• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91798
+
-

فرار اسرارآمیز رئیس سابق نیسان از ژاپن

کارلوس گوسن، با وجود نظارت شدید دولت ژاپن، از این کشور گریخته و در بیروت، به بی‌عدالتی در ژاپن تاخته است

فرار اسرارآمیز رئیس سابق نیسان از ژاپن


کارلون گوسن، رئیس سابق نیسان، به‌صورتی غافلگیرکننده از توکیو- ‌جایی که قرار بود دادگاهی شود- گریخته و در بیروت به‌شدت به «بی‌عدالتی» در ژاپن حمله کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، گوسن بعد از ورود به بیروت، در بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که از عدالت فرار نکرده، بلکه از «بی‌عدالتی و بازپرسی سیاسی» دولت ژاپن گریخته است. وکیل او در ژاپن بعد از انتشار گزارش فرار گوسن گفته است که تازه در اخبار رسانه‌ها از این موضوع باخبر شده و خبری از برنامه‌های او نداشته است.
رئیس سابق نیسان، به‌خاطر چند اتهام و فساد مالی، در ژاپن تحت نظر و در انتظار برگزاری دادگاه بود. او به‌شدت تحت نظر بود و قانونا حق سفر نداشت. با این حال، به‌نحوی نظارت‌های دولتی را کنار زده و از ژاپن خارج شده است. رویترز گزارش داده ‌که او با یک جت شخصی از استانبول وارد بیروت شده است. گوسن، یکی از پرقدرت‌ترین چهره‌های دنیای خودروسازی بود تا اینکه در سال‌2018 دستگیر شد. مقامات قضایی ژاپن او را متهم کرده‌اند که از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و برای فرار از مالیات، درآمد واقعی خود را گزارش نکرده است. گوسن که ماه‌ها در بازداشت بود، این اتهام‌ها را رد می‌کند. گوسن 65ساله در برزیل از والدینی لبنانی متولد شده و در بیروت بزرگ شده است. او بعدا برای ادامه تحصیلاتش به فرانسه رفت. گوسن، تابعیت لبنانی، برزیلی و فرانسوی دارد. برخلاف ژاپن، او در لبنان محبوبیت زیادی دارد و از زمانی که در ژاپن دستگیر شده است، جامعه لبنان به‌شدت نگران وضعیت او بوده و پیام‌های حمایت‌آمیز زیادی از او در لبنان منتشر شده است.
سفر او به بیروت، از این منظر بسیار غافلگیرکننده است که وکیل او بعد از انتشار گزارش فرار گوسن اعلام کرد که پاسپورت‌های او همچنان در اختیار تیم حقوقی‌اش است. گوسن بهار امسال، با وثیقه‌ای 9میلیون دلاری آزاد شد.
گوسن بعد از آنکه بعضی رسانه‌ها خبر سفر او به بیروت را گزارش دادند، در بیانیه‌ای کوتاه سفر به بیروت را تأیید کرد و به سیستم قضایی ژاپن حمله کرد. در بیانیه او آمده است: «حاضر نبودم بیش از این گروگان سیستم قضایی فریبکار ژاپن باشم؛ جایی که گناهکاری پیش‌فرض است، تبعیض شایع است و دسترسی به حقوق اولیه بشر نادیده گرفته می‌شود.»  تیم وکلای گوسن پیش از این گفته بود که پرونده او، با انگیزه‌های سیاسی در ژاپن گشوده شده است. شرایط آزادی گوسن در ژاپن هم به‌شدت سخت بوده است؛ دوربین‌های نظارتی، خانه او را رصد می‌کردند و او در استفاده از تلفن و کامپیوتر هم محدودیت‌هایی داشت. گوسن تنها درصورتی می‌توانست برای سفر 2شب خارج از خانه باشد که موافقت مقامات ژاپنی را جلب کند. خبرگزاری ان‌اچ‌کی در ژاپن گزارش داده است که خروج هیچ فردی با مشخصات گوسن در سیستم‌های اداری ژاپن ثبت نشده است. لبنان، از نظر قضایی جای امنی برای او به شمار می‌رود چون این کشور با ژاپن، توافقنامه استرداد مجرمان ندارد. با این حال، ژاپن یکی از حامیان مالی لبنان است و میلیون‌ها دلار به این کشور کمک می‌کند و احتمالا از بیروت درخواست خواهد کرد که گوسن را بازگرداند. گوسن در لبنان‌ چنان محبوب است که یک تمبر پستی با تصویر او منتشر شده است. گوسن پیش از دستگیری در ژاپن هم بسیار محبوب بود؛ چون شرکت نیسان را از دوران تاریکی عبور داده و به سوددهی رسانده بود. از اتهام‌های او رشوه چندمیلیون دلاری به توزیع‌کننده نیسان در عمان بوده است. شرکت نیسان که 3روز بعد از دستگیری گوسن او را اخراج کرد هم این مدیر باسابقه را متهم کرده ‌که از منابع شرکت برای انباشتن سود شخصی استفاده کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید