پایان 46روز دوری از نارنجیها
دوچرخههای شرکت بیدود از امروز به معابر شهری تهران باز میگردند؛ توافق با سایر شرکتهای دوچرخه اشتراکی در دستور قرار دارد
سیدمحمد فخار _ خبرنگار
امروز پنجاه و پنجمین سهشنبه بدون خودروی تهران است و خبرهای خوشی از بازگشت دوچرخههای نارنجی به خیابانها به گوش میرسد. آنگونه که همشهری مطلع شده، دوچرخههای اشتراکی نارنجی از امروز با شرایط جدید فعالیت خود را آغاز میکنند، اما فعالیت آنها تفاوتهایی با گذشته دارد. در اینباره شهرداری تهران، توافق اولیهای با شرکت بیدود انجام داده و بهزودی توافق با شرکتهای مشابه هم طی فراخوانی آغاز خواهد شد. این اقدام برای ترویج و تثبیت دوچرخهسواری در تهران ضروری است. 46روز پیش یعنی از عصر روز 24آبان پس از آتش گرفتن برخی دوچرخههای بیدود در معابری که معترضان به قیمت بنزین آنجا حاضر بودند، شرکت پاک چرخ ایرانیان دوچرخههای خود را از سطح شهر جمع کرد، اما پس از فروکش کردن اعتراضها، دوچرخههای نارنجی به شهر باز نگشتند و حتی خبرهایی از رفتن بیدود به شیراز شنیده شد. در عین حال توسعه دوچرخهسواری در تهران یکی از سیاستهای محوری مدیریت شهری است و شهرداری تهران آن را به دقت دنبال میکند.
جزئیات بازگشت بیدود
نگاهی به شرایط جدیدی که شهرداری برای توسعه دوچرخههای بیدود اعلام کرده نشان میدهد قرار است ودیعه دوچرخههای اشتراکی در دور جدید فعالیت شرکت بیدود، حذف و حق عضویت یکساله دریافت شود که مبلغ آن حدود 50هزار تومان خواهد بود. همچنین شارژ روزانه هم به ازای نیم ساعت مسافت 1500تومان است و همه این موارد با هدف تشویق بیشتر شهروندان برای استفاده از دوچرخه درنظر گرفته شده است. یوسف حجت، سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره بازگشت دوچرخههای نارنجی و ادامه همکاری با شرکت بیدود گفت: توافق جدید با این شرکت انجام گرفته و بر همین اساس شرکت بیدود اجازه تبلیغات روی دوچرخه و ایستگاهها را خواهد داشت و از این طریق منبع درآمدی جدید برای شرکت دوچرخههای اشتراکی فراهم میشود. وی با بیان اینکه هیچ یارانه نقدی به شرکت بیدود نمیدهیم، گفت: به غیراز شرکت بیدود هر شرکت دیگری که آمادگی فعالیت در حوزه دوچرخههای هوشمند و نسل4 را داشته باشد شهرداری امکانات لازم را برای آن فراهم میکند و بهزودی فراخوانی در این زمینه داده میشود. سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: حق عضویت برای مشترکان دوچرخههای بیدود 49هزار تومان در سال است و خود شرکت موظف به پرداخت بیمه مسافران است. درحالیکه پیش از این مسافران دوچرخه علاوه بر 30هزار تومان پرداخت حق بیمه باید یک ودیعه 160هزار تومانی نیز پرداخت میکردند.
همچنین یعقوب آزادهدل، مدیر واحد حملونقل پاک شهرداری تهران درباره بازگشت بیدود گفت: شرکت دوچرخههای اشتراکی بیدود از ابتدا اعلام کرد که نیازی به حمایت از سوی شهرداری تهران ندارد و میتواند با برنامهریزیها و توانی که دارد کار را پیش ببرد و بر همین اساس شهرداری تهران نیز با فعالیت این استارتاپ در حوزه حملونقل پاک موافقت کرد. رفتهرفته مسئولان این شرکت دریافتند که این مدل تجارت آنها جوابگو نیست؛ بهطوری که نهایتا بعد از جمعآوری دوچرخهها تقاضای حمایت خود را مطرح کردند. نهتنها سیستم دوچرخههای اشتراکی بلکه همه مدلهای حملونقل در اغلب کلانشهرهای دنیا نیازمند حمایت و ارائه یارانه است و سیستم حملونقل پاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما صرفا از بیدود حمایت نمیکنیم بلکه حمایت شهرداری از همه شرکتهای ارائهدهنده خدمات در حوزه دوچرخههای اشتراکی خواهد بود و در این زمینه نیز حمایتهای قانونی شفاف که در قالب قرارداری مشخص میشود برای همه شرکتهای متقاضی خواهیم داشت. بدینترتیب شهرداری تهران از هر شرکتی که بتواند خدمات قابلقبولی در حوزه سیستم دوچرخههای اشتراکی منطقهای و فرامنطقهای ارائه دهد حمایت میکند و بهدنبال سازوکاری است که هم سود شهروندان و هم سود شهر و دغدغههای بخش خصوصی به آن پاسخ داده شود.
بازگشت به محل تولد
آذر 96بود که نخستین دوچرخههای نارنجی تهران در منطقه 2دیده شدند. این دوچرخهها پس از یک دوره دوری، دوباره به این منطقه باز میگردند. رسول کشتپور، شهردار منطقه ۲ در اینباره خبر داده که: با پیگیریهای انجام شده توانستیم بخشی از مشکلات شرکت دوچرخههای اشتراکی بیدود را حل کنیم و از صبح امروز(۱۰ دی) فعالیت مجدد دوچرخههای اشتراکی بیدود از منطقه ۲ آغاز میشود. در این خصوص در یک حرکت نمادین قرار است مسئولان شهری از میدان توحید به همراه مدیرعامل شرکت بیدود با دوچرخههای اشتراکی رکاب بزنند تا بهصورت رسمی آغاز بهکار مجدد شرکت بیدود در تهران اعلام شود. همزمان ایستگاههای فعال در منطقه ۲ تهران مجدداً به دوچرخههای بیدود تجهیز میشوند.