• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91718
+
-

کوچ تقاضای مسکن به ساختمان‌های کلنگی

تازه‌ترین آمارهای منتشرشده از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه حاکی از این کوچ تقاضای خرید مسکن به واحدهای بیش از 20سال و کلنگی است؛ به‌گونه‌ای که تعداد معاملات مربوط به این واحدها 148درصد نسبت به ‌ماه قبل افزایش یافته، درحالی‌که در گزارش بانک مرکزی، میزان رشد کل معاملات بازار در این‌ ماه 134درصد بوده است.

به گزارش همشهری، تغییر جهت تقاضای بازار مسکن به سمت ساختمان‌های با عمر بالای 20سال، هرچند تا حدودی می‌تواند متأثر از تغییر شرط سنی پرداخت وام مسکن با اوراق ممتاز باشد؛ اما پس از رشد چشمگیر قیمت مسکن در 2سال اخیر، اختلاف قیمتی ساختمان‌های سالخورده و کلنگی با نمونه‌های مشابه نوساز نیز یک عامل انگیزشی قوی برای ترغیب متقاضیان به خرید این واحدها محسوب می‌شود.

تغییر قیمت و رفتار بازار
براساس اطلاعات منتشرشده اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، در آذرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 9هزار و 537فقره رسیده که نسبت به ‌ماه قبل 134.7درصد و نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل ۴۰درصد افزایش نشان می‌دهد. این میزان تغییر در تعداد معاملات یکی از کم‌سابقه‌ترین اتفاقات بازار مسکن به‌شمار می‌رود که البته متهم اصلی آن، فعلاً انتظارات تورمی جامعه از گرانی بنزین محسوب می‌شود. در این ماه، میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در معاملات انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 13میلیون و 525هزار تومان بوده که نسبت به‌ماه قبل 8.5درصد و نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل ۴۱.۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

نظر وزیر راه درباره جهش قیمت مسکن
جهش قیمت مسکن در میانه دوره رکود غیرتورمی از نظر وزیر راه و شهرسازی متأثر از سایر مؤلفه‌های اقتصادی است و نمی‌تواند ناشی از تحولات حوزه مسکن باشد. محمد اسلامی، در حاشیه همایش صنعت ساخت، درباره افزایش حدود یک‌میلیون تومانی میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه، پاسخ روشنی نداد و تلاش کرد هرچه بیشتر از اظهارنظر درباره اتفاقات ظاهرا هیجانی این بازار بپرهیزد. او مأموریت وزارتخانه تحت امر خود در حوزه مسکن را تمرکز بر موتور محرک بخش مسکن و عمران اعلام کرد و گفت: باید به افزایش تولید کمک کرد تا قشر متوسط و پایین جامعه بتوانند مسکن موردنیاز خود را خریداری کنند. به عقیده او تحولات بازار مسکن متأثر از شرایط گوناگونی است که در کشور ایجاد می‌شود.

حجم معاملات مسکن
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال۱۳۸۹ حاکی از آن است که از مجموع واحدهای مسکونی معامله‌شده در این ماه، سهم واحدهای تا ۵سال ساخت به ۴۲.۶درصد رسیده که گرچه طبق معمول بیشترین سهم را به‌ خود اختصاص داده است اما همچنان در روند نزولی قرار دارد و در مقایسه با آذرماه سال قبل حدود ۰.۸درصد کاهش یافته است. به گزارش همشهری، بررسی توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق شهر تهران حاکی از آن است که در آذرماه امسال، همچنان منطقه۵ با سهم ۱۶.۷درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به‌خود اختصاص داده است. همچنین از لحاظ قیمت، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران، معادل 31میلیون و 40هزار تومان به منطقه یک اختصاص داشته و در مقابل منطقه18 با میانگین قیمت 6میلیون و 510هزار تومان پایین‌ترین میانگین قیمت را از آن خود کرده است.

تداوم تخلیه تورم مسکن در بازار اجاره
هرچند در 2سال گذشته بارها اعلام شده که برنامه‌های مدونی برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها در دستور کار است و حتی مشاوران املاک نیز در حرکتی نمایشی خود را از انعقاد قرارداد با نرخ‌های نامتعارف معذور می‌دانستند؛ اما آمارها همچنان از رشد شاخص اجاره‌بها و حتی افزایش شیب گرانی اجاره خبر می‌دهند. بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری حاکی از این است که در آذرماه امسال شاخص اجاره‌بها در شهر تهران ۲۸.۲درصد و در کل مناطق شهری ۳۰.۱درصد نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل رشد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید