiative (BRI یک استراتژی توسعه جهانی است که توسط دولت چین در سال 2013اتخاذ شده و شامل توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در 152کشور و سازمان بین‌المللی در آسیا، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکاست.
آخرین داده‌های وب‌سایت Counterpoint Research نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند چینی بیش از 40درصد فروش سراسر جهان را در سه ماهه دوم سال2019 به‌خود اختصاص داده‌اند.
الکساندرا استیکینگز، کارشناس حوزه فناوری در این رابطه به بی‌بی‌سی می‌گوید: مطمئناً بخشی از این اتفاق به موضوع گسترش نفوذ ارتباط دارد، اما بخشی از آن احتمالاً در مورد امنیت اقتصادی است. مهم‌ترین مزیت برخورداری از سیستمی که متعلق به شماست، وجود امنیت در دسترسی است. به این معنا که شما برای تأمین آن به کشور دیگری متکی نیستید.
فضا از نظر استراتژیک منطقه‌ای با اهمیت برای دولت چین محسوب می‌شود. این کشور اکنون به نقاط عطف قابل توجهی ازجمله ارتباطات کوانتومی مجهز به قابلیت‌های فضایی و نخستین کاوش‌ها در نیمه پنهان‌ماه دست یافته است. فعالیت‌های دیگری هم در حال انجام است تا چین در سال 2020یک کاوشگر را به مریخ بفرستد. همچنین این کشور برای تکمیل یک ایستگاه فضایی تا سال 2022آماده می‌شود.
به‌نظر می‌رسد در مقابل افزایش بی‌سروصدای این فعالیت‌های فضایی، آمریکا آخرین شاخه نیروهای مسلح خود را با عنوان ارتش فضایی(Space Force) راه‌اندازی کرده است. رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که ارزش کالاها و خدمات مرتبط با شرکت Beidou در سال2020 به 57میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در نوع خود رقم هنگفتی است و به نوع قدرت اقتصادی اشاره می‌کند که پکن امیدوار است از طریق سرویس جدید موقعیت‌یابی ماهواره‌ای از آن نتیجه بگیرد.

قدرت اقتصادی
رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که ارزش کالاها و خدمات مرتبط با شرکت Beidou در سال2020 به 57میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در نوع خود رقم هنگفتی است و به نوع قدرت اقتصادی اشاره می‌کند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید