• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91620
+
-

برق به جای بنزین؛ برای هوای پاک

وزیر نیرو می‌گوید: مقابله با آلودگی هوا از مسیر تغییر چرخه مصرف انرژی در دستور کار دولت قرار گرفته است

برق به جای بنزین؛ برای هوای پاک

مـوتـورسیکلت‌هــا  و نیروگاه‌ها از متهمان بزرگ آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها هستند؛ آن‌گونه که وزیر نیرو می‌گوید: برای مهار آلایندگی این 2 عامل برنامه‌ریزی شده که انتظار می‌رود نقش چشمگیری در کاهش آلایندگی‌ ناشی از ذرات معلق در هوا داشته باشد. به گفته رضا اردکانیان،  رایزنی با وزارت نفت برای تغییر سوخت نیروگاه منتظرقائم واقع در 10کیلومتری غرب تهران به مراحل نهایی رسیده است. او توضیح می‌دهد؛ طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای مدل‌های بنزینی، دیگر برنامه‌ شاخص وزارت نیرو برای رفع یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهاست.

به گزارش همشهری، براساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم منابع متحرک از آلاینده‌های گازی هوای تهران به 82.9درصد می‌رسد که از این میزان 37.8درصد سهم خودروهای سواری و 21.3درصد سهم موتورسیکلت‌هاست. همچنین سهم منابع متحرک از ذرات معلق در هوای تهران نیز به 60.8درصد می‌رسد که بازهم خودروهای سواری با سهم 13.9درصدی و موتورسیکلت‌ها با سهم 10.5درصدی جزو اصلی‌ترین عوامل ایجاد آن هستند. در این آمارها، سهم نیروگاه‌ها از آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در هوای تهران نیز به‌ترتیب 4.1و 4.4درصد اعلام شده است. حالا وزارت نیرو برای 2عامل اثرگذار از مجموعه عوامل مؤثر در آلودگی هوا برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهد با تغییر در چرخه انرژی، مانع از تداوم آلایندگی آنها شود.

پاکسازی تونل باد غرب به شرق
در فصول سرد سال با افزایش مصرف گاز طبیعی، وزارت نفت برنامه جایگزینی سوخت مایع به‌جای گاز در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را در دستور کار قرار می‌دهد و همین مسئله به افزایش آلایندگی نیروگاه‌ها منجر می‌شود. آن‌گونه که دیروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشست با سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه‌ها گفت: رایزنی‌هایی با بیژن زنگنه، وزیر نفت انجام شده تا باوجود فشاری که روی شبکه گاز کشور وجود دارد، به هر نحوی گاز بیشتری به نیروگاه منتظرقائم در استان البرز تزریق شود تا این نیروگاه مجبور به استفاده از سوخت مایع نباشد. به گفته اردکانیان با این کار، آلایندگی ناشی از این نیروگاه به همراه باد غربی- شرقی، به آسمان تهران منتقل نمی‌شود و با پاکسازی تونل باد غربی- شرقی، یکی از عوامل اثرگذار بر آلودگی هوای پایتخت حذف خواهد شد.

جایگزینی برق به‌جای بنزین
جایگزینی قوای محرکه برقی و هیبریدی به‌جای قوای محرکه بنزینی و گازوئیلی ازجمله اقداماتی است که از سال‌ها پیش برای کاهش آلودگی در کلانشهرها مورد توجه قرار گرفته، اما هزینه بالاتر برای خرید این وسایل، نسبت به وسایل رایج بنزینی و همچنین نبود زیرساخت مورد نیاز برای تأمین انرژی آنها باعث شده فرایند جایگزینی این قوای محرکه زمان‌بر و پرهزینه باشد. 
در این زمینه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است؛ باید مقدمات لازم برای دسترسی مردم به‌ خودرو و موتورسیکلت برقی فراهم باشد و واردات این وسایل با کاهش تعرفه انجام شود؛ زیرا واردات خودروهای هیبریدی مشوق می‌خواهد و مردم نیز باید بتوانند در سطوح مختلف از خودروی برقی استفاده کنند. سعید باستانی می‌گوید: موتورسیکلت‌ها سهم بزرگی در آلودگی هوا دارند و باید اهتمام ویژه‌ای برای واردات این وسایل موتورسیکلت‌های برقی ایجاد شود. به گفته او، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و وزارتخانه‌های نفت و کشور باید متولی تأمین ارزان موتورسیکلت برقی باشند، اما هنوز سازمان برنامه ‌و بودجه مجوزی دراین‌باره صادر نکرده است. در این میان اگر هدف‌گذاری وزارت نیرو محقق شود، این احتمال وجود دارد که موتورسیکلت‌های برقی سریع‌تر ازآنچه به‌نظر می‌رسد، خیابان‌های شهر را تسخیر کنند.


  ارکانیان ، وزیر نیرو:
* برآوردها نشان می‌دهد مابه‌التفاوت هزینه بنزین مصرفی یک موتورسیکلت پرکار در تهران با نوع برقی به سالی 5میلیون و 200هزار تومان می‌رسد

* برآوردهای اولیه حاکی از آن است که قیمت تمام‌شده تولید موتورسیکلت برقی تولید داخل در آغاز کار به 20میلیون تومان می‌رسد که البته در جریان تولید انبوه این رقم قابل تعدیل است

    پرداخت یارانه موتورسیکلت برقی از محل صرفه‌جویی در بنزین

هزینه بالای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به‌جای بنزینی همواره پاشنه آشیل طرح‌هایی بوده که می‌خواستند از این طریق از میزان آلودگی هوا یا آلودگی صوتی کلانشهرها بکاهند. در برنامه‌ای نیز که وزارت نیرو در حال تدوین آن است، اصلی‌ترین مسئله تولید موتورسیکلت برقی یا تغییر قوای محرکه موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی همان بالا بودن هزینه است؛ اما رضا اردکانیان می‌گوید: تلاش می‌شود این مشکل به هر نحوی مرتفع شود تا به موفقیت‌آمیز بودن طرح، لطمه‌ای وارد نشود. به گفته وزیر نیرو، برآوردها نشان می‌دهد؛ مابه‌التفاوت هزینه بنزین مصرفی یک موتورسیکلت پرکار در تهران با نوع برقی به سالی 5میلیون و 200هزار تومان می‌رسد که عملا با برقی شدن موتورسیکلت­‌ها، بخش عمده آن صرفه‌جویی خواهد شد. اردکانیان با اشاره به اینکه فعالیت یک موتورسیکلت می‌تواند تا 18برابر یک خودرو آلوده‌کننده‌تر باشد، می‌افزاید: درکل، اینکه گاز را به برق تبدیل کنیم و زیرساختی ایجاد کنیم که برق جای مصرف سوخت فسیلی را بگیرد، کار مرجحی است؛ اما برقی کردن وسایل نقلیه کار بزرگ و پر هزینه‌ای است که در بسیاری از کشورها پیگیری شده، در ایران هم تلاش‌های قبلی به‌واسطه هزینه بالا شکست خورده‌ است؛ با وجود این قصد داریم این طرح را یک‌بار دیگر پیش ببریم. به گفته او، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که قیمت تمام‌شده تولید موتورسیکلت برقی در آغاز کار به 20میلیون تومان می‌رسد که البته در جریان تولید انبوه، این رقم قابل تعدیل است؛ اما باید به هر نحوی با تعریف سازوکارهای یارانه­‌ای، راه‌حلی بیابیم که جایگزین گسترده موتورسیکلت­‌های برقی به‌جای بنزینی با یک مدل اقتصادی مردم‌پسند اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید