• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 دی 1398
کد مطلب : 91873
+
-

خبرها/شهر

ذوب‌آهن، ریل قطارهای شهری ‌کشور را تأمین می‌کند
 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از امضای تفاهمنامه همکاری مشترک این سازمان و کارخانه ذوب‌آهن در زمینه تولید و تأمین ریل موردنیاز مجموعه‌های قطار شهری کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی‌نژاد با بیان این خبر، گفت: امضای این تفاهمنامه در راستای اهداف عالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و حومه و نیز نگاه ملی مجموعه وزارت کشور در حمایت از صنایع داخلی کشور و استفاده حداکثری از توانمندی‌های بومی و ایجاد ظرفیت‌ و توانمندی‌ تولید ریل در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، طی فرایند ارزشمند طی شده در سال‌های اخیر، صورت گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهمنامه و تعامل و همکاری متقابلی که میان دولت، مدیریت شهری و صنعت ایجاد خواهد شد، علاوه بر توسعه حمل‌ونقل عمومی شهری که از دغدغه‌های مردم و اولویت‌های همه مسئولان است و تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی شهرهای بزرگ دارد، شاهد توسعه و حمایت از تولید ملی ریل مورد نیاز خطوط متروی کلانشهرهای کشور باشیم. وی با بیان اینکه تامین تجهیزات موردنیاز قطارهای شهری‌ از اولویت‌های اصلی دولت است، تأکید کرد: بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های داخلی در توسعه خطوط و ایستگاه‌های قطارهای شهری‌ و تامین تجهیزات مورد نیاز آنها ازجمله واگن‌های مترو با استفاده از توان داخلی در اولویت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار دارد.
وی اضافه کرد: در راستای اجرایی شدن مفاد این تفاهمنامه، اطلاعات مربوط به ریل موردنیاز قطارهای شهری‌ توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور استخراج و پس از برآورد لازم سعی می‌کنیم در اسرع‌وقت، زمینه انعقاد و مبادله قرارداد واحد هر یک از قطارهای شهری‌ با شرکت ذوب‌آهن اصفهان را فراهم کنیم.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مناسبی در شرکت‌های تولیدکننده داخلی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به نیاز شهرداری‌ها به تامین ماشین‌آلات و تجهیزات حوزه کاری آنها ازجمله توسعه خطوط قطارشهری، تلاش کردیم با امضای این تفاهمنامه زمینه حضور بخش خصوصی داخل کشور به‌عنوان موتور اصلی تامین‌کننده این نیازها را فراهم کنیم.


۱۰میدان میوه و تره‌بار تا پایان سال افتتاح می‌شود

رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در جلسه ستاد تنظیم بازار استان تهران از افتتاح 10میدان میوه و تره‌بار تا پایان سال خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید سعید راد در این رابطه گفت: «در سال ۹۹ ، ۲۰ میدان و در سال ۱۴۰۰ ، ۱۵ میدان ایجاد خواهیم کرد. هم‌اکنون ۳ مرکز عرضه دام داریم و یک مرکز عرضه دام هم تا آخر امسال بهره‌برداری می‌شود.» او با بیان اینکه از ۲۳ آبان تا ۲۳ آذر شاهد افزایش ۴.۵ تا ۵ درصدی قیمت میوه‌ها در سطح شهر بودیم، ادامه داد: «این موضوع سبب شد اختلاف قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار با سطح شهر بیشتر شود.» او با بیان اینکه ۵۰ درصد میوه تهران توسط سازمان میادین تأمین می‌شود، ادامه داد: «اگر محصولات را با قیمت پایین‌تری بدهند، ما از این شرایط استقبال می‌کنیم و کاملا آماده عرضه آن در میادین هستیم. هم‌اکنون بالاترین قیمت گوشت گوساله در میادین میوه و تره‌بار ۶۵ هزار تومان و گوشت گوسفند هم ۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. طبق توافقی که با انجمن خرما صورت گرفته است قرار شد تا در جایگاه‌های تنظیم بازاری که ایجاد کرده‌ایم، خرما را به قیمت تمام‌شده عرضه کنیم.» 


 پیوستن واحدهای تابعه شهرداری تهران به سامانه جامع مالی

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برخی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران هنوز به سامانه ثبت عملکرد مالی نپیوسته‌اند، تأکید کرد: همه واحدها ملزم هستند تا پایان سال ۹۸ به این سامانه متصل شوند.
 به گزارش همشهری، بهاره آروین به پیشینه ایجاد سامانه شفافیت اشاره کرد و گفت: «شفافیت قراردادهای شهرداری پس از انتخابات ۹۶ به‌عنوان یکی از اولویت‌های شورای پنجم در دستور کار قرار گرفت و آقای نجفی، نخستین شهردار منتخب شورای شهر پنجم وعده داد، قراردادهای بالای یک میلیارد تومان  شفاف‌سازی شود.» او ادامه داد: «۲۱ فروردین سال ۹۷ سامانه شفافیت با انتشار اطلاعات همین قراردادها رونمایی شد. در ادامه، سقف قراردادهای منتشرشده کاهش پیدا کرد و اطلاعات قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان روی سامانه قرار گرفت. در آینده نزدیک سقف قراردادها تا حد قراردادهای متوسط پایین می‌آید و قراردادهای بالای ۳۲ میلیون تومان هم‌ منتشر می‌شود.»
 به گفته آروین، اطلاعات مدیران و کارکنان، اطلاعات حوزه شهرسازی ازجمله پرونده‌های صدور پروانه از سال ۹۷ به بعد، گزارش کامل پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری تهران و صورت‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری از سال ۹۰ به بعد ازجمله اطلاعاتی است که به‌تدریج روی وب‌سایت شفاف قرار گرفته است. رئیس کمیته شفافیت درباره اینکه شفافیت این اطلاعات چه ثمراتی برای شهر و شهروندان خواهد داشت، عنوان کرد: «شفافیت کارکردهای زیادی خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش فساد است. در واقع شهرداری تهران یکی از چند نهادی است که با توجه به‌نظرسنجی‌ها دهه‌هاست که مردم به آن بی‌اعتماد شده‌اند. زمانی که تخلف و فساد اتفاق می‌افتد، مقابله با آن به‌عهده دستگاه‌های قضایی و نظارتی است اما ما باید برنامه‌ریزی کنیم تا فساد اساسا رخ ندهد. شفافیت اصلی‌ترین راه پیشگیری از فساد است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید