• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91505
+
-

روی خط انتخابات

مردم راهی جز انتخابات ندارند

احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی پیرامون حوادث آبان‌ماه و نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی و مدیریت کشور، به جماران گفت: «مردم برای شکستن بن‌بست‌ها راهی جز انتخابات ندارند. اگر احساس کردند تفکری در کشور حرمت آنها را نگه نداشته، با انتخابات و رفتار مدنی این تفکر را منزوی کنند. غیراز این، هیچ راه دیگری وجود ندارد. بی‌تفاوتی منجر به این خواهد شد که تفکری که اساسا اعتقاد به رأی مردم ندارد و رأی مردم را زینتی می‌داند و امروز موج‌سواری می‌کند و می‌خواهد از مردم رأی بگیرد، مجال بروز پیدا کند.»


لطف به اصلاح‌طلبان در 48ساعت پایانی

محمدرضا تابش، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با بیان اینکه برخی مراجع چهارگانه هنوز نظرشان را درباره نامزدهای انتخاباتی مجلس به مراجع اجرایی اعلام نکرده‌اند، گفت: «نباید ناامید شد، چراکه تا نزدیک انتخابات برای بررسی صلاحیت معترضان فرصت هست.» این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: «هنوز به‌طور قطعی نمی‌دانیم صلاحیت چه‌کسی تأیید و صلاحیت چه‌کسی رد شده است. هرچند درباره اصلاح‌طلبان همیشه این لطف وجود داشته که در 48ساعت آخر تأیید صلاحیت شده‌اند.» وی با تأکید بر ضرورت کنار گذاشتن سختگیری‌ها توسط شورای نگهبان گفت: «برخی تریبون‌داران جناح اصولگرا و بعضی نهادها تلاش‌شان بر این است که در ویترین انتخابات، اصلاح‌طلبان هم حضور پیدا کنند تا زمینه رونق و تشویق مشارکت مردم در انتخابات فراهم شود.»

ردصلاحیت‌ها فله‌ای نبوده است

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور عصر دیروز در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: در این مدت تفاسیر مختلفی از عملکرد هیأت اجرایی مطرح شد. یک دیدگاه معتقد بود هیأت‌های اجرایی به‌صورت فله‌ای ردصلاحیت کرده‌اند و جریانی دیگر اعتقادش رد صلاحیت سیاسی بود. به گزارش فارس، وی ادامه داد: هیأت‌های اجرایی مستقل هستند و با حضور معتمدین تشکیل شده‌اند؛ زمانی که هیأت‌های اجرایی کار خود را شروع می‌کنند تمامی فرایند انتخابات با آنهاست. عرف با تأکید بر اینکه هیأت‌های اجرایی در چارچوب قانون عمل کردند، گفت: برخی افراد محکومیت قطعی داشته اما بازهم آمده و ثبت‌نام کرده‌اند، برخی افراد مشکل مدرک تحصیلی داشته و عده‌ای از مقامات که وجهه هم داشتند طبق قانون باید در فرجه ۶ماهه استعفا می‌دادند که ندادند و لذا رد صلاحیت شده‌اند.

دلیل بد برای قهر کردن

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخابات مجلس یازدهم گفت: انتخابات زمانی می‌تواند اثرگذار باشد و به مجلسی پویا و کارآمد منتهی شود که شورای نگهبان و هیأت‌های اجرایی فتیله رد صلاحیت فله‌ای را پایین بکشند. در چنین شرایطی مردم وقتی ببینند افراد کارنامه‌دار و توانمند برای نماینده شدن ثبت‌نام کرده‌اند، حتما انگیزه‌شان برای رأی دادن بالا می‌رود و در نتیجه شور قابل‌ توجهی در فضای انتخاباتی به راه می‌افتد. به‌گزارش اعتمادآنلاین، درایتی ادامه داد: مردم اگر می‌خواهند مشکلات‌شان کمتر شود و وضعیت معیشتی خوبی را تجربه کنند، باید رأی بدهند. در واقع اینکه در یک‌‌سال و چند‌ماه گذشته اوضاع به‌ هم ریخت و همه گرفتار شدند اصلا دلیل خوبی برای قهرکردن با صندوق رأی نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید